Internationalisation of Finnish SMEs to Russia: network ties and cultural perceptions in focus

Tämä pro gradu –tutkielma keskittyy tarkastelemaan verkostosuhteiden ja kulttuurikäsitysten merkitystä liiketoiminnassa venäläisten kanssa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten suomalaiset PK-yritykset muodostavat ja kehittävät verkostosuhteita Venäjällä. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on s...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Porvali, Piia
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45070
_version_ 1826225765293752320
author Porvali, Piia
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Porvali, Piia Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Porvali, Piia Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Porvali, Piia
datasource_str_mv jyx
description Tämä pro gradu –tutkielma keskittyy tarkastelemaan verkostosuhteiden ja kulttuurikäsitysten merkitystä liiketoiminnassa venäläisten kanssa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten suomalaiset PK-yritykset muodostavat ja kehittävät verkostosuhteita Venäjällä. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on selventää miten kulttuurikäsitykset liittyvät verkostoitumisstrategioihin. Tutkimusaineisto koostuu yhteensä yhdeksästä haastattelusta kahden eri yrityksen työntekijöiden kanssa. Molemmat yritykset ovat suomalaisia PK-yrityksiä, jotka vievät teollisia tuotteita Venäjälle. Kaikki informantit ovat päivittäin yhteydessä venäläisten verkostokumppanien kanssa. Aineiston analyysimenetelmät ovat laadullinen sisällönanalyysi sekä tapaustutkimus. Tutkimustulokset osoittavat, että verkostoilla on tärkeä rooli liiketoiminnassa venäläisten kanssa. Erityisen tärkeää venäläisten kanssa ovat luottamukselliset henkilökohtaiset suhteet. Jotta luottamuksellinen suhde muodostuisi, suomalaisten yritysten täytyy nähdä vaivaa verkostosuhteiden luomisen ja kehittämisen eteen olemalla jatkuvasti yhteydessä venäläisiin verkostokumppaneihin sekä viettämällä aikaa näiden kanssa. Hyvät sosiaaliset taidot, oman työnsä osaaminen, venäjän kielen taito sekä tietämys venäläisestä kulttuurista ovat merkityksellisimpiä taitoja verkostoituessa venäläisten kanssa. Tulokset osoittavat myös, että venäläinen tytäryhtiö auttaa suomalaisia yrityksiä sekä verkostoitumaan Venäjälle että pääsemään yli mahdollisista haasteista, joita suomalaiset yritykset kohtaavat Venäjän markkinoilla. Tutkimustulokset kuitenkin paljastavat, että Venäjän markkinoilla on mahdollista menestyä myös ilman tytäryhtiötä, mutta tällöin verkostosuhteiden ylläpitoon ja kehittämiseen täytyy panostaa entistä enemmän. This master’s thesis focuses on studying the importance of network relationships and cultural perceptions in business with Russians. The aim of this research is to find out how Finnish SMEs form and develop network ties in Russia. This study also aims at clarifying how cultural perceptions are related to networking strategies. The empirical data of this qualitative research consists of nine personal interviews with employees of two case companies. Both case companies are Finnish SMEs that export industrial products to Russia. All the informants are daily in contact with Russian network partners. The data is analysed by using qualitative content analysis and case study methods. The findings of this study show that networks have an important role in business with Russians. Especially important with Russians are trustful personal relationships. In order to build trustful relationships, Finnish companies need to put effort into forming and developing the relationships by constantly being in contact and spending time with Russian network partners. Good social skills, knowing the issues related to one’s own business, Russian language skills and knowledge of Russian culture are skills that have the biggest significance in networking with Russians. The findings also show that a subsidiary in Russia is important both in networking with Russians and in order to overcome possible challenges that Finnish companies face in the Russian market. However, it is possible to succeed in the Russian market without a subsidiary too, but then even more effort should be put into maintaining network relationships with Russians.
first_indexed 2024-09-11T08:51:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kontinen, Tanja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Porvali, Piia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-01-12T18:05:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-01-12T18:05:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1810350", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45070", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 pro gradu \u2013tutkielma keskittyy tarkastelemaan verkostosuhteiden ja kulttuurik\u00e4sitysten merkityst\u00e4 liiketoiminnassa ven\u00e4l\u00e4isten kanssa. Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 miten suomalaiset PK-yritykset muodostavat ja kehitt\u00e4v\u00e4t verkostosuhteita Ven\u00e4j\u00e4ll\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksen tarkoituksena on selvent\u00e4\u00e4 miten kulttuurik\u00e4sitykset liittyv\u00e4t verkostoitumisstrategioihin. \n\nTutkimusaineisto koostuu yhteens\u00e4 yhdeks\u00e4st\u00e4 haastattelusta kahden eri yrityksen ty\u00f6ntekij\u00f6iden kanssa. Molemmat yritykset ovat suomalaisia PK-yrityksi\u00e4, jotka viev\u00e4t teollisia tuotteita Ven\u00e4j\u00e4lle. Kaikki informantit ovat p\u00e4ivitt\u00e4in yhteydess\u00e4 ven\u00e4l\u00e4isten verkostokumppanien kanssa. Aineiston analyysimenetelm\u00e4t ovat laadullinen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi sek\u00e4 tapaustutkimus.\n\nTutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 verkostoilla on t\u00e4rke\u00e4 rooli liiketoiminnassa ven\u00e4l\u00e4isten kanssa. Erityisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ven\u00e4l\u00e4isten kanssa ovat luottamukselliset henkil\u00f6kohtaiset suhteet. Jotta luottamuksellinen suhde muodostuisi, suomalaisten yritysten t\u00e4ytyy n\u00e4hd\u00e4 vaivaa verkostosuhteiden luomisen ja kehitt\u00e4misen eteen olemalla jatkuvasti yhteydess\u00e4 ven\u00e4l\u00e4isiin verkostokumppaneihin sek\u00e4 viett\u00e4m\u00e4ll\u00e4 aikaa n\u00e4iden kanssa. Hyv\u00e4t sosiaaliset taidot, oman ty\u00f6ns\u00e4 osaaminen, ven\u00e4j\u00e4n kielen taito sek\u00e4 tiet\u00e4mys ven\u00e4l\u00e4isest\u00e4 kulttuurista ovat merkityksellisimpi\u00e4 taitoja verkostoituessa ven\u00e4l\u00e4isten kanssa. Tulokset osoittavat my\u00f6s, ett\u00e4 ven\u00e4l\u00e4inen tyt\u00e4ryhti\u00f6 auttaa suomalaisia yrityksi\u00e4 sek\u00e4 verkostoitumaan Ven\u00e4j\u00e4lle ett\u00e4 p\u00e4\u00e4sem\u00e4\u00e4n yli mahdollisista haasteista, joita suomalaiset yritykset kohtaavat Ven\u00e4j\u00e4n markkinoilla. Tutkimustulokset kuitenkin paljastavat, ett\u00e4 Ven\u00e4j\u00e4n markkinoilla on mahdollista menesty\u00e4 my\u00f6s ilman tyt\u00e4ryhti\u00f6t\u00e4, mutta t\u00e4ll\u00f6in verkostosuhteiden yll\u00e4pitoon ja kehitt\u00e4miseen t\u00e4ytyy panostaa entist\u00e4 enemm\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This master\u2019s thesis focuses on studying the importance of network relationships and cultural perceptions in business with Russians. The aim of this research is to find out how Finnish SMEs form and develop network ties in Russia. This study also aims at clarifying how cultural perceptions are related to networking strategies.\n\nThe empirical data of this qualitative research consists of nine personal interviews with employees of two case companies. Both case companies are Finnish SMEs that export industrial products to Russia. All the informants are daily in contact with Russian network partners. The data is analysed by using qualitative content analysis and case study methods.\n\nThe findings of this study show that networks have an important role in business with Russians. Especially important with Russians are trustful personal relationships. In order to build trustful relationships, Finnish companies need to put effort into forming and developing the relationships by constantly being in contact and spending time with Russian network partners. Good social skills, knowing the issues related to one\u2019s own business, Russian language skills and knowledge of Russian culture are skills that have the biggest significance in networking with Russians. The findings also show that a subsidiary in Russia is important both in networking with Russians and in order to overcome possible challenges that Finnish companies face in the Russian market. However, it is possible to succeed in the Russian market without a subsidiary too, but then even more effort should be put into maintaining network relationships with Russians.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Piia Porvali (pipaporv) on 2015-01-12 18:05:36.532337. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-01-12T18:05:37Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201501121090.pdf: 500782 bytes, checksum: b98e8eda5b6609729221431504c55a4c (MD5)\nlicense.html: 4848 bytes, checksum: b5ba71e1db8a4a34470c840a714b703d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-01-12T18:05:37Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201501121090.pdf: 500782 bytes, checksum: b98e8eda5b6609729221431504c55a4c (MD5)\nlicense.html: 4848 bytes, checksum: b5ba71e1db8a4a34470c840a714b703d (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (53 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Suomi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Ven\u00e4j\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liiketoiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkostoituminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkostot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Internationalisation of Finnish SMEs to Russia: network ties and cultural perceptions in focus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201501121090", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yritt\u00e4jyys", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Entrepreneurship", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-01-12T18:05:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20422", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45070
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:38Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/83970ee3-d084-436d-b8e3-3f6a2b09728e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201501121090.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Porvali, Piia Internationalisation of Finnish SMEs to Russia: network ties and cultural perceptions in focus Suomi Venäjä liiketoiminta verkostoituminen verkostot kulttuuri Yrittäjyys Entrepreneurship 20422
title Internationalisation of Finnish SMEs to Russia: network ties and cultural perceptions in focus
title_full Internationalisation of Finnish SMEs to Russia: network ties and cultural perceptions in focus
title_fullStr Internationalisation of Finnish SMEs to Russia: network ties and cultural perceptions in focus Internationalisation of Finnish SMEs to Russia: network ties and cultural perceptions in focus
title_full_unstemmed Internationalisation of Finnish SMEs to Russia: network ties and cultural perceptions in focus Internationalisation of Finnish SMEs to Russia: network ties and cultural perceptions in focus
title_short Internationalisation of Finnish SMEs to Russia: network ties and cultural perceptions in focus
title_sort internationalisation of finnish smes to russia network ties and cultural perceptions in focus
title_txtP Internationalisation of Finnish SMEs to Russia: network ties and cultural perceptions in focus
topic Suomi Venäjä liiketoiminta verkostoituminen verkostot kulttuuri Yrittäjyys Entrepreneurship 20422
topic_facet 20422 Entrepreneurship Suomi Venäjä Yrittäjyys kulttuuri liiketoiminta verkostoituminen verkostot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45070 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201501121090
work_keys_str_mv AT porvalipiia internationalisationoffinnishsmestorussianetworktiesandculturalperceptionsinfocus