Käsitteiden hierarkioiden muodostuminen yläkoulun matematiikan opetuksessa

Korhonen, Katja. KÄSITTEIDEN HIERARKIOIDEN MUODOSTUMINEN YLÄKOULUN MATEMATIIKAN OPETUKSESSA. Erityispedagogiikan pro gradu – tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014, 91 sivua. Julkaisematon. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, esiintyykö yläkoulun matematiikan ope...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korhonen, Katja
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43843
Description
Summary:Korhonen, Katja. KÄSITTEIDEN HIERARKIOIDEN MUODOSTUMINEN YLÄKOULUN MATEMATIIKAN OPETUKSESSA. Erityispedagogiikan pro gradu – tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014, 91 sivua. Julkaisematon. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, esiintyykö yläkoulun matematiikan opetuksessa käsitteiden hierarkioita ja jos esiintyy, niin millaisia ne ovat. Tutkimuksessa kuvailtiin, kuinka käsitteiden hierarkiat rakentuvat opetuksessa ja miten opettajakokemus vaikutti hierarkian ilmenemiseen. Tutkimus toteutettiin osana MUSTprojektia, joka tutkii luokkahuonevuorovaikutusta matematiikan tunneilla ja käsitteiden opettamista sosiokulttuurisesta näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui kuusi matematiikan yläkoulun aineenopettajaa. Aineisto muodostui 30 oppitunnin litteraatista sekä kyselylomakkeilla kerätyistä opettajien taustatiedoista. Tutkimusmenetelminä toimivat sisällönanalyysi ja fenomenografia. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yläkoulun matematiikan opetuksessa muodostuu selkeitä käsitteiden hierarkioita. Käsitteet eivät rakentuneet hierarkkisesti jokaisella oppitunnilla, vaan niiden rakentuminen oli oppitunti- ja opettajakohtaista. Matemaattiset käsitteiden hierarkiat voivat rakentua perus-, ala- ja yläkäsitteiden tasoille. Eniten opetuksessa ilmeni peruskäsitteitä, joiden runsas määrä ennakoi usealle käsitteen tasolle rakentuvaa hierarkiaa. Mitä moniulotteisemmasta käsitetasosta oli kyse, sitä vähemmän siinä esiintyi käsitteitä. Aineiston perusteella voidaan todeta, että matematiikan opetus voi usein typistyä peruskäsitteiden tasolle. Opetusta tulisi rakentaa tietoisesti kaksiportaisesti alakäsitteidenkin tasolle tai vaihtoehtoisesti kolmiportaisesti, jolloin opetuksessa esiintyy myös yläkäsitteitä. Tämä auttaa ilmiön syvällisemmässä ymmärtämisessä, joka on myös matematiikan opetuksen keskeinen tavoite.