The use of YouTube in English lessons in Finnish lower secondary schools

Teknologian kehittyessä ja uusien laitteiden ja tapojen ilmestyessä myös kouluihin, avartuvat luokkahuoneissakin käytettävät opetusmahdollisuudet. Tietokone löytyy nykyään melkein joka luokasta, ja internet-yhteys on monella oppitunnilla käytössä. Yksi internetin suosituimmista palveluista tällä het...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lehtimäki, Hanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44122
Description
Summary:Teknologian kehittyessä ja uusien laitteiden ja tapojen ilmestyessä myös kouluihin, avartuvat luokkahuoneissakin käytettävät opetusmahdollisuudet. Tietokone löytyy nykyään melkein joka luokasta, ja internet-yhteys on monella oppitunnilla käytössä. Yksi internetin suosituimmista palveluista tällä hetkellä sosiaalisen median saralla on YouTube, videoiden jakamis- ja katsomispalvelu, jota käyttävät jo miljoonat ihmiset. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää YouTuben käyttöä suomalaisissa yläkouluissa englannin kielen oppitunneilla, ja varsinkin sitä, mihin tarkoitukseen YouTubea tunneilla käytetään, ja minkälaisia aktiviteetteja sen käyttöön liitetään. Tutkielma kertoo myös miksi juuri tietyntyyppisiä tehtäviä käytetään kyseisten videopätkien yhteydessä. Tulokset kertovat YouTuben käytön yleisyydestä. Kaikki 15 vastaajaa, jotka olivat yläkoulun englannin kielen opettajia ja vastasivat internet-kyselyyn sähköpostilla lähetetyn linkin kautta, käyttivät YouTubea, suurin osa liittäen jonkinlaisia aktiviteetteja videopätkän katsomiseen. YouTubea myös käytettiin moneen eri opetustarkoitukseen: kulttuurin, kuullunymmärtämisen, kieliopin ja puheen opettamiseen, aiheen alustukseen, oppilaiden mielenkiinnon herättämiseen, viihteeksi ja muun muassa kannustamaan oppilaita oppimaan kieltä. Tehtävät, joita YouTuben käyttöön liitettiin, olivat hyvin monipuolisia. Opettajat kertoivat käyttävänsä videopätkien yhteydessä niin keskustelutehtäviä kuin sisältöön liittyviä ja luoviakin tehtäviä. Tutkimuksen otoksen ollessa pieni tulokset eivät juurikaan ole yleistettävissä, mutta tutkimus selventää sitä, miten YouTubea käytetään Suomen yläkoulujen englannin kielen tunneilla, ja avaa samalla mahdollisuuksia lisätutkimuksiin.