Lähihoitajakoulutuksen aloittaminen nuorten opiskelijoiden kokemana

Tutkimuksessa kuvaillaan peruskoulusta lähihoitajakoulukseen vastikään siirtyneiden nuorten opiskelijoiden kokemuksia opiskelemisesta. Tutkimusprosessin edetessä tutki-mustehtäväksi tarkentui opiskelijoiden opiskelun ja siihen vaikuttavien tekijöiden ko-kemisen kuvaileminen sekä oppilaitoksen arkeen...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Laukkanen, Hannes
Muut tekijät: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44306
_version_ 1826225734698401792
author Laukkanen, Hannes
author2 Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Laukkanen, Hannes Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Laukkanen, Hannes Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Laukkanen, Hannes
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa kuvaillaan peruskoulusta lähihoitajakoulukseen vastikään siirtyneiden nuorten opiskelijoiden kokemuksia opiskelemisesta. Tutkimusprosessin edetessä tutki-mustehtäväksi tarkentui opiskelijoiden opiskelun ja siihen vaikuttavien tekijöiden ko-kemisen kuvaileminen sekä oppilaitoksen arkeen liittyvien kokemusten kuvaileminen. Tutkimuksessa käytettiin aineistona Sirpa Lappalaisen syksyllä 2007 tekemiä opiskeli-joiden haastatteluja, jotka olivat osa hänen laajempaa vuosien 2007–2010 aikana ke-räämää etnografista aineistoa. Tutkimukseen valittiin harkinnanvaraisella otannalla 3 parihaastattelua ja yksi yksilöhaastattelu. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti feno-menologista näkökulmaa soveltaen. Keskeisimpänä kokoavana käsitteenä tutkimuksessa oli elämismaailma. Tutkimuksen tuloksena muodostettiin kymmenestä merkitysalueesta koostuva yksi yleinen merkitysverkosto sekä kahdeksas erityistä merkitysverkostoa. Kaikille opiskelijoille yhteiseen yleiseen merkitysverkostoon kuuluivat kokemukset lähipiiristä tuen ja vaikutteiden lähteenä, sosiaalisuudesta minuuden keskiössä, koulutusalaan sitou-tumisen vahvistumisesta, elämästä henkilökohtaisen suunnittelun kohteena, opiskeluun sopeutumisesta opiskelukaverisuhteiden muodostumisen myötä, opiskelua haittaavista epämukavuuksista, omasta kiinnostuksen kohteesta, toisia opiskelijoita kohtaan koettu-jen ennakkoluulojen hälvenemisestä, opiskeluryhmän koostumisesta erilaisista alaryh-mistä sekä työelämän odottamisesta ja siitä saatujen kokemusten vaikuttavuudesta opis-keluun. Opiskelijoiden kokemuksia erilaistavat erityiset merkitysverkostot koostuivat kokemuksista opintojen keskeyttämisestä vaihtoehtoehtona, konflikteista opiskelijoiden välillä, opiskelijoiden epätasavertaisesta kohtelusta, opiskeluarjesta mielihyvää tuotta-vana, ettei kouluun joskus jaksa tulla tai siellä olla, yläasteesta apuna nykyiseen opiske-lupaikan valinnassa, luokkatilan jakautumisesta osiin sekä nykyisestä koulunkäynnistä korostuneen erilaisena yläasteeseen verrattuna. Analyysin suorittamisen jälkeen tulokset liitettiin osaksi nuoruudesta nyky-yhteiskunnassa, kouluinstituutiosta, elämismaailmalähtöisestä oppimisesta, oppimisym-päristöistä sekä tarkoituksellisuuden kokemisesta käytyä tieteellistä keskustelua. Nuor-ten lähihoitajaopiskelijoiden elämismaailmat näyttäytyivät tutkimuksen pohjalta moni-ulotteisina ja monenlaisiin keskusteluihin liitettävissä olevana ilmiönä.
first_indexed 2024-09-11T08:52:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Laukkanen, Hannes", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-09-21T09:02:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-09-21T09:02:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1446016", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44306", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa kuvaillaan peruskoulusta l\u00e4hihoitajakoulukseen vastik\u00e4\u00e4n siirtyneiden nuorten opiskelijoiden kokemuksia opiskelemisesta. Tutkimusprosessin edetess\u00e4 tutki-musteht\u00e4v\u00e4ksi tarkentui opiskelijoiden opiskelun ja siihen vaikuttavien tekij\u00f6iden ko-kemisen kuvaileminen sek\u00e4 oppilaitoksen arkeen liittyvien kokemusten kuvaileminen. Tutkimuksessa k\u00e4ytettiin aineistona Sirpa Lappalaisen syksyll\u00e4 2007 tekemi\u00e4 opiskeli-joiden haastatteluja, jotka olivat osa h\u00e4nen laajempaa vuosien 2007\u20132010 aikana ke-r\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4 etnografista aineistoa. Tutkimukseen valittiin harkinnanvaraisella otannalla 3 parihaastattelua ja yksi yksil\u00f6haastattelu. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti feno-menologista n\u00e4k\u00f6kulmaa soveltaen. Keskeisimp\u00e4n\u00e4 kokoavana k\u00e4sitteen\u00e4 tutkimuksessa oli el\u00e4mismaailma.\n\nTutkimuksen tuloksena muodostettiin kymmenest\u00e4 merkitysalueesta koostuva yksi yleinen merkitysverkosto sek\u00e4 kahdeksas erityist\u00e4 merkitysverkostoa. Kaikille opiskelijoille yhteiseen yleiseen merkitysverkostoon kuuluivat kokemukset l\u00e4hipiirist\u00e4 tuen ja vaikutteiden l\u00e4hteen\u00e4, sosiaalisuudesta minuuden keski\u00f6ss\u00e4, koulutusalaan sitou-tumisen vahvistumisesta, el\u00e4m\u00e4st\u00e4 henkil\u00f6kohtaisen suunnittelun kohteena, opiskeluun sopeutumisesta opiskelukaverisuhteiden muodostumisen my\u00f6t\u00e4, opiskelua haittaavista ep\u00e4mukavuuksista, omasta kiinnostuksen kohteesta, toisia opiskelijoita kohtaan koettu-jen ennakkoluulojen h\u00e4lvenemisest\u00e4, opiskeluryhm\u00e4n koostumisesta erilaisista alaryh-mist\u00e4 sek\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n odottamisesta ja siit\u00e4 saatujen kokemusten vaikuttavuudesta opis-keluun. Opiskelijoiden kokemuksia erilaistavat erityiset merkitysverkostot koostuivat kokemuksista opintojen keskeytt\u00e4misest\u00e4 vaihtoehtoehtona, konflikteista opiskelijoiden v\u00e4lill\u00e4, opiskelijoiden ep\u00e4tasavertaisesta kohtelusta, opiskeluarjesta mielihyv\u00e4\u00e4 tuotta-vana, ettei kouluun joskus jaksa tulla tai siell\u00e4 olla, yl\u00e4asteesta apuna nykyiseen opiske-lupaikan valinnassa, luokkatilan jakautumisesta osiin sek\u00e4 nykyisest\u00e4 koulunk\u00e4ynnist\u00e4 korostuneen erilaisena yl\u00e4asteeseen verrattuna.\n\nAnalyysin suorittamisen j\u00e4lkeen tulokset liitettiin osaksi nuoruudesta nyky-yhteiskunnassa, kouluinstituutiosta, el\u00e4mismaailmal\u00e4ht\u00f6isest\u00e4 oppimisesta, oppimisym-p\u00e4rist\u00f6ist\u00e4 sek\u00e4 tarkoituksellisuuden kokemisesta k\u00e4yty\u00e4 tieteellist\u00e4 keskustelua. Nuor-ten l\u00e4hihoitajaopiskelijoiden el\u00e4mismaailmat n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t tutkimuksen pohjalta moni-ulotteisina ja monenlaisiin keskusteluihin liitett\u00e4viss\u00e4 olevana ilmi\u00f6n\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hannes Laukkanen (hlaukkan) on 2014-09-21 09:02:51.187730. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-09-21T09:02:51Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201409212832.pdf: 844842 bytes, checksum: ea9608c338beb4939a60d3526e25312d (MD5)\nlicense.html: 4830 bytes, checksum: 76b268f44e43e20810986eaf25a79828 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-09-21T09:02:51Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201409212832.pdf: 844842 bytes, checksum: ea9608c338beb4939a60d3526e25312d (MD5)\nlicense.html: 4830 bytes, checksum: 76b268f44e43e20810986eaf25a79828 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (97 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen koulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "el\u00e4mismaailma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nuoret", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opiskelijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "L\u00e4hihoitajakoulutuksen aloittaminen nuorten opiskelijoiden kokemana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201409212832", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-09-21T09:02:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4mismaailma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44306
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:50Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/de5aef9c-e0a9-4e92-a3e4-655eb8b758c7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201409212832.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laukkanen, Hannes Lähihoitajakoulutuksen aloittaminen nuorten opiskelijoiden kokemana ammatillinen koulutus elämismaailma fenomenologia nuoret opiskelijat oppimisympäristö Education Kasvatustiede Fenomenologia 102
title Lähihoitajakoulutuksen aloittaminen nuorten opiskelijoiden kokemana
title_full Lähihoitajakoulutuksen aloittaminen nuorten opiskelijoiden kokemana
title_fullStr Lähihoitajakoulutuksen aloittaminen nuorten opiskelijoiden kokemana Lähihoitajakoulutuksen aloittaminen nuorten opiskelijoiden kokemana
title_full_unstemmed Lähihoitajakoulutuksen aloittaminen nuorten opiskelijoiden kokemana Lähihoitajakoulutuksen aloittaminen nuorten opiskelijoiden kokemana
title_short Lähihoitajakoulutuksen aloittaminen nuorten opiskelijoiden kokemana
title_sort lähihoitajakoulutuksen aloittaminen nuorten opiskelijoiden kokemana
title_txtP Lähihoitajakoulutuksen aloittaminen nuorten opiskelijoiden kokemana
topic ammatillinen koulutus elämismaailma fenomenologia nuoret opiskelijat oppimisympäristö Education Kasvatustiede Fenomenologia 102
topic_facet 102 Education Fenomenologia Kasvatustiede ammatillinen koulutus elämismaailma fenomenologia nuoret opiskelijat oppimisympäristö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44306 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201409212832
work_keys_str_mv AT laukkanenhannes lähihoitajakoulutuksenaloittaminennuortenopiskelijoidenkokemana