Tabletit kemian opetuksessa

Tutkielman kirjallisuuskatsauksessa selvitettiin tietotekniikan roolin muutoksia kemian opetuksessa sekä etsittiin Suomessa ja kansainvälisesti kokeiltuja käytäntöjä mobiililaitteiden hyödyntämisestä kemian opetuksessa. Tablettien käyttöä on kokeiltu runsaasti niin Suomessa kuin muissakin maissa, mu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Nikula, Antti
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44824
_version_ 1826225722993147905
author Nikula, Antti
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Nikula, Antti Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Nikula, Antti Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Nikula, Antti
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman kirjallisuuskatsauksessa selvitettiin tietotekniikan roolin muutoksia kemian opetuksessa sekä etsittiin Suomessa ja kansainvälisesti kokeiltuja käytäntöjä mobiililaitteiden hyödyntämisestä kemian opetuksessa. Tablettien käyttöä on kokeiltu runsaasti niin Suomessa kuin muissakin maissa, mutta tutkimustietoa tablettien hyödyistä ja vaikutuksista opetuskäytössä on vielä niukasti. Kokeilujen perusteella tablettien käytettävyys koetaan hyväksi ja niiden nähdään parantavana opiskelumotivaatiota. Tablettien, tämän tutkimuksen tapauksissa Applen iPadien, käyttöä kemian opetuksessa tutkittiin kahdessa tapaustutkimuksessa. Niiden tavoitteina oli selvittää, miten iPadit toimivat osana laboratorio-opetusta, ja kuinka niitä hyödynnetään osana kemian lukio- opetusta. Ensimmäisessä tapauksessa iPadit liitettiin osaksi Jyväskylän yliopiston kemian laitoksen opettajaopiskelijoiden kemian laboratoriokurssia. Tarkoituksena oli selvittää, miten iPadit toimivat osana laboratorio-opetusta ja mitä hyötyä iPadeista olisi laboratorio-opiskeluun. Hyödyllisimmäksi ominaisuudeksi opiskelijat kokivat kokeellisen mittausdatan keräämisen iPadien avulla ja tulosten tallentamisen Google Drive -pilvipalveluun. Myös töiden dokumentointi kuvin ja videoin toi opiskelijoille lisäarvoa laboratoriokurssin suorittamiseen. Toisessa tapauksessa tutkittiin lukiolaisten toiminnan muutosta oppitunneilla. Jyväskylän normaalikoulun oppitunteja kuvattiin pysäytyskuvatekniikalla ennen ja jälkeen luonnontieteen luokkaan tehtyjä muutostöitä. Saatu kuva-aineisto koodattiin ja saadusta koodiaineistosta selvitettiin, miten oppilaiden työskentely jakautui yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn oppitunneilla sekä millaisia teknologisia välineitä he käyttävät oppitunneilla. Lisäksi selvitettiin, miten oppilaiden yksilötyöskentely jakautui ennen ja jälkeen muutosprosessin. Koodien analysoinnin jälkeen nähtiin oppimisympäristön muutoksen lisänneen oppilaiden työskentelyä ryhmissä sekä iPadien käytön saaneen merkittävämmän osuuden osana oppilaiden yksilötyöskentelyä.
first_indexed 2024-09-11T08:51:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lundell, Jan", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mikkonen, Inka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "V\u00e4lisaari, Jouni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nikula, Antti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-12-07T21:16:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-12-07T21:16:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1453267", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44824", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman kirjallisuuskatsauksessa selvitettiin tietotekniikan roolin muutoksia kemian opetuksessa sek\u00e4 etsittiin Suomessa ja kansainv\u00e4lisesti kokeiltuja k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 mobiililaitteiden hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 kemian opetuksessa. Tablettien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 on kokeiltu runsaasti niin Suomessa kuin muissakin maissa, mutta tutkimustietoa tablettien hy\u00f6dyist\u00e4 ja vaikutuksista opetusk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 on viel\u00e4 niukasti. Kokeilujen perusteella tablettien k\u00e4ytett\u00e4vyys koetaan hyv\u00e4ksi ja niiden n\u00e4hd\u00e4\u00e4n parantavana opiskelumotivaatiota.\r\n\r\nTablettien, t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tapauksissa Applen iPadien, k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 kemian opetuksessa tutkittiin kahdessa tapaustutkimuksessa. Niiden tavoitteina oli selvitt\u00e4\u00e4, miten iPadit toimivat osana laboratorio-opetusta, ja kuinka niit\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n osana kemian lukio- opetusta.\r\n\r\nEnsimm\u00e4isess\u00e4 tapauksessa iPadit liitettiin osaksi Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kemian laitoksen opettajaopiskelijoiden kemian laboratoriokurssia. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten iPadit toimivat osana laboratorio-opetusta ja mit\u00e4 hy\u00f6ty\u00e4 iPadeista olisi laboratorio-opiskeluun. Hy\u00f6dyllisimm\u00e4ksi ominaisuudeksi opiskelijat kokivat kokeellisen mittausdatan ker\u00e4\u00e4misen iPadien avulla ja tulosten tallentamisen Google Drive -pilvipalveluun. My\u00f6s t\u00f6iden dokumentointi kuvin ja videoin toi opiskelijoille lis\u00e4arvoa laboratoriokurssin suorittamiseen.\r\n\r\nToisessa tapauksessa tutkittiin lukiolaisten toiminnan muutosta oppitunneilla. Jyv\u00e4skyl\u00e4n normaalikoulun oppitunteja kuvattiin pys\u00e4ytyskuvatekniikalla ennen ja j\u00e4lkeen luonnontieteen luokkaan tehtyj\u00e4 muutost\u00f6it\u00e4. Saatu kuva-aineisto koodattiin ja saadusta koodiaineistosta selvitettiin, miten oppilaiden ty\u00f6skentely jakautui yksil\u00f6- ja ryhm\u00e4ty\u00f6skentelyyn oppitunneilla sek\u00e4 millaisia teknologisia v\u00e4lineit\u00e4 he k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t oppitunneilla. Lis\u00e4ksi selvitettiin, miten oppilaiden yksil\u00f6ty\u00f6skentely jakautui ennen ja j\u00e4lkeen muutosprosessin. Koodien analysoinnin j\u00e4lkeen n\u00e4htiin oppimisymp\u00e4rist\u00f6n muutoksen lis\u00e4nneen oppilaiden ty\u00f6skentely\u00e4 ryhmiss\u00e4 sek\u00e4 iPadien k\u00e4yt\u00f6n saaneen merkitt\u00e4v\u00e4mm\u00e4n osuuden osana oppilaiden yksil\u00f6ty\u00f6skentely\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Antti Nikula (aneeosni) on 2014-12-07 21:16:13.190829. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-12-07T21:16:14Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201412073440.pdf: 4303813 bytes, checksum: 7ed3375b82e86142bd58c3ba42df6a23 (MD5)\r\nlicense.html: 4781 bytes, checksum: e6d829c463d960d28a0346e712f88ee2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-12-07T21:16:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201412073440.pdf: 4303813 bytes, checksum: 7ed3375b82e86142bd58c3ba42df6a23 (MD5)\r\nlicense.html: 4781 bytes, checksum: e6d829c463d960d28a0346e712f88ee2 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (68 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laboratorio-opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tabletit kemian opetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201412073440", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-12-07T21:16:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taulutietokoneet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "iPad", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokoneavusteinen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44824
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:38Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9c1b3c97-be36-4d69-86f1-ccea433a69b4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201412073440.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nikula, Antti Tabletit kemian opetuksessa laboratorio-opetus Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 kemia opetus taulutietokoneet iPad oppimisympäristö tietokoneavusteinen opetus
title Tabletit kemian opetuksessa
title_full Tabletit kemian opetuksessa
title_fullStr Tabletit kemian opetuksessa Tabletit kemian opetuksessa
title_full_unstemmed Tabletit kemian opetuksessa Tabletit kemian opetuksessa
title_short Tabletit kemian opetuksessa
title_sort tabletit kemian opetuksessa
title_txtP Tabletit kemian opetuksessa
topic laboratorio-opetus Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 kemia opetus taulutietokoneet iPad oppimisympäristö tietokoneavusteinen opetus
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry iPad kemia laboratorio-opetus opetus oppimisympäristö taulutietokoneet tietokoneavusteinen opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44824 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201412073440
work_keys_str_mv AT nikulaantti tabletitkemianopetuksessa