Käsitteiden hierarkioiden muodostuminen yläkoulun matematiikan opetuksessa

Korhonen, Katja. KÄSITTEIDEN HIERARKIOIDEN MUODOSTUMINEN YLÄKOULUN MATEMATIIKAN OPETUKSESSA. Erityispedagogiikan pro gradu – tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014, 91 sivua. Julkaisematon. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, esiintyykö yläkoulun matematiikan ope...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korhonen, Katja
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43843
_version_ 1828193118858510336
author Korhonen, Katja
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Korhonen, Katja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Korhonen, Katja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Korhonen, Katja
datasource_str_mv jyx
description Korhonen, Katja. KÄSITTEIDEN HIERARKIOIDEN MUODOSTUMINEN YLÄKOULUN MATEMATIIKAN OPETUKSESSA. Erityispedagogiikan pro gradu – tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014, 91 sivua. Julkaisematon. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, esiintyykö yläkoulun matematiikan opetuksessa käsitteiden hierarkioita ja jos esiintyy, niin millaisia ne ovat. Tutkimuksessa kuvailtiin, kuinka käsitteiden hierarkiat rakentuvat opetuksessa ja miten opettajakokemus vaikutti hierarkian ilmenemiseen. Tutkimus toteutettiin osana MUSTprojektia, joka tutkii luokkahuonevuorovaikutusta matematiikan tunneilla ja käsitteiden opettamista sosiokulttuurisesta näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui kuusi matematiikan yläkoulun aineenopettajaa. Aineisto muodostui 30 oppitunnin litteraatista sekä kyselylomakkeilla kerätyistä opettajien taustatiedoista. Tutkimusmenetelminä toimivat sisällönanalyysi ja fenomenografia. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yläkoulun matematiikan opetuksessa muodostuu selkeitä käsitteiden hierarkioita. Käsitteet eivät rakentuneet hierarkkisesti jokaisella oppitunnilla, vaan niiden rakentuminen oli oppitunti- ja opettajakohtaista. Matemaattiset käsitteiden hierarkiat voivat rakentua perus-, ala- ja yläkäsitteiden tasoille. Eniten opetuksessa ilmeni peruskäsitteitä, joiden runsas määrä ennakoi usealle käsitteen tasolle rakentuvaa hierarkiaa. Mitä moniulotteisemmasta käsitetasosta oli kyse, sitä vähemmän siinä esiintyi käsitteitä. Aineiston perusteella voidaan todeta, että matematiikan opetus voi usein typistyä peruskäsitteiden tasolle. Opetusta tulisi rakentaa tietoisesti kaksiportaisesti alakäsitteidenkin tasolle tai vaihtoehtoisesti kolmiportaisesti, jolloin opetuksessa esiintyy myös yläkäsitteitä. Tämä auttaa ilmiön syvällisemmässä ymmärtämisessä, joka on myös matematiikan opetuksen keskeinen tavoite.
first_indexed 2023-03-22T09:57:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Korhonen, Katja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-25T13:50:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-25T13:50:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1438083", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43843", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Korhonen, Katja. K\u00c4SITTEIDEN HIERARKIOIDEN MUODOSTUMINEN\nYL\u00c4KOULUN MATEMATIIKAN OPETUKSESSA. Erityispedagogiikan pro gradu \u2013\ntutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014, 91 sivua. Julkaisematon.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, esiintyyk\u00f6 yl\u00e4koulun matematiikan\nopetuksessa k\u00e4sitteiden hierarkioita ja jos esiintyy, niin millaisia ne ovat.\nTutkimuksessa kuvailtiin, kuinka k\u00e4sitteiden hierarkiat rakentuvat opetuksessa ja miten\nopettajakokemus vaikutti hierarkian ilmenemiseen. Tutkimus toteutettiin osana MUSTprojektia,\njoka tutkii luokkahuonevuorovaikutusta matematiikan tunneilla ja k\u00e4sitteiden\nopettamista sosiokulttuurisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta.\n\nTutkimukseen osallistui kuusi matematiikan yl\u00e4koulun aineenopettajaa. Aineisto\nmuodostui 30 oppitunnin litteraatista sek\u00e4 kyselylomakkeilla ker\u00e4tyist\u00e4 opettajien\ntaustatiedoista. Tutkimusmenetelmin\u00e4 toimivat sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi ja fenomenografia.\n\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 yl\u00e4koulun matematiikan opetuksessa muodostuu\nselkeit\u00e4 k\u00e4sitteiden hierarkioita. K\u00e4sitteet eiv\u00e4t rakentuneet hierarkkisesti jokaisella\noppitunnilla, vaan niiden rakentuminen oli oppitunti- ja opettajakohtaista. Matemaattiset\nk\u00e4sitteiden hierarkiat voivat rakentua perus-, ala- ja yl\u00e4k\u00e4sitteiden tasoille. Eniten\nopetuksessa ilmeni perusk\u00e4sitteit\u00e4, joiden runsas m\u00e4\u00e4r\u00e4 ennakoi usealle k\u00e4sitteen tasolle\nrakentuvaa hierarkiaa. Mit\u00e4 moniulotteisemmasta k\u00e4sitetasosta oli kyse, sit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n\nsiin\u00e4 esiintyi k\u00e4sitteit\u00e4. Aineiston perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 matematiikan opetus\nvoi usein typisty\u00e4 perusk\u00e4sitteiden tasolle. Opetusta tulisi rakentaa tietoisesti\nkaksiportaisesti alak\u00e4sitteidenkin tasolle tai vaihtoehtoisesti kolmiportaisesti, jolloin\nopetuksessa esiintyy my\u00f6s yl\u00e4k\u00e4sitteit\u00e4. T\u00e4m\u00e4 auttaa ilmi\u00f6n syv\u00e4llisemm\u00e4ss\u00e4\nymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4, joka on my\u00f6s matematiikan opetuksen keskeinen tavoite.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Katja Korhonen (katmarsu) on 2014-06-25 13:50:38.722385. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-25T13:50:39Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406252154.pdf: 522414 bytes, checksum: ece5359264454dae1e49858916620500 (MD5)\nlicense.html: 4834 bytes, checksum: 1483c3943242a66a4068d139443dd711 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-25T13:50:39Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406252154.pdf: 522414 bytes, checksum: ece5359264454dae1e49858916620500 (MD5)\nlicense.html: 4834 bytes, checksum: 1483c3943242a66a4068d139443dd711 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (91 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matemaattisten k\u00e4sitteiden hierarkia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiokonstruktivismi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikan opetus yl\u00e4koulussa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "K\u00e4sitteiden hierarkioiden muodostuminen yl\u00e4koulun matematiikan opetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406252154", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-25T13:50:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen konstruktivismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43843
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:24Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/423b05b7-d626-4cc6-95d7-2e1a4375dad7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406252154.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korhonen, Katja Käsitteiden hierarkioiden muodostuminen yläkoulun matematiikan opetuksessa matemaattisten käsitteiden hierarkia sosiokonstruktivismi matematiikan opetus yläkoulussa sisällönanalyysi fenomenografia Erityispedagogiikka Special Education Fenomenografia Sisällönanalyysi 101 matematiikka opetus yläkoulu käsitteet sosiaalinen konstruktivismi
title Käsitteiden hierarkioiden muodostuminen yläkoulun matematiikan opetuksessa
title_full Käsitteiden hierarkioiden muodostuminen yläkoulun matematiikan opetuksessa
title_fullStr Käsitteiden hierarkioiden muodostuminen yläkoulun matematiikan opetuksessa Käsitteiden hierarkioiden muodostuminen yläkoulun matematiikan opetuksessa
title_full_unstemmed Käsitteiden hierarkioiden muodostuminen yläkoulun matematiikan opetuksessa Käsitteiden hierarkioiden muodostuminen yläkoulun matematiikan opetuksessa
title_short Käsitteiden hierarkioiden muodostuminen yläkoulun matematiikan opetuksessa
title_sort käsitteiden hierarkioiden muodostuminen yläkoulun matematiikan opetuksessa
title_txtP Käsitteiden hierarkioiden muodostuminen yläkoulun matematiikan opetuksessa
topic matemaattisten käsitteiden hierarkia sosiokonstruktivismi matematiikan opetus yläkoulussa sisällönanalyysi fenomenografia Erityispedagogiikka Special Education Fenomenografia Sisällönanalyysi 101 matematiikka opetus yläkoulu käsitteet sosiaalinen konstruktivismi
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Fenomenografia Sisällönanalyysi Special Education fenomenografia käsitteet matemaattisten käsitteiden hierarkia matematiikan opetus yläkoulussa matematiikka opetus sisällönanalyysi sosiaalinen konstruktivismi sosiokonstruktivismi yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43843 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406252154
work_keys_str_mv AT korhonenkatja käsitteidenhierarkioidenmuodostuminenyläkoulunmatematiikanopetuksessa