Esiopetuksen laatu oppimisympäristöjä havainnoimalla

Varhaiskasvatuksessa laatuasiat ovat nousseet puheenaiheeksi ja erilaisia laadunarvioinnin menetelmiä ja mittareita on kehitelty vuosia. Yksi maailmalla paljon käytetty oppimisympäristön laadunarvioinnin mittari on ECERS (The Early childhood environment rating scale). Mittarin avulla pyritään kuv...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Leppänen, Tytti
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45425
_version_ 1826225732154556416
author Leppänen, Tytti
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Leppänen, Tytti Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Leppänen, Tytti Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Leppänen, Tytti
datasource_str_mv jyx
description Varhaiskasvatuksessa laatuasiat ovat nousseet puheenaiheeksi ja erilaisia laadunarvioinnin menetelmiä ja mittareita on kehitelty vuosia. Yksi maailmalla paljon käytetty oppimisympäristön laadunarvioinnin mittari on ECERS (The Early childhood environment rating scale). Mittarin avulla pyritään kuvaamaan pedagogisen prosessin laatua ja luomaan yleiskuvaa lapsen kokemuksista varhaiskasvatuksen arjessa. Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää esiopetuksen oppimisympäristön laatua Hämeenkyrössä käyttäen laadunarvioinnissa ECERS-R -mittaria. Tutkimuksessa laadun arvioinnilla tehdään näkyväksi esiopetuksen oppimisympäristöjen laadun vahvuudet ja kehittämishaasteet. Tutkimuksessa keskeistä oli systemaattinen havainnointi. Aineisto kerättiin täyttämällä valmista strukturoitua arviointilomaketta, jossa oppimisympä- ristöjen laadulle oli määritelty kriteerit 1-7. Tutkimusaineisto käsittää kahdeksan esiopetusryhmän havainnoinnit. Tulososiossa esittelen oppimisympäristö- jen laadun vahvuudet ja kehittämiskohteet taulukoiden avulla numeerisesti sekä sanallisesti selittäen. ECERS-R -mittarilla tehdyllä laadunarvioinnilla Hämeenkyrön esiopetuksen oppimisympäristöjen laadun vahvuus oli henkilökohtaiset hoitorutiinit - osio, jossa havainnoitiin saapumis- ja lähtötilanteita, ruokailuja, wc-tilanteita, hygieniaa sekä turvallisuutta. Vahvuutena oli myös vuorovaikutus -osio, joka sai laatupisteillä arvioituna kiitettävän keskiarvon. Kehittämiskohteeksi muodostui toiminta ja sisällöt - osio, joka saavutti vähimmäisvaatimukset täyttävän tason. Tämän pohjalta loin esiopettajille itsearviointilomakkeen, johon on tiivistetysti koottu sisältöalueiden osalta keskeiset kehittämiskohteet ja ECERS-R -mittarin hyvän tason kriteerit. Lomakkeen täyttö tapahtuu vastaamalla väittämiin rasti ruutuun periaatteella. Johtopäätöksenä voidaan todeta Hämeenkyrön esiopetuksen laadun olevan hyvää ja merkitsevää on esiopettajien pedagoginen tietoisuus ja lapsilähtöisyys. Laadunarvioinnin menetelmänä ECERS-R -mittari on laaja ja kattava, mutta siihen tulee suhtautua kriittisesti. Joissain kohdissa arviointikriteerien kulttuurisidonnaisuus tuli voimakkaasti esille ja tutkijan objektiivisuus kärsi. Mittari soveltuu kuitenkin laadunhallinnan menetelmäksi ja sen avulla saadaan näkyväksi oppimisympäristön laadun vahvuudet ja kehittämistarpeet.
first_indexed 2023-03-22T09:58:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mykk\u00e4nen, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Raittila, Raija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lepp\u00e4nen, Tytti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-03-02T15:49:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-03-02T15:49:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1467551", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45425", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Varhaiskasvatuksessa laatuasiat ovat nousseet puheenaiheeksi ja erilaisia laadunarvioinnin\r\nmenetelmi\u00e4 ja mittareita on kehitelty vuosia. Yksi maailmalla\r\npaljon k\u00e4ytetty oppimisymp\u00e4rist\u00f6n laadunarvioinnin mittari on ECERS (The\r\nEarly childhood environment rating scale). Mittarin avulla pyrit\u00e4\u00e4n kuvaamaan\r\npedagogisen prosessin laatua ja luomaan yleiskuvaa lapsen kokemuksista varhaiskasvatuksen\r\narjessa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4 esiopetuksen\r\noppimisymp\u00e4rist\u00f6n laatua H\u00e4meenkyr\u00f6ss\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en laadunarvioinnissa\r\nECERS-R -mittaria. Tutkimuksessa laadun arvioinnilla tehd\u00e4\u00e4n n\u00e4kyv\u00e4ksi esiopetuksen\r\noppimisymp\u00e4rist\u00f6jen laadun vahvuudet ja kehitt\u00e4mishaasteet.\r\nTutkimuksessa keskeist\u00e4 oli systemaattinen havainnointi. Aineisto ker\u00e4ttiin\r\nt\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 valmista strukturoitua arviointilomaketta, jossa oppimisymp\u00e4-\r\nrist\u00f6jen laadulle oli m\u00e4\u00e4ritelty kriteerit 1-7. Tutkimusaineisto k\u00e4sitt\u00e4\u00e4 kahdeksan\r\nesiopetusryhm\u00e4n havainnoinnit. Tulososiossa esittelen oppimisymp\u00e4rist\u00f6-\r\njen laadun vahvuudet ja kehitt\u00e4miskohteet taulukoiden avulla numeerisesti\r\nsek\u00e4 sanallisesti selitt\u00e4en.\r\nECERS-R -mittarilla tehdyll\u00e4 laadunarvioinnilla H\u00e4meenkyr\u00f6n esiopetuksen\r\noppimisymp\u00e4rist\u00f6jen laadun vahvuus oli henkil\u00f6kohtaiset hoitorutiinit - osio,\r\njossa havainnoitiin saapumis- ja l\u00e4ht\u00f6tilanteita, ruokailuja, wc-tilanteita, hygieniaa\r\nsek\u00e4 turvallisuutta. Vahvuutena oli my\u00f6s vuorovaikutus -osio, joka sai\r\nlaatupisteill\u00e4 arvioituna kiitett\u00e4v\u00e4n keskiarvon. Kehitt\u00e4miskohteeksi muodostui\r\ntoiminta ja sis\u00e4ll\u00f6t - osio, joka saavutti v\u00e4himm\u00e4isvaatimukset t\u00e4ytt\u00e4v\u00e4n tason.\r\nT\u00e4m\u00e4n pohjalta loin esiopettajille itsearviointilomakkeen, johon on tiivistetysti\r\nkoottu sis\u00e4lt\u00f6alueiden osalta keskeiset kehitt\u00e4miskohteet ja ECERS-R -mittarin\r\nhyv\u00e4n tason kriteerit. Lomakkeen t\u00e4ytt\u00f6 tapahtuu vastaamalla v\u00e4itt\u00e4miin rasti\r\nruutuun periaatteella.\r\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta H\u00e4meenkyr\u00f6n esiopetuksen laadun olevan\r\nhyv\u00e4\u00e4 ja merkitsev\u00e4\u00e4 on esiopettajien pedagoginen tietoisuus ja lapsil\u00e4ht\u00f6isyys.\r\nLaadunarvioinnin menetelm\u00e4n\u00e4 ECERS-R -mittari on laaja ja kattava,\r\nmutta siihen tulee suhtautua kriittisesti. Joissain kohdissa arviointikriteerien\r\nkulttuurisidonnaisuus tuli voimakkaasti esille ja tutkijan objektiivisuus k\u00e4rsi.\r\nMittari soveltuu kuitenkin laadunhallinnan menetelm\u00e4ksi ja sen avulla saadaan\r\nn\u00e4kyv\u00e4ksi oppimisymp\u00e4rist\u00f6n laadun vahvuudet ja kehitt\u00e4mistarpeet.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tytti Lepp\u00e4nen (tysulepp) on 2015-03-02 15:49:05.346515. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-03-02T15:49:06Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201503021392.pdf: 915642 bytes, checksum: 7d55e7cdfa84c2c72667761566f56376 (MD5)\nlicense.html: 4814 bytes, checksum: b2c96778e1c5e9aab5fc4c367893df91 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-03-02T15:49:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201503021392.pdf: 915642 bytes, checksum: 7d55e7cdfa84c2c72667761566f56376 (MD5)\nlicense.html: 4814 bytes, checksum: b2c96778e1c5e9aab5fc4c367893df91 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (85 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Esiopetuksen laatu oppimisymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4 havainnoimalla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201503021392", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-03-02T15:49:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laadunarviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laatu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45425
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:50Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f41390be-d45d-4fed-b38d-1bf854f4e6d9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201503021392.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leppänen, Tytti Esiopetuksen laatu oppimisympäristöjä havainnoimalla Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 esiopetus oppimisympäristö laadunarviointi laatu
title Esiopetuksen laatu oppimisympäristöjä havainnoimalla
title_full Esiopetuksen laatu oppimisympäristöjä havainnoimalla
title_fullStr Esiopetuksen laatu oppimisympäristöjä havainnoimalla Esiopetuksen laatu oppimisympäristöjä havainnoimalla
title_full_unstemmed Esiopetuksen laatu oppimisympäristöjä havainnoimalla Esiopetuksen laatu oppimisympäristöjä havainnoimalla
title_short Esiopetuksen laatu oppimisympäristöjä havainnoimalla
title_sort esiopetuksen laatu oppimisympäristöjä havainnoimalla
title_txtP Esiopetuksen laatu oppimisympäristöjä havainnoimalla
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 esiopetus oppimisympäristö laadunarviointi laatu
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus esiopetus laadunarviointi laatu oppimisympäristö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45425 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201503021392
work_keys_str_mv AT leppänentytti esiopetuksenlaatuoppimisympäristöjähavainnoimalla