Teachers' emotions related to students a critical review

Opettajien tunteita on tutkittu yhä enemmän muutaman kuluneen vuosikymmenen aikana. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on esitellä ja arvioida viimeaikaisia tutkimuksia, jotka koskevat opettajien oppilaisiin liittyviä tunteita. Lisäksi tarkastelussa ovat englanninopettajien oppilaisiin liitt...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Korppi, Aino
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43988
Kuvaus
Yhteenveto:Opettajien tunteita on tutkittu yhä enemmän muutaman kuluneen vuosikymmenen aikana. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on esitellä ja arvioida viimeaikaisia tutkimuksia, jotka koskevat opettajien oppilaisiin liittyviä tunteita. Lisäksi tarkastelussa ovat englanninopettajien oppilaisiin liittyvät tunteet. Tämä katsaus on osa pro gradu -tutkielmaani Opettajankoulutuslaitoksella. Tutkimus lähestyy tunteita relationaalisesta näkökulmasta. Sen mukaan tunteet ovat pääosin sosiaalisia ja syntyvät vuorovaikutuksessa ympäristön ja muiden ihmisten kanssa. Tunne on reaktio sosiaaliseen, ihmisen tärkeäksi kokemaan tapahtumaan ja tunne myös vaikuttaa ihmisen toimintaan. Relationaalinen lähestymistapa tunteisiin sopii koulumaailmaan, kun pohditaan opettajien ja oppilaiden välisiä suhteita. Kirjallisuuden rajaamisessa on käytetty apuna kolmea kriteeriä: 1) tutkimukset ovat pääosin kuluvalta ja menneeltä vuosikymmeneltä 2) tutkimukset liittyvät nimenomaan oppilaisiin kohdistuviin tunteisiin 3) tutkimukset edustavat relationaalista lähestymistapaa. Kirjallisuuden perusteella selvisi, että opettajien suhteet oppilaisiin ovat yksi merkittävimmistä opettajien tunteiden lähteistä. Nämä tunteet puolestaan vaikuttavat opettajan työhön, mm. päätöksen tekoon ja työtyytyväisyyteen. Englanninopettajien oppilaisiin liittyviä tunteita on tutkittu vasta vähän, ja tähänastisten tulosten perusteella voidaan todeta, että tunteiden kirjo vaihtelee. Kattavia johtopäätöksiä ei kuitenkaan voi vielä tehdä. Monenlaiselle jatkotutkimukselle opettajien oppilaisiin liittyvistä tunteista olisi tarvetta. Esimerkiksi negatiivisiin tunteisiin perehtyminen voisi auttaa tulevia opettajia kohtaamaan vastaavia tunteita työelämässä. Englanninopettajien tunteista oppilaita kohtaan tiedetään toistaiseksi niukasti. Aloittelevia ja kokeneempia englanninopettajia on tutkittu, mutta myös pitkittäistutkimus olisi tarpeen. Se voisi selvittää englanninopettajien tunteiden mahdollista kehittymistä uran varrella. Tuleva pro gradu -tutkielmani pyrkii vastaamaan tähän tarpeeseen.