"The world's worst cleaning lady" the portrayal of gender in commercials targeted at American NHL audiences

Mainontaan suhtaudutaan usein melko välinpitämättömästi, eikä sen vaikutusta yhteiskuntaan ja maailmankuvaamme välttämättä huomata. Mainonnan rooli vallitsevien arvojen ja ihanteiden rakentajana ja ylläpitäjänä on kuitenkin merkittävä, sillä mainonnan avulla on mahdollista tavoittaa suuri määrä ihmi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Karhu, Annu
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44871
_version_ 1826225762377662464
author Karhu, Annu
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Karhu, Annu Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Karhu, Annu Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Karhu, Annu
datasource_str_mv jyx
description Mainontaan suhtaudutaan usein melko välinpitämättömästi, eikä sen vaikutusta yhteiskuntaan ja maailmankuvaamme välttämättä huomata. Mainonnan rooli vallitsevien arvojen ja ihanteiden rakentajana ja ylläpitäjänä on kuitenkin merkittävä, sillä mainonnan avulla on mahdollista tavoittaa suuri määrä ihmisiä hyvin pienessä ajassa. Kohdemainonnan avulla mainonnan viestit kohdistetaan tietylle kuluttajaryhmälle, mikä mahdollistaa mainonnan tehokkaan räätälöinnin vastaamaan kohderyhmän arvoja ja maailmankuvaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista nais- ja mieskuvaa amerikkalaisille jääkiekon katsojille suunnattu kohdemainonta välittää. Aineisto koostui 107 mainoksesta, jotka esiintyivät kolmen jääkiekkoliiga NHL:n (National Hockey League) ottelun mainoskatkojen aikana maaliskuussa 2014. Yhteensä mainokset sisälsivät 70 naishahmoa ja 160 mieshahmoa, jotka täyttivät koodaamiselle asetut kriteerit. Tutkimuksen tärkeimpänä työkaluna käytettiin laadullista ja määrällistä sisällönanalyysiä. Mainokset ja niissä esiintyvät hahmot analysoitiin hyödyntäen 22 kategoriaa, jotka muotoiltiin käyttäen pohjana Gillyn (1988) koodikehystä. Tulosten raportoinnissa nämä 22 kategoriaa jaettiin seuraavien kahdeksan pääotsikon alle: 1) tuotekategoriat, 2) henkilöhahmojen näkyvyys ja mainoksen taustaselostus, 3) roolit, 4) ulkonäkö ja demografiset tekijät, 5) siviilisääty ja seksuaalinen suuntautuminen, 6) työllisyys, 7) miljöö ja 8) apu ja neuvo. Tässä tutkimuksessa havaittiin, että amerikkalaiselle jääkiekkoyleisölle suunnatun mainonnan välittämä kuva naisista on melko yksipuolista, kun taas miesten kuvaamisessa on havaittavissa enemmän monipuolisuutta. Mainokset sisälsivät huomattavasti enemmän mies- kuin naishahmoja ja esitetyistä mainoksista kävi ilmi, että niiden oletettu kohderyhmä on lähinnä mieskatsojat. Verrattaessa tutkimuksen tuloksia NHL:n katsojaryhmän demografisiin piirteisiin huomattiin, että mainosten kuvaamat ikä-, sukupuoli-, etnisyys- ja toimeentulojakaumat vastasivat hyvin NHL:n todellisen katsojakunnan piirteitä. Tutkimuksen tulokset tukivat monelta osin aiempia sukupuolta televisiomainonnassa tarkastelleita tutkimuksia. Yhtäläisyydet tämän ja aiempien tutkimusten tuloksissa osoittavat, että vaikka sukupuolen kuvaus televisiomainonnassa on muuttunut jonkin verran viime vuosien ja vuosikymmenien aikana, on naisten ja miesten kuvaaminen edelleen melko perinteistä ja osittain stereotypioiden sävyttämää.
first_indexed 2024-09-11T08:50:15Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lepp\u00e4nen, Sirpa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karhu, Annu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-12-15T07:20:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-12-15T07:20:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1453745", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44871", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Mainontaan suhtaudutaan usein melko v\u00e4linpit\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4sti, eik\u00e4 sen vaikutusta yhteiskuntaan ja maailmankuvaamme v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 huomata. Mainonnan rooli vallitsevien arvojen ja ihanteiden rakentajana ja yll\u00e4pit\u00e4j\u00e4n\u00e4 on kuitenkin merkitt\u00e4v\u00e4, sill\u00e4 mainonnan avulla on mahdollista tavoittaa suuri m\u00e4\u00e4r\u00e4 ihmisi\u00e4 hyvin pieness\u00e4 ajassa. Kohdemainonnan avulla mainonnan viestit kohdistetaan tietylle kuluttajaryhm\u00e4lle, mik\u00e4 mahdollistaa mainonnan tehokkaan r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6innin vastaamaan kohderyhm\u00e4n arvoja ja maailmankuvaa.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaista nais- ja mieskuvaa amerikkalaisille j\u00e4\u00e4kiekon katsojille suunnattu kohdemainonta v\u00e4litt\u00e4\u00e4. Aineisto koostui 107 mainoksesta, jotka esiintyiv\u00e4t kolmen j\u00e4\u00e4kiekkoliiga NHL:n (National Hockey League) ottelun mainoskatkojen aikana maaliskuussa 2014. Yhteens\u00e4 mainokset sis\u00e4lsiv\u00e4t 70 naishahmoa ja 160 mieshahmoa, jotka t\u00e4yttiv\u00e4t koodaamiselle asetut kriteerit. Tutkimuksen t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 ty\u00f6kaluna k\u00e4ytettiin laadullista ja m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Mainokset ja niiss\u00e4 esiintyv\u00e4t hahmot analysoitiin hy\u00f6dynt\u00e4en 22 kategoriaa, jotka muotoiltiin k\u00e4ytt\u00e4en pohjana Gillyn (1988) koodikehyst\u00e4. Tulosten raportoinnissa n\u00e4m\u00e4 22 kategoriaa jaettiin seuraavien kahdeksan p\u00e4\u00e4otsikon alle: 1) tuotekategoriat, 2) henkil\u00f6hahmojen n\u00e4kyvyys ja mainoksen taustaselostus, 3) roolit, 4) ulkon\u00e4k\u00f6 ja demografiset tekij\u00e4t, 5) siviilis\u00e4\u00e4ty ja seksuaalinen suuntautuminen, 6) ty\u00f6llisyys, 7) milj\u00f6\u00f6 ja 8) apu ja neuvo.\r\n\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 amerikkalaiselle j\u00e4\u00e4kiekkoyleis\u00f6lle suunnatun mainonnan v\u00e4litt\u00e4m\u00e4 kuva naisista on melko yksipuolista, kun taas miesten kuvaamisessa on havaittavissa enemm\u00e4n monipuolisuutta. Mainokset sis\u00e4lsiv\u00e4t huomattavasti enemm\u00e4n mies- kuin naishahmoja ja esitetyist\u00e4 mainoksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 niiden oletettu kohderyhm\u00e4 on l\u00e4hinn\u00e4 mieskatsojat. Verrattaessa tutkimuksen tuloksia NHL:n katsojaryhm\u00e4n demografisiin piirteisiin huomattiin, ett\u00e4 mainosten kuvaamat ik\u00e4-, sukupuoli-, etnisyys- ja toimeentulojakaumat vastasivat hyvin NHL:n todellisen katsojakunnan piirteit\u00e4. Tutkimuksen tulokset tukivat monelta osin aiempia sukupuolta televisiomainonnassa tarkastelleita tutkimuksia. Yht\u00e4l\u00e4isyydet t\u00e4m\u00e4n ja aiempien tutkimusten tuloksissa osoittavat, ett\u00e4 vaikka sukupuolen kuvaus televisiomainonnassa on muuttunut jonkin verran viime vuosien ja vuosikymmenien aikana, on naisten ja miesten kuvaaminen edelleen melko perinteist\u00e4 ja osittain stereotypioiden s\u00e4vytt\u00e4m\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Annu Karhu (anhekarh) on 2014-12-15 07:20:04.374330. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-12-15T07:20:05Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201412153500.pdf: 3056805 bytes, checksum: fa83517b3b15083dea4b2cec6ddbde95 (MD5)\r\nlicense.html: 4858 bytes, checksum: d47d2f79fea31fa78bf52ac5da12d6bf (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-12-15T07:20:05Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201412153500.pdf: 3056805 bytes, checksum: fa83517b3b15083dea4b2cec6ddbde95 (MD5)\r\nlicense.html: 4858 bytes, checksum: d47d2f79fea31fa78bf52ac5da12d6bf (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (111 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "target advertising", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "gender", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ice hockey", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "qualitative content analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"The world's worst cleaning lady\" : the portrayal of gender in commercials targeted at American NHL audiences", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Portrayal of gender in commercials targeted at American NHL audiences", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201412153500", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-12-15T07:20:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "j\u00e4\u00e4kiekko", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Yhdysvallat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44871
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:26Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/67f84fc5-4bcf-4841-a745-3f659e803cbd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201412153500.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karhu, Annu "The world's worst cleaning lady" : the portrayal of gender in commercials targeted at American NHL audiences target advertising gender ice hockey qualitative content analysis Englannin kieli English Sisällönanalyysi 301 jääkiekko sukupuoli markkinointi mainonta mainokset Yhdysvallat
title "The world's worst cleaning lady" : the portrayal of gender in commercials targeted at American NHL audiences
title_alt Portrayal of gender in commercials targeted at American NHL audiences
title_full "The world's worst cleaning lady" : the portrayal of gender in commercials targeted at American NHL audiences
title_fullStr "The world's worst cleaning lady" : the portrayal of gender in commercials targeted at American NHL audiences "The world's worst cleaning lady" : the portrayal of gender in commercials targeted at American NHL audiences
title_full_unstemmed "The world's worst cleaning lady" : the portrayal of gender in commercials targeted at American NHL audiences "The world's worst cleaning lady" : the portrayal of gender in commercials targeted at American NHL audiences
title_short "The world's worst cleaning lady"
title_sort world s worst cleaning lady the portrayal of gender in commercials targeted at american nhl audiences
title_sub the portrayal of gender in commercials targeted at American NHL audiences
title_txtP "The world's worst cleaning lady" : the portrayal of gender in commercials targeted at American NHL audiences
topic target advertising gender ice hockey qualitative content analysis Englannin kieli English Sisällönanalyysi 301 jääkiekko sukupuoli markkinointi mainonta mainokset Yhdysvallat
topic_facet 301 Englannin kieli English Sisällönanalyysi Yhdysvallat gender ice hockey jääkiekko mainokset mainonta markkinointi qualitative content analysis sukupuoli target advertising
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44871 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201412153500
work_keys_str_mv AT karhuannu theworldsworstcleaningladytheportrayalofgenderincommercialstargetedatamericannhlaudien AT karhuannu worldsworstcleaningladytheportrayalofgenderincommercialstargetedatamericannhlaudiences