Median kulutuksen vaikutus suomalaisten luottamukseen julkisia instituutioita ja kanssaihmisiä kohtaan

Luottamuksen on havaittu olevan erittäin merkittävä yhteiskunta koossa pitävä ja kehittävä voima. Se voi hyvinkin olla Pohjoismaiden menestyksen salaisuus. Tässä tutkielmassa pureudutaan empiirisin tilastomenelmin median eri tyyppien parissa vietetyn ajan ja yhteiskunnallisen luottamuksen väliseen y...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mähönen, Erno
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45271
Kuvaus
Yhteenveto:Luottamuksen on havaittu olevan erittäin merkittävä yhteiskunta koossa pitävä ja kehittävä voima. Se voi hyvinkin olla Pohjoismaiden menestyksen salaisuus. Tässä tutkielmassa pureudutaan empiirisin tilastomenelmin median eri tyyppien parissa vietetyn ajan ja yhteiskunnallisen luottamuksen väliseen yhteyteen Suomessa. Aihetta ei kirjoitushetkellä ole muualla juuri tutkittu Suomen aineistoa käyttäen. Tutkimuksen päähavainnot ovat, että sanomalehtien luku on yhteydessä yksilön korkeaan yhteiskunnalliseen luottamukseen, ja television katselu vastaavasti enteilee alhaista luottamuksen tasoa.