"On tää erilaasta ku johnaki yläasteella" maatalousoppilaitoksen opiskelijoiden käsityksiä ammattikoulun äidinkielestä

Selvitin pro gradu -tutkielmassani maatalousoppilaitoksen opiskelijoiden käsityksiä äidinkielestä ammattikoulussa, miten tärkeänä sitä pidetään tulevaa ammattia ajatellen ja millaiseksi opetus mielletään. Lisäksi tarkastelin myös, millaisina opiskelijat kokevat omat taitonsa äidinkielen eri osa-alue...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Yli-Kiikka, Taru
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44121
_version_ 1828193119505481728
author Yli-Kiikka, Taru
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Yli-Kiikka, Taru Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Yli-Kiikka, Taru Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Yli-Kiikka, Taru
datasource_str_mv jyx
description Selvitin pro gradu -tutkielmassani maatalousoppilaitoksen opiskelijoiden käsityksiä äidinkielestä ammattikoulussa, miten tärkeänä sitä pidetään tulevaa ammattia ajatellen ja millaiseksi opetus mielletään. Lisäksi tarkastelin myös, millaisina opiskelijat kokevat omat taitonsa äidinkielen eri osa-alueilla. Aihe on ajankohtainen, sillä toisen asteen ammatilliset oppilaitokset työllistävät koko ajan enemmän myös äidinkielen opettajia. Tutkimukseni aihe on tärkeä, koska ammatillisen puolen äidinkielenopetus on monelle vieras kenttä opetusmaailmassa, mutta samalla se on merkittävä osa jokaista koulutusalaa. Tutkimukseni pohjautuu kielitaitoon työelämässä, koska tässä näkemyksessä kielenkäytössä on kyse kielen toimivuudesta, siitä, että viesti saavuttaa vastaanottajan halutulla tavalla. Viestinnällä tarkoitetaan sekä suullista että kirjallista viestintää. Tarkastelin tutkimuksessani myös integrointia, sillä se on ammatillisen koulutuksen opetuksen opetusmenetelmistä tärkeimmässä roolissa tällä hetkellä. Aineistonani käytin kuuden maatalousoppilaitoksen opiskelijan haastatteluita, sekä kyselylomaketta, joihin vastasi nimettömänä 30 sekä ensimmäisen että toisen vuoden opiskelijaa äidinkielen oppitunneilla. Tutkimukseni on tapaustutkimus, sillä kaikki oppilaitoksessa sillä hetkellä läsnä olleet opiskelijat osallistuivat siihen. Analyysini perustui aineistolähtöisyyteen: jaottelin haastatteluista ja kyselylomakkeista nousseita teemoja omiksi ryhmikseen. Tutkimukseni analyysi oli siis sisällönanalyysia. Opiskelijoiden taitoja määrittelin kategorioihin riittävät, riittämättömät ja liian hyvät taidot (Anne Sjöberg 2004). Tutkimustuloksista kävi ilmi, että maatalousoppilaitoksen opiskelijoilla oli positiivinen suhtautuminen ammatilliseen äidinkieleen. Heitä motivoi suuresti, että opinnot oli integroitu heidän tulevaan ammattiinsa edes vähäisesti tehtävien muodossa. Näin nähtiin äidinkielen merkitys ammatin kannalta, ja sitä pidettiin tärkeänä oppiaineena. Aineistoa tarkastelemalla selvisi, että äidinkielellä on tärkeä osa myös ammatillista koulutusta, kun opetus vain toteutetaan oikein. Taitojaan opiskelijat pitivät suurimmilta osilta riittävinä työ- ja arkielämää ajatellen: he siis kokivat selviytyvänsä työelämän tilanteista, joissa vaaditaan erilaisia äidinkielen taitoja. Tämä tieto on oleellinen pohdittaessa ammatillisen koulutuksen äidinkielen oppiaineen sisältöjä. Tutkimustulokseni ovat tärkeitä pohdittaessa opettajankoulutusta: myös äidinkielen opettajilta vaaditaan monipuolisia taitoja ja kykyjä mukautua erilaisiin opetustilanteisiin. Aiheesta olisi tärkeää tehdä myös jatkotutkimuksia, esim. muilta ammatillisen koulutuksen tutkintolinjoilta.
first_indexed 2024-09-11T08:48:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Yli-Kiikka, Taru", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-08-26T17:23:59Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-08-26T17:23:59Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1444688", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44121", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Selvitin pro gradu -tutkielmassani maatalousoppilaitoksen opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 \u00e4idinkielest\u00e4 ammattikoulussa, miten t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 sit\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n tulevaa ammattia ajatellen ja millaiseksi opetus miellet\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi tarkastelin my\u00f6s, millaisina opiskelijat kokevat omat taitonsa \u00e4idinkielen eri osa-alueilla. Aihe on ajankohtainen, sill\u00e4 toisen asteen ammatilliset oppilaitokset ty\u00f6llist\u00e4v\u00e4t koko ajan enemm\u00e4n my\u00f6s \u00e4idinkielen opettajia. Tutkimukseni aihe on t\u00e4rke\u00e4, koska ammatillisen puolen \u00e4idinkielenopetus on monelle vieras kentt\u00e4 opetusmaailmassa, mutta samalla se on merkitt\u00e4v\u00e4 osa jokaista koulutusalaa.\r\n\r\nTutkimukseni pohjautuu kielitaitoon ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4, koska t\u00e4ss\u00e4 n\u00e4kemyksess\u00e4 kielenk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 on kyse kielen toimivuudesta, siit\u00e4, ett\u00e4 viesti saavuttaa vastaanottajan halutulla tavalla. Viestinn\u00e4ll\u00e4 tarkoitetaan sek\u00e4 suullista ett\u00e4 kirjallista viestint\u00e4\u00e4. Tarkastelin tutkimuksessani my\u00f6s integrointia, sill\u00e4 se on ammatillisen koulutuksen opetuksen opetusmenetelmist\u00e4 t\u00e4rkeimm\u00e4ss\u00e4 roolissa t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4.\r\n\r\nAineistonani k\u00e4ytin kuuden maatalousoppilaitoksen opiskelijan haastatteluita, sek\u00e4 kyselylomaketta, joihin vastasi nimett\u00f6m\u00e4n\u00e4 30 sek\u00e4 ensimm\u00e4isen ett\u00e4 toisen vuoden opiskelijaa \u00e4idinkielen oppitunneilla. Tutkimukseni on tapaustutkimus, sill\u00e4 kaikki oppilaitoksessa sill\u00e4 hetkell\u00e4 l\u00e4sn\u00e4 olleet opiskelijat osallistuivat siihen. Analyysini perustui aineistol\u00e4ht\u00f6isyyteen: jaottelin haastatteluista ja kyselylomakkeista nousseita teemoja omiksi ryhmikseen. Tutkimukseni analyysi oli siis sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Opiskelijoiden taitoja m\u00e4\u00e4rittelin kategorioihin riitt\u00e4v\u00e4t, riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4t ja liian hyv\u00e4t taidot (Anne Sj\u00f6berg 2004).\r\n\r\nTutkimustuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 maatalousoppilaitoksen opiskelijoilla oli positiivinen suhtautuminen ammatilliseen \u00e4idinkieleen. Heit\u00e4 motivoi suuresti, ett\u00e4 opinnot oli integroitu heid\u00e4n tulevaan ammattiinsa edes v\u00e4h\u00e4isesti teht\u00e4vien muodossa. N\u00e4in n\u00e4htiin \u00e4idinkielen merkitys ammatin kannalta, ja sit\u00e4 pidettiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 oppiaineena. Aineistoa tarkastelemalla selvisi, ett\u00e4 \u00e4idinkielell\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4 osa my\u00f6s ammatillista koulutusta, kun opetus vain toteutetaan oikein. Taitojaan opiskelijat pitiv\u00e4t suurimmilta osilta riitt\u00e4vin\u00e4 ty\u00f6- ja arkiel\u00e4m\u00e4\u00e4 ajatellen: he siis kokivat selviytyv\u00e4ns\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n tilanteista, joissa vaaditaan erilaisia \u00e4idinkielen taitoja. T\u00e4m\u00e4 tieto on oleellinen pohdittaessa ammatillisen koulutuksen \u00e4idinkielen oppiaineen sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4. Tutkimustulokseni ovat t\u00e4rkeit\u00e4 pohdittaessa opettajankoulutusta: my\u00f6s \u00e4idinkielen opettajilta vaaditaan monipuolisia taitoja ja kykyj\u00e4 mukautua erilaisiin opetustilanteisiin. Aiheesta olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tehd\u00e4 my\u00f6s jatkotutkimuksia, esim. muilta ammatillisen koulutuksen tutkintolinjoilta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Taru Yli-Kiikka (tavimoyl) on 2014-08-26 17:23:58.928907. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-08-26T17:23:59Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201408262665.pdf: 928274 bytes, checksum: 9d094f3d30ead54a7a43a159d99df2f4 (MD5)\r\nlicense.html: 4892 bytes, checksum: 27e58fe3542c9a8b1d59a3d955fa9da7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-08-26T17:23:59Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201408262665.pdf: 928274 bytes, checksum: 9d094f3d30ead54a7a43a159d99df2f4 (MD5)\r\nlicense.html: 4892 bytes, checksum: 27e58fe3542c9a8b1d59a3d955fa9da7 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (98 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Ammatillinen koulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4idinkieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "integroitu opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"On t\u00e4\u00e4 erilaasta ku johnaki yl\u00e4asteella\" : maatalousoppilaitoksen opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 ammattikoulun \u00e4idinkielest\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Maatalousoppilaitoksen opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 ammattikoulun \u00e4idinkielest\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201408262665", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-08-26T17:24:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "integroitu opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_44121
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:48Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d3412cee-6bb6-4f86-9d8c-82094f5feb29\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201408262665.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Yli-Kiikka, Taru "On tää erilaasta ku johnaki yläasteella" : maatalousoppilaitoksen opiskelijoiden käsityksiä ammattikoulun äidinkielestä Ammatillinen koulutus äidinkieli integroitu opetus Suomen kieli Finnish 309 ammatillinen koulutus työelämä opetussuunnitelmat
title "On tää erilaasta ku johnaki yläasteella" : maatalousoppilaitoksen opiskelijoiden käsityksiä ammattikoulun äidinkielestä
title_alt Maatalousoppilaitoksen opiskelijoiden käsityksiä ammattikoulun äidinkielestä
title_full "On tää erilaasta ku johnaki yläasteella" : maatalousoppilaitoksen opiskelijoiden käsityksiä ammattikoulun äidinkielestä
title_fullStr "On tää erilaasta ku johnaki yläasteella" : maatalousoppilaitoksen opiskelijoiden käsityksiä ammattikoulun äidinkielestä "On tää erilaasta ku johnaki yläasteella" : maatalousoppilaitoksen opiskelijoiden käsityksiä ammattikoulun äidinkielestä
title_full_unstemmed "On tää erilaasta ku johnaki yläasteella" : maatalousoppilaitoksen opiskelijoiden käsityksiä ammattikoulun äidinkielestä "On tää erilaasta ku johnaki yläasteella" : maatalousoppilaitoksen opiskelijoiden käsityksiä ammattikoulun äidinkielestä
title_short "On tää erilaasta ku johnaki yläasteella"
title_sort on tää erilaasta ku johnaki yläasteella maatalousoppilaitoksen opiskelijoiden käsityksiä ammattikoulun äidinkielestä
title_sub maatalousoppilaitoksen opiskelijoiden käsityksiä ammattikoulun äidinkielestä
title_txtP "On tää erilaasta ku johnaki yläasteella" : maatalousoppilaitoksen opiskelijoiden käsityksiä ammattikoulun äidinkielestä
topic Ammatillinen koulutus äidinkieli integroitu opetus Suomen kieli Finnish 309 ammatillinen koulutus työelämä opetussuunnitelmat
topic_facet 309 Ammatillinen koulutus Finnish Suomen kieli ammatillinen koulutus integroitu opetus opetussuunnitelmat työelämä äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44121 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201408262665
work_keys_str_mv AT ylikiikkataru ontääerilaastakujohnakiyläasteellamaatalousoppilaitoksenopiskelijoidenkäsityksiäam