Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school teachers' and students' perspectives

Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen yläkoulussa. Samalla selvitettiin sanaston oppimista koulun ulkopuolella sekä s...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Keski-Kastari, Marianne
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43862
_version_ 1826225726923210752
author Keski-Kastari, Marianne
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Keski-Kastari, Marianne Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Keski-Kastari, Marianne Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Keski-Kastari, Marianne
datasource_str_mv jyx
description Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen yläkoulussa. Samalla selvitettiin sanaston oppimista koulun ulkopuolella sekä sanaston oppimiseen käytettyä aikaa. Oppilaiden ja opettajien mielipiteitä verrattiin toisiinsa. Tutkimus toteutettiin Tampereella vuonna 2010. Osallistujina olivat kolme englannin opettajaa ja heidän luokkansa, yksi kutakin luokka-astetta, yhteensä 52 oppilasta. Kaikki osallistujat vastasivat kyselyyn, johon oli ennalta valittu oppikirjoista tietyt tehtävät arvioitaviksi tietyin kriteerein. Lisäksi kysyttiin vapaa-aikana tapahtuvasta sanasto-oppimisesta ja pyydettiin arvioimaan sanaston tärkeyttä sekä sen opiskeluun käytettyä aikaa. Tutkimuksen mukaan oppilailla ja opettajilla on kokonaisuudessaan melko samanlainen käsitys esitettyjen sanastotehtävien soveltuvuudesta sanaston oppimiseen yläkoulussa. Tehtävien tulisi olla mielenkiintoisia, nopeita tehdä sekä tarpeeksi yksinkertaisia. Osallistujien mielestä sanasto on tärkeä osa-alue, jolle jää kuitenkin liian vähän aikaa niin tunneilla kuin vapaa-ajallakin suhteutettuna englannin opiskelun laajuuteen. Sanastoa opiskellaan monin eri tavoin myös koulun ulkopuolella, mutta opettajien ja oppilaiden käsitykset siellä tapahtuvien opiskelutapojen soveltuvuudesta eroavat enemmän kuin koulutehtävien osalta. Sanasto-oppimista on tutkittu laajasti, mutta ei juurikaan tehtävien näkökulmasta. Tarvetta lisätutkimukselle on esimerkiksi laajemmalla otoksella eri alueilta ja tutkimusta varta vasten tehdyillä tehtävillä. Tutkimuksesta on hyötyä sanasto-opiskelun tehtävien valitsemisessa, jolloin voidaan valita tehokkaimmat ja mieluisimmat metodit parhaiden oppimistulosten saavuttamiseksi ja jotta voidaan edelleen kehittää opetustapoja ja oppimateriaaleja.
first_indexed 2023-03-22T09:59:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Keski-Kastari, Marianne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-29T18:48:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-29T18:48:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1438229", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43862", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tiivistelm\u00e4 \u2013 Abstract\r\nTutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 yl\u00e4koulun oppilaiden ja opettajien mielipiteit\u00e4 sanaston oppimiseen suunnatuista teht\u00e4vist\u00e4; millaiset teht\u00e4v\u00e4t heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n sopivat sanaston oppimiseen yl\u00e4koulussa. Samalla selvitettiin sanaston oppimista koulun ulkopuolella sek\u00e4 sanaston oppimiseen k\u00e4ytetty\u00e4 aikaa. Oppilaiden ja opettajien mielipiteit\u00e4 verrattiin toisiinsa. Tutkimus toteutettiin Tampereella vuonna 2010. Osallistujina olivat kolme englannin opettajaa ja heid\u00e4n luokkansa, yksi kutakin luokka-astetta, yhteens\u00e4 52 oppilasta. Kaikki osallistujat vastasivat kyselyyn, johon oli ennalta valittu oppikirjoista tietyt teht\u00e4v\u00e4t arvioitaviksi tietyin kriteerein. Lis\u00e4ksi kysyttiin vapaa-aikana tapahtuvasta sanasto-oppimisesta ja pyydettiin arvioimaan sanaston t\u00e4rkeytt\u00e4 sek\u00e4 sen opiskeluun k\u00e4ytetty\u00e4 aikaa. \r\nTutkimuksen mukaan oppilailla ja opettajilla on kokonaisuudessaan melko samanlainen k\u00e4sitys esitettyjen sanastoteht\u00e4vien soveltuvuudesta sanaston oppimiseen yl\u00e4koulussa. Teht\u00e4vien tulisi olla mielenkiintoisia, nopeita tehd\u00e4 sek\u00e4 tarpeeksi yksinkertaisia. Osallistujien mielest\u00e4 sanasto on t\u00e4rke\u00e4 osa-alue, jolle j\u00e4\u00e4 kuitenkin liian v\u00e4h\u00e4n aikaa niin tunneilla kuin vapaa-ajallakin suhteutettuna englannin opiskelun laajuuteen. Sanastoa opiskellaan monin eri tavoin my\u00f6s koulun ulkopuolella, mutta opettajien ja oppilaiden k\u00e4sitykset siell\u00e4 tapahtuvien opiskelutapojen soveltuvuudesta eroavat enemm\u00e4n kuin kouluteht\u00e4vien osalta.\r\nSanasto-oppimista on tutkittu laajasti, mutta ei juurikaan teht\u00e4vien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tarvetta lis\u00e4tutkimukselle on esimerkiksi laajemmalla otoksella eri alueilta ja tutkimusta varta vasten tehdyill\u00e4 teht\u00e4vill\u00e4. Tutkimuksesta on hy\u00f6ty\u00e4 sanasto-opiskelun teht\u00e4vien valitsemisessa, jolloin voidaan valita tehokkaimmat ja mieluisimmat metodit parhaiden oppimistulosten saavuttamiseksi ja jotta voidaan edelleen kehitt\u00e4\u00e4 opetustapoja ja oppimateriaaleja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marianne Keski-Kastari (mapakesk) on 2014-06-29 18:48:53.707539. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-29T18:48:54Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406292178.pdf: 1023942 bytes, checksum: e9ba7cecb33492681861a0c6c86481b9 (MD5)\r\nlicense.html: 4898 bytes, checksum: 1710d32eac2ba38267ece9d78d25816a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-29T18:48:54Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406292178.pdf: 1023942 bytes, checksum: e9ba7cecb33492681861a0c6c86481b9 (MD5)\r\nlicense.html: 4898 bytes, checksum: 1710d32eac2ba38267ece9d78d25816a (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (115 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "task difficulty", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "task selection", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vocabulary acquisition", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sanaston oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sanaston opettaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406292178", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-29T18:48:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanastot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teht\u00e4v\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43862
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:22Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4d220c91-a8b6-4081-90bd-04e0284b4bdd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406292178.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Keski-Kastari, Marianne Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives task difficulty task selection vocabulary acquisition language learning sanaston oppiminen sanaston opettaminen Englannin kieli English 301 opettajat oppilaat englannin kieli kielen oppiminen sanastot opetus tehtävät
title Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
title_full Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
title_fullStr Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
title_full_unstemmed Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
title_short Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school
title_sort tasks that suit the learning of l2 english vocabulary in the finnish middle school teachers and students perspectives
title_sub teachers' and students' perspectives
title_txtP Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
topic task difficulty task selection vocabulary acquisition language learning sanaston oppiminen sanaston opettaminen Englannin kieli English 301 opettajat oppilaat englannin kieli kielen oppiminen sanastot opetus tehtävät
topic_facet 301 Englannin kieli English englannin kieli kielen oppiminen language learning opettajat opetus oppilaat sanaston opettaminen sanaston oppiminen sanastot task difficulty task selection tehtävät vocabulary acquisition
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43862 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406292178
work_keys_str_mv AT keskikastarimarianne tasksthatsuitthelearningofl2englishvocabularyinthefinnishmiddleschoolteache