Summary: | Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa erityislastentarhanopettajien käsityksiä inklusiivisen pienryhmätoiminnan merkityksestä, laadukkaan inklusiivisen pienryhmätoiminnan edellytyksistä sekä inklusiiviseen pienryhmätoimintaan liittyvistä pulmatekijöistä.
Tutkimus oli laadullinen ja aineistolähtöinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta erityislastentarhanopettajaa. Aineiston analyysissa käytettiin fenomenografista lähestymistapaa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että erityislastentarhanopettajat pitivät inklusiivista pienryhmätoimintaa merkityksellisenä sekä lapsille että kasvattajille. Lisäksi inklusiiviseen pienryhmätoimintaan liitettiin yhteisöllisiä merkityksiä. Laadukkaan inklusiivisen pienryhmätoiminnan edellytykset olivat erityislastentarhanopettajien käsitysten mukaan toiminnan päämäärätietoisuus, mietityt tila- ja ryhmäratkaisut, ammatillisuus sekä muunneltavuus. Inklusiiviseen pienryhmätoimintaan liittyvät pulmatekijät jakautuivat erityislastentarhanopettajien käsityksissä kasvattajiin liittyviin huolenaiheisiin, resursseihin liittyviin pulmiin sekä toiminnallisiin haasteisiin.
|