Luku- ja kirjoitustaitoon liittyvän oppijaminäkuvan muutokset alakoulun aikana

Tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun oppilaiden luku- ja kirjoitustaitoon liittyvän oppijaminäkuvan muuttumista alakoulun aikana erityisesti oppilailla, joilla oli heikko luku- ja kirjoitustaito. Lisäksi selvitettiin, missä määrin sukupuoli oli yhteydessä lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyvään opp...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vanas, Lotta
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45628
_version_ 1828193110831661056
author Vanas, Lotta
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vanas, Lotta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vanas, Lotta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vanas, Lotta
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun oppilaiden luku- ja kirjoitustaitoon liittyvän oppijaminäkuvan muuttumista alakoulun aikana erityisesti oppilailla, joilla oli heikko luku- ja kirjoitustaito. Lisäksi selvitettiin, missä määrin sukupuoli oli yhteydessä lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyvään oppijaminäkuvaan. Tutkimusaineisto oli osa Alkuportaat - Lapset, vanhemmat ja opettajat koulutien alkupolulla –seurantatutkimusta, jossa oppilaita on seurattu esiopetusvuoden alusta seitsemänteen luokkaan asti. Tämän tutkimuksen otos koostui oppilaista, joista noin kahdella kolmasosalla (n = 74–127) oli tunnistettu esiopetusvuoden keväällä riski lukemisvaikeuksiin, ja kolmasosalla (n = 44–64) lapsista ei tätä riskiä ollut. Aineisto kerättiin vuosina 2007–2013 lasten ollessa ensimmäisellä, toisella, kolmannella, neljännellä ja kuudennella luokalla käyttäen lasten yksilö- ja ryhmätestejä. Tulokset osoittivat, että heikkojen lukijoiden ja muiden lukijoiden lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyvissä oppijaminäkuvissa oli tasoero koko alakoulun ajan. Lisäksi havaittiin, että luokka-asteelta toiselle siirryttäessä oppijaminäkuvan keskiarvo ei muuttunut tilastollisesti merkitsevästi. Heikkojen lukijoiden ryhmään kuuluvien tyttöjen oppijaminäkuva oli heikompi kuin pojilla koulun aloitusvaiheessa mutta ei enää tämän jälkeen. Muiden lukijoiden ryhmässä tyttöjen oppijaminäkuva oli tilastollisesti melkein merkitsevästi poikien oppijaminäkuvaa parempi kolmannella ja kuudennella luokalla. Tutkimustulokset olivat yhteneviä aiempien tutkimusten kanssa siltä osin, että oppilaiden minäkuva oli melko pysyvä. Aikaisempien tutkimuksien mukaan lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyvä oppijaminäkuva on usein tytöillä poikia parempi. Koulussa tulisi kiinnittää erityistä huomiota koulupolkunsa aloittavien tyttöjen oppijaminäkuvaan sekä yleisesti riskiryhmän oppilaiden oppijaminäkuvan tukemiseen koko alakoulun ajan.
first_indexed 2024-09-11T08:51:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen, Marja-Kristiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Poikkeus, Anna-Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vanas, Lotta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-04-14T16:01:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-04-14T16:01:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1472164", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45628", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun oppilaiden luku- ja kirjoitustaitoon liittyv\u00e4n oppijamin\u00e4kuvan muuttumista alakoulun aikana erityisesti oppilailla, joilla oli heikko luku- ja kirjoitustaito. Lis\u00e4ksi selvitettiin, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin sukupuoli oli yhteydess\u00e4 lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyv\u00e4\u00e4n oppijamin\u00e4kuvaan. Tutkimusaineisto oli osa Alkuportaat - Lapset, vanhemmat ja opettajat koulutien alkupolulla \u2013seurantatutkimusta, jossa oppilaita on seurattu esiopetusvuoden alusta seitsem\u00e4nteen luokkaan asti. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen otos koostui oppilaista, joista noin kahdella kolmasosalla (n = 74\u2013127) oli tunnistettu esiopetusvuoden kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 riski lukemisvaikeuksiin, ja kolmasosalla (n = 44\u201364) lapsista ei t\u00e4t\u00e4 riski\u00e4 ollut. Aineisto ker\u00e4ttiin vuosina 2007\u20132013 lasten ollessa ensimm\u00e4isell\u00e4, toisella, kolmannella, nelj\u00e4nnell\u00e4 ja kuudennella luokalla k\u00e4ytt\u00e4en lasten yksil\u00f6- ja ryhm\u00e4testej\u00e4. \nTulokset osoittivat, ett\u00e4 heikkojen lukijoiden ja muiden lukijoiden lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyviss\u00e4 oppijamin\u00e4kuvissa oli tasoero koko alakoulun ajan. Lis\u00e4ksi havaittiin, ett\u00e4 luokka-asteelta toiselle siirrytt\u00e4ess\u00e4 oppijamin\u00e4kuvan keskiarvo ei muuttunut tilastollisesti merkitsev\u00e4sti. Heikkojen lukijoiden ryhm\u00e4\u00e4n kuuluvien tytt\u00f6jen oppijamin\u00e4kuva oli heikompi kuin pojilla koulun aloitusvaiheessa mutta ei en\u00e4\u00e4 t\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen. Muiden lukijoiden ryhm\u00e4ss\u00e4 tytt\u00f6jen oppijamin\u00e4kuva oli tilastollisesti melkein merkitsev\u00e4sti poikien oppijamin\u00e4kuvaa parempi kolmannella ja kuudennella luokalla. Tutkimustulokset olivat yhtenevi\u00e4 aiempien tutkimusten kanssa silt\u00e4 osin, ett\u00e4 oppilaiden min\u00e4kuva oli melko pysyv\u00e4. Aikaisempien tutkimuksien mukaan lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyv\u00e4 oppijamin\u00e4kuva on usein tyt\u00f6ill\u00e4 poikia parempi. Koulussa tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 erityist\u00e4 huomiota koulupolkunsa aloittavien tytt\u00f6jen oppijamin\u00e4kuvaan sek\u00e4 yleisesti riskiryhm\u00e4n oppilaiden oppijamin\u00e4kuvan tukemiseen koko alakoulun ajan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Lotta Vanas (pelovana) on 2015-04-14 16:01:16.435533. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-04-14T16:01:16Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201504141581.pdf: 376613 bytes, checksum: 06eee0b1dbc9d0ce0b35ed3d41f0b102 (MD5)\nlicense.html: 4832 bytes, checksum: 55a1cf86f1642e41d0076679b656e1cf (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-04-14T16:01:16Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201504141581.pdf: 376613 bytes, checksum: 06eee0b1dbc9d0ce0b35ed3d41f0b102 (MD5)\nlicense.html: 4832 bytes, checksum: 55a1cf86f1642e41d0076679b656e1cf (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (49 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppijamin\u00e4kuva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukutaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjoitustaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukivaikeus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luku- ja kirjoitustaitoon liittyv\u00e4n oppijamin\u00e4kuvan muutokset alakoulun aikana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201504141581", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-04-14T16:01:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoitustaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukih\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45628
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:18Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a46fa912-7789-4cb2-b117-fafeb6825e0a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201504141581.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vanas, Lotta Luku- ja kirjoitustaitoon liittyvän oppijaminäkuvan muutokset alakoulun aikana oppijaminäkuva lukutaito kirjoitustaito lukivaikeus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 minäkuva lukihäiriöt alakoulu
title Luku- ja kirjoitustaitoon liittyvän oppijaminäkuvan muutokset alakoulun aikana
title_full Luku- ja kirjoitustaitoon liittyvän oppijaminäkuvan muutokset alakoulun aikana
title_fullStr Luku- ja kirjoitustaitoon liittyvän oppijaminäkuvan muutokset alakoulun aikana Luku- ja kirjoitustaitoon liittyvän oppijaminäkuvan muutokset alakoulun aikana
title_full_unstemmed Luku- ja kirjoitustaitoon liittyvän oppijaminäkuvan muutokset alakoulun aikana Luku- ja kirjoitustaitoon liittyvän oppijaminäkuvan muutokset alakoulun aikana
title_short Luku- ja kirjoitustaitoon liittyvän oppijaminäkuvan muutokset alakoulun aikana
title_sort luku ja kirjoitustaitoon liittyvän oppijaminäkuvan muutokset alakoulun aikana
title_txtP Luku- ja kirjoitustaitoon liittyvän oppijaminäkuvan muutokset alakoulun aikana
topic oppijaminäkuva lukutaito kirjoitustaito lukivaikeus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 minäkuva lukihäiriöt alakoulu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu kirjoitustaito lukihäiriöt lukivaikeus lukutaito minäkuva oppijaminäkuva
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45628 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201504141581
work_keys_str_mv AT vanaslotta lukujakirjoitustaitoonliittyvänoppijaminäkuvanmuutoksetalakoulunaikana