Yhteenveto: | Käsittelen pro gradu tutkielmassani venäläisen naistenlehden «Крестьянка» tuottamaa mies- ja
naiskuvaa perheessä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia representaatioita miehestä ja
naisesta rakentuu teksteissä. Tutkimuksessa keskitytään tarkastelemaan naisten näkemyksiä
perheestä. Tämän takia tutkimusaineistona on yksitoista Integrum- tietokannasta kerättyä kyseisen lehden artikkelia, joissa haastateltiin kymmentä viihdealan naisammattilaista. Naisten ikähaarukka oli 24–43 vuotta ja taustat erilaisia: naimattomia, yksinhuoltajia ja kokonaisia perheitä.
Teoriaosiossa tutustutaan joihinkin nykyaikaisen venäläisen perheen tyypillisiin piirteisiin ja luodaan lyhyt
katsaus perheen historiaan. Osiossa luodaan katsaus venäläiseen mediaan ja tutkimuksessa
käytettävään tutkimusmetodiin eli kriittiseen diskurssintutkimukseen kuuluvaan Faircloughin
kolmiulotteiseen malliin, jota hän käyttää mediatekstien tutkintaan. Faircloughin mukaan nämä tekstit
eivät pelkästään heijasta todellisuutta vaan luovat myös omia versioitaan siitä. Mediatekstit ovat myös
sosiokulttuuristen muutosten herkkiä mittareita ja tämän takia arvokkaita muutosten tutkimisessa. Lisäksi
määritellään muita tutkimuksen kannalta olennaisia käsitteitä.
Vaikka maassa on koettu suuria mullistuksia, perinteisyys oli teksteissä vahvasti läsnä. Osittain
perinteistä perhekäsitystä voi selittää naistenlehden yleisellä olemuksella ja perinteisyydellä, sekä
toimittajan vanhaleimaisilla kysymyksillä. Lisäksi täytyy muistaa, että moni nainen kasvoi Neuvostoliiton
aikana, mikä heijastui heidän näkemyksissään.
Artikkelien mies- ja naiskuvat olivat stereotyyppisiä ja perinteisiä, vaikka ristiriitaisuuksiakin löytyi.
Tutkimuslöydösten mukaan perheessä vallitsevat roolit ovat edelleen varsin perinteisiä ja patriarkaalisia,
joskin perhekäsitys sisältää joitain nykyaikaisia piirteitä, esimerkiksi mieheltä odotetaan osallistumista ja
läheisyyttä lastensa elämään, sekä apua taloustöissä. Toisaalta yksityisen elämän puoli näytti kuuluvan
pääasiassa naiselle. Sekä representaatiot että löytyneet diskurssit olivat keskenään ristiriitaisia.
|