Trumpetin soiton ekspertiisi Claude Gordonin pedagogiikassa

Tutkimus tuo julki Claude Gordonin (1916-1996) pedagogiikkaan oleellisesti liittyvää hiljaista tietoa, joka ei esiinny Gordonin itse kirjoittamissa tai käyttämissä oppimateriaaleissa. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka trumpetin soiton perustana olevat seitsemän luonnonelementtiä voidaan harjoittaa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Renko, Markku
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44066
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimus tuo julki Claude Gordonin (1916-1996) pedagogiikkaan oleellisesti liittyvää hiljaista tietoa, joka ei esiinny Gordonin itse kirjoittamissa tai käyttämissä oppimateriaaleissa. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka trumpetin soiton perustana olevat seitsemän luonnonelementtiä voidaan harjoittaa erilaisten systemaattisten harjoittelurutiinien avulla niin hyvään kuntoon, että trumpetin soittaminen on helppoa ja vaivatonta. Tutkielma selventää yleisimpiä vaskipuhaltimen hengitykseen, kielenkäyttöön, suukappaleen sijaintiin, puhallinterminologiaan ja harjoitteluun liittyviä väärinkäsityksiä, ja tuo julki 1800-luvulta saakka tiedossa ollutta informaatiota siitä, miten soittaa trumpettia helposti ja vaivattomasti. Työssä esitellään Claude Gordonin pedagogiikan peruselementit; mitä harjoitella, miten harjoitella ja milloin harjoitella. Tutkimus on laadullinen ja perustuu vuonna 2011 tehtyyn teemahaastatteluun. Tutkimusta varten haastateltiin kahta suomalaista ja kahta yhdysvaltalaista ammattimuusikkoa, jotka ovat päätyneet käyttämään Claude Gordonin pedagogiikkaa soittonsa perustana. Yhdysvaltalaiset haastateltavat olivat Claude Gordonin entisiä oppilaita, ja Gordonin itsensä kouluttamia opettajia. Haastatteluista saatujen tulosten ja tekijän omien kokemusten lisäksi työssä kuvataan vaivattoman soittotekniikan saavuttamista motoristen taitojen oppimisen, eksperttiyden, hiljaisen tiedon ja neuroplastisuuden näkökulmista. Claude Gordonin pedagogiikka yhdistää toimivan ja tavoitteellisen sisältönsä hyvin tehokkaasti jäsennettyihin harjoittelurutiineihin. Oppimisesta saatu palaute ja opiskelijan motivaatio ovat tärkeässä roolissa haluttaessa saada täysi hyöty Gordonin pedagogiikasta. Tutkimustulosten mukaan Gordonin pedagogiikan avulla trumpetin soitolle on mahdollista rakentaa vankka pohja, joka ei aseta esteitä trumpetistin musiikilliselle ilmaisulle. Koska Gordonin pedagogiikan perustana olevat säännönmukaiset lähtökohdat eivät muutu, voi soittaja hyödyntää niihin perustuvia soiton elementtejä koska tahansa.