The realization of EFL teaching in Finland for pupils with autism spectrum disorders a case study

Vaikka autismia ja autistien opettamista on tutkittu laajalti, puuttuu tietoa erityisesti englannin opetuksen toteuttamisesta autismin kirjoon kuuluville oppilaille. Autismi on neurobiologinen kehitykseen liittyvä häiriö, joka voi kehittyä ennen syntymää, sen aikana tai sen jälkeen. Vaikka autismin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuparinen, Tuomas
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44214
_version_ 1826225809833066496
author Kuparinen, Tuomas
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kuparinen, Tuomas Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kuparinen, Tuomas Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kuparinen, Tuomas
datasource_str_mv jyx
description Vaikka autismia ja autistien opettamista on tutkittu laajalti, puuttuu tietoa erityisesti englannin opetuksen toteuttamisesta autismin kirjoon kuuluville oppilaille. Autismi on neurobiologinen kehitykseen liittyvä häiriö, joka voi kehittyä ennen syntymää, sen aikana tai sen jälkeen. Vaikka autismin kirjo on erittäin laaja ja sen oireet hyvinkin yksilöllisiä, on myös havaittu joitakin yhtäläisyyksiä autistien välillä, kuten kuuloherkkyyttä, impulsiivista käytöstä, puutteita sosiaalisissa taidoissa ja kanssakäymisessä, kapeita mielenkiinnonkohteita sekä toistuvia maneereita puheessa ja toiminnassa. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten englannin opetus toteutetaan autismin kirjoon kuuluville oppilaille Suomessa, mitä metodeja ja materiaaleja opettajat siihen käyttävät, ja miten englannin opetusta autisteille voisi kehittää tulevaisuudessa. Aineistoa kerättiin observoimalla ja haastattelemalla kahta opettajaa. Kyseiset puoliavoimet teemahaastattelut nauhoitettiin ja analysoitiin lähdekirjallisuutta hyödyntäen. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Tulokset osoittavat, että englantia opetetaan autismin kirjoon kuuluville oppilaille joko heidän omassa erityisluokassaan ja/tai integraatiotunneilla yleisopetuksen puolella. Haastatellut opettajat näkivät integraation positiivisena asiana, jolla pystyttiin tukemaan oppimista sekä sosiaalista ja emotionaalista kehitystä tehokkaasti. Englannin kielessä keskityttiin ensisijaisesti suullisen ja käytännön kielitaidon kehittämiseen, eikä kirjallisille kokeille annettu paljoa painoarvoa. Opetusta tuettiin kuvilla, tukiviittomilla, internet-tehtävillä ja muilla apuvälineillä. Koulunkäyntiavustajien rooli nostettiin erittäin tärkeäksi. Materiaali- ja henkilöstöresurssien riittävyydestä huolimatta toivottiin lisäkoulutusta autististen oppilaiden kanssa työskenteleville. Vaikka tulokset eivät ole yleistettävissä suppean otannan vuoksi, antavat ne kuitenkin viitettä englannin opetuksen toteutuksesta ja sen tilasta autismin kirjoon kuuluville oppilaille nykypäivän Suomessa.
first_indexed 2024-09-11T08:51:22Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuparinen, Tuomas", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-09-08T13:37:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-09-08T13:37:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44214", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vaikka autismia ja autistien opettamista on tutkittu laajalti, puuttuu tietoa erityisesti englannin opetuksen toteuttamisesta autismin kirjoon kuuluville oppilaille. Autismi on neurobiologinen kehitykseen liittyv\u00e4 h\u00e4iri\u00f6, joka voi kehitty\u00e4 ennen syntym\u00e4\u00e4, sen aikana tai sen j\u00e4lkeen. Vaikka autismin kirjo on eritt\u00e4in laaja ja sen oireet hyvinkin yksil\u00f6llisi\u00e4, on my\u00f6s havaittu joitakin yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 autistien v\u00e4lill\u00e4, kuten kuuloherkkyytt\u00e4, impulsiivista k\u00e4yt\u00f6st\u00e4, puutteita sosiaalisissa taidoissa ja kanssak\u00e4ymisess\u00e4, kapeita mielenkiinnonkohteita sek\u00e4 toistuvia maneereita puheessa ja toiminnassa.\n\nTutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten englannin opetus toteutetaan autismin kirjoon kuuluville oppilaille Suomessa, mit\u00e4 metodeja ja materiaaleja opettajat siihen k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t, ja miten englannin opetusta autisteille voisi kehitt\u00e4\u00e4 tulevaisuudessa. Aineistoa ker\u00e4ttiin observoimalla ja haastattelemalla kahta opettajaa. Kyseiset puoliavoimet teemahaastattelut nauhoitettiin ja analysoitiin l\u00e4hdekirjallisuutta hy\u00f6dynt\u00e4en. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena.\n\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 englantia opetetaan autismin kirjoon kuuluville oppilaille joko heid\u00e4n omassa erityisluokassaan ja/tai integraatiotunneilla yleisopetuksen puolella. Haastatellut opettajat n\u00e4kiv\u00e4t integraation positiivisena asiana, jolla pystyttiin tukemaan oppimista sek\u00e4 sosiaalista ja emotionaalista kehityst\u00e4 tehokkaasti. Englannin kieless\u00e4 keskityttiin ensisijaisesti suullisen ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kielitaidon kehitt\u00e4miseen, eik\u00e4 kirjallisille kokeille annettu paljoa painoarvoa. Opetusta tuettiin kuvilla, tukiviittomilla, internet-teht\u00e4vill\u00e4 ja muilla apuv\u00e4lineill\u00e4. Koulunk\u00e4yntiavustajien rooli nostettiin eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4ksi. Materiaali- ja henkil\u00f6st\u00f6resurssien riitt\u00e4vyydest\u00e4 huolimatta toivottiin lis\u00e4koulutusta autististen oppilaiden kanssa ty\u00f6skenteleville.\n\nVaikka tulokset eiv\u00e4t ole yleistett\u00e4viss\u00e4 suppean otannan vuoksi, antavat ne kuitenkin viitett\u00e4 englannin opetuksen toteutuksesta ja sen tilasta autismin kirjoon kuuluville oppilaille nykyp\u00e4iv\u00e4n Suomessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tuomas Kuparinen (tuilkupa) on 2014-09-08 13:37:11.063599. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-09-08T13:37:11Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201409082752.pdf: 417923 bytes, checksum: 94abc40e49e7eef82d7ca0271d99995c (MD5)\nlicense.html: 4847 bytes, checksum: 0ddded0aef9dc306948a42d3cd098667 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-09-08T13:37:11Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201409082752.pdf: 417923 bytes, checksum: 94abc40e49e7eef82d7ca0271d99995c (MD5)\nlicense.html: 4847 bytes, checksum: 0ddded0aef9dc306948a42d3cd098667 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "24", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "autism", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "special education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "integration", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The realization of EFL teaching in Finland for pupils with autism spectrum disorders : a case study", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201409082752", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-09-08T13:37:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44214
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:38Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/564116da-e9ef-42b2-86c9-3430a7040c26\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201409082752.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuparinen, Tuomas The realization of EFL teaching in Finland for pupils with autism spectrum disorders : a case study autism EFL teaching special education integration English Englannin kieli
title The realization of EFL teaching in Finland for pupils with autism spectrum disorders : a case study
title_full The realization of EFL teaching in Finland for pupils with autism spectrum disorders : a case study
title_fullStr The realization of EFL teaching in Finland for pupils with autism spectrum disorders : a case study The realization of EFL teaching in Finland for pupils with autism spectrum disorders : a case study
title_full_unstemmed The realization of EFL teaching in Finland for pupils with autism spectrum disorders : a case study The realization of EFL teaching in Finland for pupils with autism spectrum disorders : a case study
title_short The realization of EFL teaching in Finland for pupils with autism spectrum disorders
title_sort realization of efl teaching in finland for pupils with autism spectrum disorders a case study
title_sub a case study
title_txtP The realization of EFL teaching in Finland for pupils with autism spectrum disorders : a case study
topic autism EFL teaching special education integration English Englannin kieli
topic_facet EFL teaching Englannin kieli English autism integration special education
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44214 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201409082752
work_keys_str_mv AT kuparinentuomas realizationofeflteachinginfinlandforpupilswithautismspectrumdisordersacasestudy AT kuparinentuomas therealizationofeflteachinginfinlandforpupilswithautismspectrumdisordersacasestu