Autenttinen vieraan kielen käyttö ja oppilaiden strateginen kompetenssi koulujen kansainvälisissä yhteistyöhankkeissa

Tässä tutkimuksessa selvitimme, mitä tarjottavaa koulujen kansainvälisillä yhteistyöhankkeilla on vieraan kielen oppimiseen ja opettamiseen. Kielitaito on yksi tulevaisuuden avaintaidoista, ja uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet painottavat autenttisuutta ja viestinnällisyyttä vieraan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ketola, Terhi, Männistö, Perttu
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45661
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa selvitimme, mitä tarjottavaa koulujen kansainvälisillä yhteistyöhankkeilla on vieraan kielen oppimiseen ja opettamiseen. Kielitaito on yksi tulevaisuuden avaintaidoista, ja uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet painottavat autenttisuutta ja viestinnällisyyttä vieraan kielen opettamisessa. Tässä tutkimuksessa keskityimme tarkastelemaan, miten autenttisuus on läsnä kansainvälisen yhteistyöhankkeen synnyttämissä kielenkäyttötilanteissa. Lisäksi tutkimme oppilaiden strategista kompetenssia selvittämällä, miten oppilaat toimivat haastavissa vieraskielisissä viestintätilanteissa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla 12 oppilasta ja kolmea opettajaa kolmesta keskisuomalaisesta koulusta. Tutkimukseen osallistuneet koulut ovat olleet toteuttamassa kaksivuotisia kansainvälisiä Comenius-yhteistyöhankkeita. Kustakin koulusta haastateltiin neljä oppilasta ja yksi opettaja. Haastatteluaineiston analysointiin käytimme teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksemme mukaan kansainvälisillä yhteistyöhankkeilla on tarjottavaa vieraan kielen oppimiselle ja opettamiselle. Oppilaat saivat uudenlaisia kokemuksia ja uusia tapoja olla tekemisissä vieraan kielen kanssa. Tutkitut Comenius-yhteistyöhankkeet tarjosivat mahdollisuuksia autenttisiin kielenkäyttötilanteisiin, joissa oppilaat pääsivät harjoittelemaan ja kehittämään strategista kompetenssiaan. Tutkimuksemme mukaan kansainvälinen yhteydenpito on tarjonnut merkittäviä kokemuksia vieraan kielen käytöstä. Tulevaisuudessa keskeistä on, että vieraan kielen opettajat eivät näkisi kansainvälistä yhteydenpitoa vain erityiseen hankkeseen sisältyvänä, ylimääräisenä sisältönä, vaan se limittyisi osaksi koulun arkipäivää ja vieraan kielen opetusta ja oppimista.