Business-to-business innovaatiotuotteen lanseerausviestintä case: NaturVention Oy

Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee nuoren yrityksen ensimmäisen tuotteen kaupallistamisprosessia ja siihen liittyvää viestintää. Valittu tutkimusaihe on nykypäivänä nouseva yhteisöviestinnän alalla, mutta sitä on tutkittu verrattain vähän. Tulevaisuudessa aiheen tutkiminen kasvanee. Olemassa oleva...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Larvus, Eero
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45703
_version_ 1828193110892478464
author Larvus, Eero
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Larvus, Eero Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Larvus, Eero Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Larvus, Eero
datasource_str_mv jyx
description Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee nuoren yrityksen ensimmäisen tuotteen kaupallistamisprosessia ja siihen liittyvää viestintää. Valittu tutkimusaihe on nykypäivänä nouseva yhteisöviestinnän alalla, mutta sitä on tutkittu verrattain vähän. Tulevaisuudessa aiheen tutkiminen kasvanee. Olemassa olevaa nykyaikaista tutkimustietoa aiheesta ei ole paljoa, mikä edesauttoi aiheen valinnassa. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena puolistrukturoituna teemahaastatteluna, jossa haastateltiin kolmea alan tutkijaa, jotka ovat tehneet tutkimustyötä tai käytännön työtä tuotteiden kaupallistamisesta. Tutkielman käytännönosio tehtiin jyväskyläläisen terveysteknologiayrityksen tilauksesta, jossa yritykselle luotiin lanseerausviestintäsuunnitelma. Tuloksena saatiin, että viestintä on merkittävässä roolissa uusien yritysten ensimmäisten tuotteiden kaupallistamisprosessissa ja uuden yrityksen uskottavuuden ja tunnettuuden rakentamisessa. Viestintä tukee yrityksen liiketoimintaa niin sisäisesti kuin integroidun markkinointiviestinnän keinoin ulkoisesti sidosryhmiin. Kaupallistamisen viestintä voidaan jakaa eri osastoihin riippuen tuotekehityksen, kaupallistamisen ja tuotelanseerauksen vaiheista. Myös viestinnän mittaaminen nähdään tärkeänä osana kokonaisuutta. Mittaaminen unohdetaan organisaatioissa usein tai sen nähdään olevan liian vaikeaa. Viestintää voidaan mitata ja siihenkin annetaan esimerkkejä tutkimuksessa. Johtopäätöksinä todetaan, ettei viestintää voida unohtaa, kun uusia tuotteita viedään markkinoille. Yritys ei myöskään voi onnistua kaupallistamisessa, jos se ei saa tunnettuutta ja uskottavuutta osakseen.
first_indexed 2023-03-22T09:59:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luoma-aho, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Larvus, Eero", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-04-23T08:45:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-04-23T08:45:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1472705", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45703", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 pro gradu -tutkielma k\u00e4sittelee nuoren yrityksen ensimm\u00e4isen tuotteen kaupallistamisprosessia ja siihen liittyv\u00e4\u00e4 viestint\u00e4\u00e4. Valittu tutkimusaihe on nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 nouseva yhteis\u00f6viestinn\u00e4n alalla, mutta sit\u00e4 on tutkittu verrattain v\u00e4h\u00e4n. Tulevaisuudessa aiheen tutkiminen kasvanee. Olemassa olevaa nykyaikaista tutkimustietoa aiheesta ei ole paljoa, mik\u00e4 edesauttoi aiheen valinnassa.\r\n\r\nTutkimus tehtiin kvalitatiivisena puolistrukturoituna teemahaastatteluna, jossa haastateltiin kolmea alan tutkijaa, jotka ovat tehneet tutkimusty\u00f6t\u00e4 tai k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6t\u00e4 tuotteiden kaupallistamisesta. Tutkielman k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nosio tehtiin jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4isen terveysteknologiayrityksen tilauksesta, jossa yritykselle luotiin lanseerausviestint\u00e4suunnitelma.\r\n\r\nTuloksena saatiin, ett\u00e4 viestint\u00e4 on merkitt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 roolissa uusien yritysten ensimm\u00e4isten tuotteiden kaupallistamisprosessissa ja uuden yrityksen uskottavuuden ja tunnettuuden rakentamisessa. Viestint\u00e4 tukee yrityksen liiketoimintaa niin sis\u00e4isesti kuin integroidun markkinointiviestinn\u00e4n keinoin ulkoisesti sidosryhmiin. Kaupallistamisen viestint\u00e4 voidaan jakaa eri osastoihin riippuen tuotekehityksen, kaupallistamisen ja tuotelanseerauksen vaiheista. My\u00f6s viestinn\u00e4n mittaaminen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana kokonaisuutta. Mittaaminen unohdetaan organisaatioissa usein tai sen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n olevan liian vaikeaa. Viestint\u00e4\u00e4 voidaan mitata ja siihenkin annetaan esimerkkej\u00e4 tutkimuksessa. \r\n\r\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksin\u00e4 todetaan, ettei viestint\u00e4\u00e4 voida unohtaa, kun uusia tuotteita vied\u00e4\u00e4n markkinoille. Yritys ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n voi onnistua kaupallistamisessa, jos se ei saa tunnettuutta ja uskottavuutta osakseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Eero Larvus (eesalarv) on 2015-04-23 08:45:05.996358. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-04-23T08:45:06Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201504231656.pdf: 832590 bytes, checksum: dd8051a1626f0d2acf7a1fa47d33912d (MD5)\r\nlicense.html: 4836 bytes, checksum: 6e7ae32ba55b4c738a87a9d1616cab71 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-04-23T08:45:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201504231656.pdf: 832590 bytes, checksum: dd8051a1626f0d2acf7a1fa47d33912d (MD5)\r\nlicense.html: 4836 bytes, checksum: 6e7ae32ba55b4c738a87a9d1616cab71 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (58 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lanseerausviestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "innovaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaupallistaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "B2B", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Business-to-business innovaatiotuotteen lanseerausviestint\u00e4 : case: NaturVention Oy", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201504231656", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Communication", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteis\u00f6viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Organizational Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-04-23T08:45:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "2400", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3131", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lanseeraus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointiviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "innovaatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaupallistaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritysmarkkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45703
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:13Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e216937e-f210-4efa-9a70-46f847983f70\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201504231656.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Larvus, Eero Business-to-business innovaatiotuotteen lanseerausviestintä : case: NaturVention Oy lanseerausviestintä innovaatio kaupallistaminen viestintä B2B Yhteisöviestintä Organizational Communication 3131 lanseeraus markkinointiviestintä innovaatiot yritysmarkkinointi
title Business-to-business innovaatiotuotteen lanseerausviestintä : case: NaturVention Oy
title_full Business-to-business innovaatiotuotteen lanseerausviestintä : case: NaturVention Oy
title_fullStr Business-to-business innovaatiotuotteen lanseerausviestintä : case: NaturVention Oy Business-to-business innovaatiotuotteen lanseerausviestintä : case: NaturVention Oy
title_full_unstemmed Business-to-business innovaatiotuotteen lanseerausviestintä : case: NaturVention Oy Business-to-business innovaatiotuotteen lanseerausviestintä : case: NaturVention Oy
title_short Business-to-business innovaatiotuotteen lanseerausviestintä
title_sort business to business innovaatiotuotteen lanseerausviestintä case naturvention oy
title_sub case: NaturVention Oy
title_txtP Business-to-business innovaatiotuotteen lanseerausviestintä : case: NaturVention Oy
topic lanseerausviestintä innovaatio kaupallistaminen viestintä B2B Yhteisöviestintä Organizational Communication 3131 lanseeraus markkinointiviestintä innovaatiot yritysmarkkinointi
topic_facet 3131 B2B Organizational Communication Yhteisöviestintä innovaatio innovaatiot kaupallistaminen lanseeraus lanseerausviestintä markkinointiviestintä viestintä yritysmarkkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45703 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201504231656
work_keys_str_mv AT larvuseero businesstobusinessinnovaatiotuotteenlanseerausviestintäcasenaturventionoy