Kuka pitää koululiikunnasta? erilaisten oppilastekijöiden yhteyksiä koululiikuntaan suhtautumiseen yhdeksäsluokkalaisilla

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erilaisten oppilastekijöiden yhteyttä koululiikuntaan suhtautumiseen yhdeksäsluokkalaisilla. Tutkimuksessa vertailtiin koululiikuntaan myönteisesti ja kielteisesti suhtautuvia oppilaita fyysisen aktiivisuuden, kunto- ja taitotekijöiden, oppiaineen koetun osaam...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pentikäinen, Sari
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45592
_version_ 1826225775241592832
author Pentikäinen, Sari
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pentikäinen, Sari Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pentikäinen, Sari Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pentikäinen, Sari
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erilaisten oppilastekijöiden yhteyttä koululiikuntaan suhtautumiseen yhdeksäsluokkalaisilla. Tutkimuksessa vertailtiin koululiikuntaan myönteisesti ja kielteisesti suhtautuvia oppilaita fyysisen aktiivisuuden, kunto- ja taitotekijöiden, oppiaineen koetun osaamisen ja hyödyllisyyden sekä koulumyönteisyyden ja -menestyksen osalta. Lisäksi tutkittiin, miten erilaiset oppilastekijät selittävät myönteistä koululiikuntaan suhtautumista yhdeksäsluokkalaisilla pojilla ja tytöillä. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat peruskoulun yhdeksäsluokkalaiset. Aineistona käytettiin ”Liikunnan oppimistulosten seuranta-arviointi perusopetuksessa 2010 ” -tutkimuksessa kerättyä oppilasaineistoa, johon sisältyi oppilaskysely sekä kunto- ja liikehallintatestien tulokset. Opetushallituksen tekemään otokseen kuului 51 koulua, jotka edustivat maata kooltaan, alueellisesti sekä kunta- ja kieliryhmittäin. Oppilaskyselyyn vastasi 1619 oppilasta, joista poikia oli 819 ja tyttöjä 800. Kunto- ja liikehallintatesteihin osallistui 1405 oppilasta. Muuttujien yhteyksiä koululiikuntaan suhtautumiseen tarkasteltiin t-testin, ristiintaulukoinnin ja Khiin- neliötestin avulla. Binäärisellä logistisella regressioanalyysilla selvitettiin sitä, miten muuttujat selittävät myönteistä koululiikuntaan suhtautumista. Koululiikuntaan myönteisesti ja kielteisesti suhtautuvat oppilaat erosivat fyysisen aktiivisuuden, kestävyys- ja lihaskunnon, liikuntataitojen, koetun liikunnan osaamisen ja oppiaineen hyödyllisyyden sekä koulunkäyntiin suhtautumisen ja liikunnan arvosanan osalta. Koululiikuntaan myönteisesti suhtautuvat oppilaat olivat fyysisesti aktiivisempia, heidän kestävyys- ja lihaskunto sekä liikuntataidot olivat paremmat, he kokivat oppiaineen hyödyn ja oman osaamisensa vahvempana, saivat liikunnasta parempia arvosanoja sekä suhtautuivat koulunkäyntiin yleisesti myönteisemmin kuin koululiikuntaan kielteisesti suhtautuvat oppilaat. Painoindeksi ja koulumenestys eivät eronneet koululiikuntaan myönteisesti ja kielteisesti suhtautuvilla oppilailla. Korkea koettu osaaminen ja oppiaineen hyödyllisyys, myönteinen suhtautuminen kouluun sekä korkea liikunnan arvosana lisäsivät sekä pojilla että tytöillä todennäköisyyttä suhtautua koululiikuntaan myönteisesti. Lisäksi omatoimisen liikunnan harrastaminen selitti myönteistä koululiikuntaan suhtautumista tytöillä. Koululiikunnassa on tärkeää vahvistaa oppilaiden pätevyydenkokemuksia. Etenkin koululiikuntaan kielteisesti suhtautuvat tytöt kokevat osaamisensa liikunnassa heikoksi. Liikunnan kokeminen hyödylliseksi on vahvasti yhteydessä myönteiseen koululiikuntaan suhtautumiseen. Liikunta ja sen merkitys tulee linkittää oppilaan arkeen, minkä lisäksi on tärkeää edistää myönteistä suhtautumista liikuntaan nuorille tärkeissä yhteisöissä, kuten perheessä, kaveripiirissä ja koulussa. The purpose of this study was to examine the associations between different student-related factors and attitude towards physical education (PE) in Finnish ninth-graders. Students with positive and negative attitude towards PE were compared according to their physical activity, physical fitness and motor skills, perceived competence and usefulness of PE as well as academic achievement and attitude towards going to school. In addition, the purpose of this study was to examine how different student-related factors might explain positive attitude towards PE. The data used in this study were from a follow-up evaluation of physical education learning outcomes, which was conducted in 2010. A total of 1619 ninth grade students (819 boys, 800 girls) from 51 Finnish comprehensive schools completed the student questionnaire. Of the respondents, 1 405 pupils also took part in a fitness test. The associations between different factors and attitude towards PE were analyzed by t-test, cross-tabulations and chi square test. The factors that might explain positive attitude towards PE were analyzed by the logistic re-gression. There was a difference in physical activity, aerobic and muscular fitness, motor skills, perceived competence and usefulness of PE as well as attitude towards going to school and PE grade in students with positive and negative attitude towards PE. The students liking PE were physically more active, they had better aerobic and muscular fitness as well as motor skills, higher perceived competence and usefulness of PE, better grades in PE and more positive attitude towards going to school than students disliking PE. However, there was no difference in BMI or academic achievement in students with different attitudes towards PE. High perceived competence and usefulness of PE as well as positive attitude towards going to school and high grade in PE increased the likelihood of having a positive attitude towards PE. Furthermore, physical activity in independent settings increased the likelihood of having a positive attitude towards PE in girls. It is important to enhance adolescents’ perceived competence in PE. Especially girls that have negative attitude towards PE have low perceived competence. The perceived benefits of PE are strongly associated with positive attitude. Physical activity and its significance should be related to pupils’ daily routines. Furthermore, positive attitudes towards physical activity should be enhanced in communities that are important for adolescents, e.g. family, friends and school.
first_indexed 2023-03-22T09:59:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palom\u00e4ki, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pentik\u00e4inen, Sari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-04-02T08:59:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-04-02T08:59:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1469216", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45592", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 erilaisten oppilastekij\u00f6iden yhteytt\u00e4 koululiikuntaan suhtautumiseen yhdeks\u00e4sluokkalaisilla. Tutkimuksessa vertailtiin koululiikuntaan my\u00f6nteisesti ja kielteisesti suhtautuvia oppilaita fyysisen aktiivisuuden, kunto- ja taitotekij\u00f6iden, oppiaineen koetun osaamisen ja hy\u00f6dyllisyyden sek\u00e4 koulumy\u00f6nteisyyden ja -menestyksen osalta. Lis\u00e4ksi tutkittiin, miten erilaiset oppilastekij\u00e4t selitt\u00e4v\u00e4t my\u00f6nteist\u00e4 koululiikuntaan suhtautumista yhdeks\u00e4sluokkalaisilla pojilla ja tyt\u00f6ill\u00e4.\r\n\r\nTutkimuksen kohdejoukkona olivat peruskoulun yhdeks\u00e4sluokkalaiset. Aineistona k\u00e4ytettiin \u201dLiikunnan oppimistulosten seuranta-arviointi perusopetuksessa 2010 \u201d -tutkimuksessa ker\u00e4tty\u00e4 oppilasaineistoa, johon sis\u00e4ltyi oppilaskysely sek\u00e4 kunto- ja liikehallintatestien tulokset. Opetushallituksen tekem\u00e4\u00e4n otokseen kuului 51 koulua, jotka edustivat maata kooltaan, alueellisesti sek\u00e4 kunta- ja kieliryhmitt\u00e4in. Oppilaskyselyyn vastasi 1619 oppilasta, joista poikia oli 819 ja tytt\u00f6j\u00e4 800. Kunto- ja liikehallintatesteihin osallistui 1405 oppilasta. Muuttujien yhteyksi\u00e4 koululiikuntaan suhtautumiseen tarkasteltiin t-testin, ristiintaulukoinnin ja Khiin- neli\u00f6testin avulla. Bin\u00e4\u00e4risell\u00e4 logistisella regressioanalyysilla selvitettiin sit\u00e4, miten muuttujat selitt\u00e4v\u00e4t my\u00f6nteist\u00e4 koululiikuntaan suhtautumista.\r\n\r\nKoululiikuntaan my\u00f6nteisesti ja kielteisesti suhtautuvat oppilaat erosivat fyysisen aktiivisuuden, kest\u00e4vyys- ja lihaskunnon, liikuntataitojen, koetun liikunnan osaamisen ja oppiaineen hy\u00f6dyllisyyden sek\u00e4 koulunk\u00e4yntiin suhtautumisen ja liikunnan arvosanan osalta. Koululiikuntaan my\u00f6nteisesti suhtautuvat oppilaat olivat fyysisesti aktiivisempia, heid\u00e4n kest\u00e4vyys- ja lihaskunto sek\u00e4 liikuntataidot olivat paremmat, he kokivat oppiaineen hy\u00f6dyn ja oman osaamisensa vahvempana, saivat liikunnasta parempia arvosanoja sek\u00e4 suhtautuivat koulunk\u00e4yntiin yleisesti my\u00f6nteisemmin kuin koululiikuntaan kielteisesti suhtautuvat oppilaat. Painoindeksi ja koulumenestys eiv\u00e4t eronneet koululiikuntaan my\u00f6nteisesti ja kielteisesti suhtautuvilla oppilailla. Korkea koettu osaaminen ja oppiaineen hy\u00f6dyllisyys, my\u00f6nteinen suhtautuminen kouluun sek\u00e4 korkea liikunnan arvosana lis\u00e4siv\u00e4t sek\u00e4 pojilla ett\u00e4 tyt\u00f6ill\u00e4 todenn\u00e4k\u00f6isyytt\u00e4 suhtautua koululiikuntaan my\u00f6nteisesti. Lis\u00e4ksi omatoimisen liikunnan harrastaminen selitti my\u00f6nteist\u00e4 koululiikuntaan suhtautumista tyt\u00f6ill\u00e4.\r\n\r\nKoululiikunnassa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 vahvistaa oppilaiden p\u00e4tevyydenkokemuksia. Etenkin koululiikuntaan kielteisesti suhtautuvat tyt\u00f6t kokevat osaamisensa liikunnassa heikoksi. Liikunnan kokeminen hy\u00f6dylliseksi on vahvasti yhteydess\u00e4 my\u00f6nteiseen koululiikuntaan suhtautumiseen. Liikunta ja sen merkitys tulee linkitt\u00e4\u00e4 oppilaan arkeen, mink\u00e4 lis\u00e4ksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 edist\u00e4\u00e4 my\u00f6nteist\u00e4 suhtautumista liikuntaan nuorille t\u00e4rkeiss\u00e4 yhteis\u00f6iss\u00e4, kuten perheess\u00e4, kaveripiiriss\u00e4 ja koulussa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study was to examine the associations between different student-related factors and attitude towards physical education (PE) in Finnish ninth-graders. Students with positive and negative attitude towards PE were compared according to their physical activity, physical fitness and motor skills, perceived competence and usefulness of PE as well as academic achievement and attitude towards going to school. In addition, the purpose of this study was to examine how different student-related factors might explain positive attitude towards PE.\r\n\r\nThe data used in this study were from a follow-up evaluation of physical education learning outcomes, which was conducted in 2010. A total of 1619 ninth grade students (819 boys, 800 girls) from 51 Finnish comprehensive schools completed the student questionnaire. Of the respondents, 1 405 pupils also took part in a fitness test. The associations between different factors and attitude towards PE were analyzed by t-test, cross-tabulations and chi square test. The factors that might explain positive attitude towards PE were analyzed by the logistic re-gression.\r\n\r\nThere was a difference in physical activity, aerobic and muscular fitness, motor skills, perceived competence and usefulness of PE as well as attitude towards going to school and PE grade in students with positive and negative attitude towards PE. The students liking PE were physically more active, they had better aerobic and muscular fitness as well as motor skills, higher perceived competence and usefulness of PE, better grades in PE and more positive attitude towards going to school than students disliking PE. However, there was no difference in BMI or academic achievement in students with different attitudes towards PE. High perceived competence and usefulness of PE as well as positive attitude towards going to school and high grade in PE increased the likelihood of having a positive attitude towards PE. Furthermore, physical activity in independent settings increased the likelihood of having a positive attitude towards PE in girls.\r\n\r\nIt is important to enhance adolescents\u2019 perceived competence in PE. Especially girls that have negative attitude towards PE have low perceived competence. The perceived benefits of PE are strongly associated with positive attitude. Physical activity and its significance should be related to pupils\u2019 daily routines. Furthermore, positive attitudes towards physical activity should be enhanced in communities that are important for adolescents, e.g. family, friends and school.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sari Pentik\u00e4inen (sahapent) on 2015-04-02 08:59:17.355378. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-04-02T08:59:17Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201504021539.pdf: 720247 bytes, checksum: 0037113c0732801e8b4d383133de2282 (MD5)\r\nlicense.html: 4889 bytes, checksum: ba7e15b928336d5a198b9e48f0ac4420 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-04-02T08:59:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201504021539.pdf: 720247 bytes, checksum: 0037113c0732801e8b4d383133de2282 (MD5)\r\nlicense.html: 4889 bytes, checksum: ba7e15b928336d5a198b9e48f0ac4420 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (61 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koululiikunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nuoret", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asenne", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuka pit\u00e4\u00e4 koululiikunnasta? : erilaisten oppilastekij\u00f6iden yhteyksi\u00e4 koululiikuntaan suhtautumiseen yhdeks\u00e4sluokkalaisilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Erilaisten oppilastekij\u00f6iden yhteyksi\u00e4 koululiikuntaan suhtautumiseen yhdeks\u00e4sluokkalaisilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201504021539", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-04-02T08:59:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45592
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:43Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0f6f1156-b72a-475f-9212-b0053363034d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201504021539.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pentikäinen, Sari Kuka pitää koululiikunnasta? : erilaisten oppilastekijöiden yhteyksiä koululiikuntaan suhtautumiseen yhdeksäsluokkalaisilla koululiikunta nuoret asenne fyysinen aktiivisuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta asenteet
title Kuka pitää koululiikunnasta? : erilaisten oppilastekijöiden yhteyksiä koululiikuntaan suhtautumiseen yhdeksäsluokkalaisilla
title_alt Erilaisten oppilastekijöiden yhteyksiä koululiikuntaan suhtautumiseen yhdeksäsluokkalaisilla
title_full Kuka pitää koululiikunnasta? : erilaisten oppilastekijöiden yhteyksiä koululiikuntaan suhtautumiseen yhdeksäsluokkalaisilla
title_fullStr Kuka pitää koululiikunnasta? : erilaisten oppilastekijöiden yhteyksiä koululiikuntaan suhtautumiseen yhdeksäsluokkalaisilla Kuka pitää koululiikunnasta? : erilaisten oppilastekijöiden yhteyksiä koululiikuntaan suhtautumiseen yhdeksäsluokkalaisilla
title_full_unstemmed Kuka pitää koululiikunnasta? : erilaisten oppilastekijöiden yhteyksiä koululiikuntaan suhtautumiseen yhdeksäsluokkalaisilla Kuka pitää koululiikunnasta? : erilaisten oppilastekijöiden yhteyksiä koululiikuntaan suhtautumiseen yhdeksäsluokkalaisilla
title_short Kuka pitää koululiikunnasta?
title_sort kuka pitää koululiikunnasta erilaisten oppilastekijöiden yhteyksiä koululiikuntaan suhtautumiseen yhdeksäsluokkalaisilla
title_sub erilaisten oppilastekijöiden yhteyksiä koululiikuntaan suhtautumiseen yhdeksäsluokkalaisilla
title_txtP Kuka pitää koululiikunnasta? : erilaisten oppilastekijöiden yhteyksiä koululiikuntaan suhtautumiseen yhdeksäsluokkalaisilla
topic koululiikunta nuoret asenne fyysinen aktiivisuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta asenteet
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education asenne asenteet fyysinen aktiivisuus koululiikunta liikunta nuoret
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45592 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201504021539
work_keys_str_mv AT pentikäinensari kukapitääkoululiikunnastaerilaistenoppilastekijöidenyhteyksiäkoululiikuntaansuht