"Pitää uskaltaa tehdä eri lasten kohdalla eri tavalla " erityislastentarhanopettajien käsityksiä inklusiivisesta pienryhmätoiminnasta

Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa erityislastentarhanopettajien käsityksiä inklusiivisen pienryhmätoiminnan merkityksestä, laadukkaan inklusiivisen pienryhmätoiminnan edellytyksistä sekä inklusiiviseen pienryhmätoimintaan liittyvistä pulmatekijöistä. Tutkimus oli laadullinen ja aineistolähtöinen....

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Koskela, Johanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45154
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa erityislastentarhanopettajien käsityksiä inklusiivisen pienryhmätoiminnan merkityksestä, laadukkaan inklusiivisen pienryhmätoiminnan edellytyksistä sekä inklusiiviseen pienryhmätoimintaan liittyvistä pulmatekijöistä. Tutkimus oli laadullinen ja aineistolähtöinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta erityislastentarhanopettajaa. Aineiston analyysissa käytettiin fenomenografista lähestymistapaa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että erityislastentarhanopettajat pitivät inklusiivista pienryhmätoimintaa merkityksellisenä sekä lapsille että kasvattajille. Lisäksi inklusiiviseen pienryhmätoimintaan liitettiin yhteisöllisiä merkityksiä. Laadukkaan inklusiivisen pienryhmätoiminnan edellytykset olivat erityislastentarhanopettajien käsitysten mukaan toiminnan päämäärätietoisuus, mietityt tila- ja ryhmäratkaisut, ammatillisuus sekä muunneltavuus. Inklusiiviseen pienryhmätoimintaan liittyvät pulmatekijät jakautuivat erityislastentarhanopettajien käsityksissä kasvattajiin liittyviin huolenaiheisiin, resursseihin liittyviin pulmiin sekä toiminnallisiin haasteisiin.