Taidemusiikin markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa tapaustutkimus Jyväskylä Sinfoniasta

Taidemusiikin markkinointiviestintä ilmiönä ei ole uusi: sen juuret ovat 1800-luvulla alkaneessa taidemusiikin murroksessa. Taidemusiikin markkinointiviestintä on verrattavissa muihin musiikkia koskeviin teksteihin. Keskeistä taidemusiikin markkinoinnissa on se, että musiikkia koskeva tieto halutaan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rönkä, Petra
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45771
_version_ 1826225506504146945
author Rönkä, Petra
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rönkä, Petra Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rönkä, Petra Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rönkä, Petra
datasource_str_mv jyx
description Taidemusiikin markkinointiviestintä ilmiönä ei ole uusi: sen juuret ovat 1800-luvulla alkaneessa taidemusiikin murroksessa. Taidemusiikin markkinointiviestintä on verrattavissa muihin musiikkia koskeviin teksteihin. Keskeistä taidemusiikin markkinoinnissa on se, että musiikkia koskeva tieto halutaan saada siitä kiinnostuneen yleisön keskuuteen. Uutta on kulttuurinen ja teknologinen ympäristö, jossa viestejä lähetetään. Näiden muutosten voisi olettaa vaikuttaneen taidemusiikkia koskevaan markkinointiviestintään. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista on taidemusiikkia koskeva markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa. Lisäksi halutaan saada selville lähettäjän näkökulma taidemusiikin markkinointiviestintään. Tutkimuksen aineistona ovat Jyväskylä Sinfonian vuoden 2014 aikana julkaistut Facebook- ja Twitter-päivitykset ja Jyväskylä Sinfonian markkinointi- ja viestintäpäällikölle tehty teemahaastattelu. Sosiaalisesta mediasta kerätyn aineiston analysointiin käytetään sisällönanalyysia. Teemahaastattelu analysoidaan teemoittelun avulla. Tutkimuksen tulosten mukaan taidemusiikin markkinointiviestinnän sisällöt sosiaalisessa mediassa jakautuvat pääluokkiin Informaatio, Jaetut sisällöt ja Tilannekuvaukset. Aiempia tutkimustuloksia myötäillen informaation kertominen näyttäisi olevan taidemusiikin markkinointiviestinnän keskiössä myös sosiaalisessa mediassa. Uusia elementtejä ovat sisältöjen jakaminen ja erilaisten orkesterin ja organisaation tilanteiden kuvailu. Sosiaalinen media tarjoaa väylän osallistua paitsi musiikillisen informaation jakamiseen myös musiikista käytävään keskusteluun. Lähettäjän näkökulmasta taidemusiikin markkinointiviestintä nähdään pääasiassa asiakassuhteiden ylläpitona, pr-toimintana ja fanien kanssa kommunikointina, jolloin viestin lähettäjän viestinnälliset taidot korostuvat. Taiteilijoiden ja kohdeyleisön välinen raja näyttäisi olevan kaventumassa ja tilalle ovat tulleet tasavertaiset suhteet faneihin.
first_indexed 2023-03-22T09:58:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "R\u00f6nk\u00e4, Petra", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-05T10:33:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-05T10:33:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1473231", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45771", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Taidemusiikin markkinointiviestint\u00e4 ilmi\u00f6n\u00e4 ei ole uusi: sen juuret ovat 1800-luvulla alkaneessa taidemusiikin murroksessa. Taidemusiikin markkinointiviestint\u00e4 on verrattavissa muihin musiikkia koskeviin teksteihin. Keskeist\u00e4 taidemusiikin markkinoinnissa on se, ett\u00e4 musiikkia koskeva tieto halutaan saada siit\u00e4 kiinnostuneen yleis\u00f6n keskuuteen. Uutta on kulttuurinen ja teknologinen ymp\u00e4rist\u00f6, jossa viestej\u00e4 l\u00e4hetet\u00e4\u00e4n. N\u00e4iden muutosten voisi olettaa vaikuttaneen taidemusiikkia koskevaan markkinointiviestint\u00e4\u00e4n.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaista on taidemusiikkia koskeva markkinointiviestint\u00e4 sosiaalisessa mediassa. Lis\u00e4ksi halutaan saada selville l\u00e4hett\u00e4j\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulma taidemusiikin markkinointiviestint\u00e4\u00e4n. Tutkimuksen aineistona ovat Jyv\u00e4skyl\u00e4 Sinfonian vuoden 2014 aikana julkaistut Facebook- ja Twitter-p\u00e4ivitykset ja Jyv\u00e4skyl\u00e4 Sinfonian markkinointi- ja viestint\u00e4p\u00e4\u00e4llik\u00f6lle tehty teemahaastattelu. Sosiaalisesta mediasta ker\u00e4tyn aineiston analysointiin k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Teemahaastattelu analysoidaan teemoittelun avulla.\n\nTutkimuksen tulosten mukaan taidemusiikin markkinointiviestinn\u00e4n sis\u00e4ll\u00f6t sosiaalisessa mediassa jakautuvat p\u00e4\u00e4luokkiin Informaatio, Jaetut sis\u00e4ll\u00f6t ja Tilannekuvaukset. Aiempia tutkimustuloksia my\u00f6t\u00e4illen informaation kertominen n\u00e4ytt\u00e4isi olevan taidemusiikin markkinointiviestinn\u00e4n keski\u00f6ss\u00e4 my\u00f6s sosiaalisessa mediassa. Uusia elementtej\u00e4 ovat sis\u00e4lt\u00f6jen jakaminen ja erilaisten orkesterin ja organisaation tilanteiden kuvailu. Sosiaalinen media tarjoaa v\u00e4yl\u00e4n osallistua paitsi musiikillisen informaation jakamiseen my\u00f6s musiikista k\u00e4yt\u00e4v\u00e4\u00e4n keskusteluun. L\u00e4hett\u00e4j\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmasta taidemusiikin markkinointiviestint\u00e4 n\u00e4hd\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4asiassa asiakassuhteiden yll\u00e4pitona, pr-toimintana ja fanien kanssa kommunikointina, jolloin viestin l\u00e4hett\u00e4j\u00e4n viestinn\u00e4lliset taidot korostuvat. Taiteilijoiden ja kohdeyleis\u00f6n v\u00e4linen raja n\u00e4ytt\u00e4isi olevan kaventumassa ja tilalle ovat tulleet tasavertaiset suhteet faneihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Petra R\u00f6nk\u00e4 (peturonk) on 2015-05-05 10:33:54.089617. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-05T10:33:54Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505051724.pdf: 2191470 bytes, checksum: 646767025dfb7691b106ba294959da11 (MD5)\nlicense.html: 4855 bytes, checksum: 6a461bc8df2b022b7229822cae73b68c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-05T10:33:54Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505051724.pdf: 2191470 bytes, checksum: 646767025dfb7691b106ba294959da11 (MD5)\nlicense.html: 4855 bytes, checksum: 6a461bc8df2b022b7229822cae73b68c (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (72 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 Sinfonia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Taidemusiikin markkinointiviestint\u00e4 sosiaalisessa mediassa : tapaustutkimus Jyv\u00e4skyl\u00e4 Sinfoniasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Tapaustutkimus Jyv\u00e4skyl\u00e4 Sinfoniasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505051724", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-05T10:33:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidemusiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointiviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Facebook", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Twitter", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45771
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:17Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5be82b56-f60e-4962-8c35-6ebb0ac7bf61\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505051724.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rönkä, Petra Taidemusiikin markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa : tapaustutkimus Jyväskylä Sinfoniasta Jyväskylä Sinfonia Musiikkitiede Musicology Sisällönanalyysi 3051 taidemusiikki musiikki markkinointi markkinointiviestintä sosiaalinen media Facebook Twitter
title Taidemusiikin markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa : tapaustutkimus Jyväskylä Sinfoniasta
title_alt Tapaustutkimus Jyväskylä Sinfoniasta
title_full Taidemusiikin markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa : tapaustutkimus Jyväskylä Sinfoniasta
title_fullStr Taidemusiikin markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa : tapaustutkimus Jyväskylä Sinfoniasta Taidemusiikin markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa : tapaustutkimus Jyväskylä Sinfoniasta
title_full_unstemmed Taidemusiikin markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa : tapaustutkimus Jyväskylä Sinfoniasta Taidemusiikin markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa : tapaustutkimus Jyväskylä Sinfoniasta
title_short Taidemusiikin markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa
title_sort taidemusiikin markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa tapaustutkimus jyväskylä sinfoniasta
title_sub tapaustutkimus Jyväskylä Sinfoniasta
title_txtP Taidemusiikin markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa : tapaustutkimus Jyväskylä Sinfoniasta
topic Jyväskylä Sinfonia Musiikkitiede Musicology Sisällönanalyysi 3051 taidemusiikki musiikki markkinointi markkinointiviestintä sosiaalinen media Facebook Twitter
topic_facet 3051 Facebook Jyväskylä Sinfonia Musicology Musiikkitiede Sisällönanalyysi Twitter markkinointi markkinointiviestintä musiikki sosiaalinen media taidemusiikki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45771 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505051724
work_keys_str_mv AT rönkäpetra taidemusiikinmarkkinointiviestintäsosiaalisessamediassatapaustutkimusjyväskyläsinfoni