"Sori mä en voin tullan" negaatioilmaukset suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä

Maisterintutkielmani tavoitteena on tarkastella negaatioilmausten kehittymistä S2-oppijoiden teksteissä Eurooppalaisen viitekehyksen (EVK)taitotasolta toiselle siirryttäessä. Keskityn tutkimaan nimenomaan kieltoverbin sisältäviä negaatioilmauksia ja jätän tutkimukseni ulkopuolelle muut kiellon ilmai...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Halttunen, Sari
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44406
_version_ 1826225764044898304
author Halttunen, Sari
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Halttunen, Sari Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Halttunen, Sari Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Halttunen, Sari
datasource_str_mv jyx
description Maisterintutkielmani tavoitteena on tarkastella negaatioilmausten kehittymistä S2-oppijoiden teksteissä Eurooppalaisen viitekehyksen (EVK)taitotasolta toiselle siirryttäessä. Keskityn tutkimaan nimenomaan kieltoverbin sisältäviä negaatioilmauksia ja jätän tutkimukseni ulkopuolelle muut kiellon ilmaisukeinot. Tutkimukseni pohjautuu menetelmiltään ja aineistoltaan Jyväskylän yliopiston kielten laitoksen The Linguistic Basic of the Common European Framework levels (Cefling) ja Toisen kielen oppimisen polut (Topling) -hankkeisiin. Tutkimuksen teoreettisena pohjana käytän hankkeiden parissa kehitettyä DEMfad-mallia (Franceschina ym. 2006), jonka mukaisesti tarkastelen negaatioilmauksia kolmesta näkökulmasta: taajuuden (frekvenssin), tarkkuuden (accuracy) ja distribuution. Nämä liittyvät käsitteisiin sujuvuus, tarkkuus ja kompleksisuus. Ensin tutkin negaatioilmausten frekvenssiä eli kuinka paljon negaatioilmauksia käytetään tuhatta sanaa kohti. Tämän jälkeen selvitän, kuinka tarkkaa negaatioilmausten käyttö on eli kuinka usein kiellot ovat kohdekielen mukaisia, kuinka usein virheellisiä. Lisäksi selvitän, millaisia virheitä tehdään eri taitotasoilla. Distribuution näkökulmasta tutkin, millaisia negaatioilmauksia käytetään ja miten kieltojen käyttö monipuolistuu. Tutkimukseni aineisto koostuu Cefling-hankkeessa kerätyistä nuorten yläkoululaisten S2-oppijoiden teksteistä (527 kpl) ja Yleisten kielitutkintojen (YKI) kirjoittamisen osakokeen aikuisten S2-oppijoiden teksteistä (669 kpl). Koululaisaineiston tekstejä on taitotasoilta A1-B2 ja aikuisten tekstejä tasoilta A1-C2. Molemmissa aineistoissa on muodollisia ja epämuodollisia viestejä sekä mielipidekirjoituksia. Koululaisaineistossa on lisäksi kertomuksia. Koululaisaineistossa esiintyy 26,2 ja YKI-aineistossa 20,8 kieltoa tuhatta sanaa kohti, eli koululaisilla kieltojen frekvenssi on hieman suurempi. Molemmissa aineistoissa kieltoja käytetään eniten A2-tasolla. Molemmissa aineistoissa kieltoilmausten tarkkuus paranee tasolta toiselle siirryttäessä. Suurin harppaus tarkkuudessa tapahtuu koululaisaineistossa siirryttäessä tasolta A2 tasolle B1 ja YKI-aineistossa vasta siirryttäessä tasolta B1 tasolle B2. Koululaisaineistossa saavutetaan siis suurempi tarkkuus alemmalla tasolla kuin YKI-aineistossa. Eniten virheellisyyksiä on pääverbin taipumisessa. Hankaluuksia aiheuttaa myös esimerkiksi kielteinen imperfekti, jossa on eniten virheellisyyksiä A2-tasoilla. Tekstilajeista eniten virheellisiä kieltoja on mielipidekirjoituksissa ja kertomuksissa, jotka vaativat enemmän omaa luovaa tuottamista kuin muodolliset ja epämuodolliset viestit. Negaatioilmausten katsotaan olevan hallinnassa koululaisaineistossa B1-tasolla (78,8% kohdekielen mukaisia) ja YKI-aineistossa B2-tasolla (82,7% kohdekielen mukaisia). YKI-aineiston C2-tasolla tarkkuus on jo peräti 93,9%. Distribuution tutkimuksessa selvisi, että molemmissa aineistoissa käytetään eniten yksikön 3. persoonan muotoisia kieltoilmauksia. Vähitellen tasolta toiselle siirryttäessä kieltojen käyttö monipuolistuu ja myös negaatioissa käytettyjen verbien valikoima lisääntyy. Verbien määrän suurin kasvu on koululaisilla siirryttäessä tasolta A1 tasolle A2, kun taas YKI-aineistossa suurin harppaus verbien määrässä on vasta siirryttäessä tasolta A2 tasolle B1. Samalla kun kielloissa käytettyjen verbien valikoima laajenee, vain yhden kerran kielloissa käytettyjen verbien prosentuaalinen osuus lisääntyy. Kieltojen käyttö on siis monipuolisempaa ja yksilöllisempää tasolta toiselle siirryttäessä.
first_indexed 2023-03-22T10:00:03Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Halttunen, Sari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-10-13T13:55:13Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-10-13T13:55:13Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1447070", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44406", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maisterintutkielmani tavoitteena on tarkastella negaatioilmausten kehittymist\u00e4 S2-oppijoiden teksteiss\u00e4 Eurooppalaisen viitekehyksen (EVK)taitotasolta toiselle siirrytt\u00e4ess\u00e4. Keskityn tutkimaan nimenomaan kieltoverbin sis\u00e4lt\u00e4vi\u00e4 negaatioilmauksia ja j\u00e4t\u00e4n tutkimukseni ulkopuolelle muut kiellon ilmaisukeinot. \r\n\r\nTutkimukseni pohjautuu menetelmilt\u00e4\u00e4n ja aineistoltaan Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kielten laitoksen The Linguistic Basic of the Common European Framework levels (Cefling) ja Toisen kielen oppimisen polut (Topling) -hankkeisiin. Tutkimuksen teoreettisena pohjana k\u00e4yt\u00e4n hankkeiden parissa kehitetty\u00e4 DEMfad-mallia (Franceschina ym. 2006), jonka mukaisesti tarkastelen negaatioilmauksia kolmesta n\u00e4k\u00f6kulmasta: taajuuden (frekvenssin), tarkkuuden (accuracy) ja distribuution. N\u00e4m\u00e4 liittyv\u00e4t k\u00e4sitteisiin sujuvuus, tarkkuus ja kompleksisuus. Ensin tutkin negaatioilmausten frekvenssi\u00e4 eli kuinka paljon negaatioilmauksia k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n tuhatta sanaa kohti. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen selvit\u00e4n, kuinka tarkkaa negaatioilmausten k\u00e4ytt\u00f6 on eli kuinka usein kiellot ovat kohdekielen mukaisia, kuinka usein virheellisi\u00e4. Lis\u00e4ksi selvit\u00e4n, millaisia virheit\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n eri taitotasoilla. Distribuution n\u00e4k\u00f6kulmasta tutkin, millaisia negaatioilmauksia k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n ja miten kieltojen k\u00e4ytt\u00f6 monipuolistuu.\r\n\r\nTutkimukseni aineisto koostuu Cefling-hankkeessa ker\u00e4tyist\u00e4 nuorten yl\u00e4koululaisten S2-oppijoiden teksteist\u00e4 (527 kpl) ja Yleisten kielitutkintojen (YKI) kirjoittamisen osakokeen aikuisten S2-oppijoiden teksteist\u00e4 (669 kpl). Koululaisaineiston tekstej\u00e4 on taitotasoilta A1-B2 ja aikuisten tekstej\u00e4 tasoilta A1-C2. Molemmissa aineistoissa on muodollisia ja ep\u00e4muodollisia viestej\u00e4 sek\u00e4 mielipidekirjoituksia. Koululaisaineistossa on lis\u00e4ksi kertomuksia.\r\n\r\nKoululaisaineistossa esiintyy 26,2 ja YKI-aineistossa 20,8 kieltoa tuhatta sanaa kohti, eli koululaisilla kieltojen frekvenssi on hieman suurempi. Molemmissa aineistoissa kieltoja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n eniten A2-tasolla. Molemmissa aineistoissa kieltoilmausten tarkkuus paranee tasolta toiselle siirrytt\u00e4ess\u00e4. Suurin harppaus tarkkuudessa tapahtuu koululaisaineistossa siirrytt\u00e4ess\u00e4 tasolta A2 tasolle B1 ja YKI-aineistossa vasta siirrytt\u00e4ess\u00e4 tasolta B1 tasolle B2. Koululaisaineistossa saavutetaan siis suurempi tarkkuus alemmalla tasolla kuin YKI-aineistossa. Eniten virheellisyyksi\u00e4 on p\u00e4\u00e4verbin taipumisessa. Hankaluuksia aiheuttaa my\u00f6s esimerkiksi kielteinen imperfekti, jossa on eniten virheellisyyksi\u00e4 A2-tasoilla. Tekstilajeista eniten virheellisi\u00e4 kieltoja on mielipidekirjoituksissa ja kertomuksissa, jotka vaativat enemm\u00e4n omaa luovaa tuottamista kuin muodolliset ja ep\u00e4muodolliset viestit. Negaatioilmausten katsotaan olevan hallinnassa koululaisaineistossa B1-tasolla (78,8% kohdekielen mukaisia) ja YKI-aineistossa B2-tasolla (82,7% kohdekielen mukaisia). YKI-aineiston C2-tasolla tarkkuus on jo per\u00e4ti 93,9%.\r\n\r\nDistribuution tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 molemmissa aineistoissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n eniten yksik\u00f6n 3. persoonan muotoisia kieltoilmauksia. V\u00e4hitellen tasolta toiselle siirrytt\u00e4ess\u00e4 kieltojen k\u00e4ytt\u00f6 monipuolistuu ja my\u00f6s negaatioissa k\u00e4ytettyjen verbien valikoima lis\u00e4\u00e4ntyy. Verbien m\u00e4\u00e4r\u00e4n suurin kasvu on koululaisilla siirrytt\u00e4ess\u00e4 tasolta A1 tasolle A2, kun taas YKI-aineistossa suurin harppaus verbien m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 on vasta siirrytt\u00e4ess\u00e4 tasolta A2 tasolle B1. Samalla kun kielloissa k\u00e4ytettyjen verbien valikoima laajenee, vain yhden kerran kielloissa k\u00e4ytettyjen verbien prosentuaalinen osuus lis\u00e4\u00e4ntyy. Kieltojen k\u00e4ytt\u00f6 on siis monipuolisempaa ja yksil\u00f6llisemp\u00e4\u00e4 tasolta toiselle siirrytt\u00e4ess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sari Halttunen (kisasu) on 2014-10-13 13:55:13.377695. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-10-13T13:55:13Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201410132977.pdf: 527439 bytes, checksum: 11b23f1f0af3c853b2d6ca313c2572e7 (MD5)\r\nlicense.html: 4850 bytes, checksum: 711491cc3e6f1df8ae3d78809afcb807 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-10-13T13:55:13Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201410132977.pdf: 527439 bytes, checksum: 11b23f1f0af3c853b2d6ca313c2572e7 (MD5)\r\nlicense.html: 4850 bytes, checksum: 711491cc3e6f1df8ae3d78809afcb807 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (92 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "taitotaso", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "negaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Sori m\u00e4 en voin tullan\" : negaatioilmaukset suomi toisena kielen\u00e4 -oppijoiden teksteiss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Negaatioilmaukset suomi toisena kielen\u00e4 -oppijoiden teksteiss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201410132977", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-10-13T13:55:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltoilmaukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44406
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:49Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/655b0a43-527a-40c9-a740-400107f07c3d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201410132977.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Halttunen, Sari "Sori mä en voin tullan" : negaatioilmaukset suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä taitotaso negaatio Suomen kieli Finnish 309 suomi toisena kielenä kielen oppiminen kieltoilmaukset suomen kieli
title "Sori mä en voin tullan" : negaatioilmaukset suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä
title_alt Negaatioilmaukset suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä
title_full "Sori mä en voin tullan" : negaatioilmaukset suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä
title_fullStr "Sori mä en voin tullan" : negaatioilmaukset suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä "Sori mä en voin tullan" : negaatioilmaukset suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä
title_full_unstemmed "Sori mä en voin tullan" : negaatioilmaukset suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä "Sori mä en voin tullan" : negaatioilmaukset suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä
title_short "Sori mä en voin tullan"
title_sort sori mä en voin tullan negaatioilmaukset suomi toisena kielenä oppijoiden teksteissä
title_sub negaatioilmaukset suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä
title_txtP "Sori mä en voin tullan" : negaatioilmaukset suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä
topic taitotaso negaatio Suomen kieli Finnish 309 suomi toisena kielenä kielen oppiminen kieltoilmaukset suomen kieli
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli kielen oppiminen kieltoilmaukset negaatio suomen kieli suomi toisena kielenä taitotaso
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44406 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201410132977
work_keys_str_mv AT halttunensari sorimäenvointullannegaatioilmauksetsuomitoisenakielenäoppijoidenteksteissä