Participatory possibilities and multisensory teaching on YouTube

Opettajien kognitiota ja ääntämisen opettamista koskeva tutkimus on ollut vähäistä. Myös uusien opettamiseen soveltuvien tekniikoiden ja verkko-opetusalustojen tutkimusta tarvitaan lisää, jotta voidaan todentaa niiden hyödyllisyys opetuksessa, minkä myötä käyttö voi lisääntyä. Edellä mainitut alat y...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Syrjälä, Kaisa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43709
_version_ 1826225809306681344
author Syrjälä, Kaisa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Syrjälä, Kaisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Syrjälä, Kaisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Syrjälä, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Opettajien kognitiota ja ääntämisen opettamista koskeva tutkimus on ollut vähäistä. Myös uusien opettamiseen soveltuvien tekniikoiden ja verkko-opetusalustojen tutkimusta tarvitaan lisää, jotta voidaan todentaa niiden hyödyllisyys opetuksessa, minkä myötä käyttö voi lisääntyä. Edellä mainitut alat yhdistyivät tässä tutkimuksessa, jonka tarkoituksena oli selvittää huomioivatko englannin kielen opettajat YouTube-videopalveluun lataamissaan ääntämisvideoissa yksilölliset oppimistyylit, käyttävätkö he opetuksessaan moniaistillisia metodeja ja millaisia metodeja he hyödyntävät. Tutkimus tarkasteli onnistuivatko opettajat luomaan aktiivisen oppimisyhteisön YouTubeen ja toimimaan siinä itse aktiivisesti. Toisaalta tarkasteltiin katsojien mahdollisuuksia kommunikoida yhteisössä ja olla mukana kehittämässä oppimisympäristöä. Tutkimus etsi videokanavilta merkkejä osallistavasta pedagogiasta sekä vertaili kommentoinnin aktiivisuutta YouTubessa ja opettajien omilla Internet-sivuilla tai yhteisöpalveluissa. Tutkimuksen aineistoksi poimittiin YouTubesta valikoivalla otannalla kahdeksan kappaletta koulutettujen opettajien videokanavia ja kaikkiaan 36 videota, jotka analysoitiin ei-osallistuvaa havainnointia hyödyntäen. Tuloksista käy ilmi, että koulutetut opettajat hallitsevat moniaistilliset metodit hyvin ja huomioivat opetusvideoissa yksilölliset oppimistyylit, mutta auditiiviset ja visuaaliset oppijat huomioidaan yhä paremmin kuin taktuaaliset ja kinesteettiset. Niitä oppijoita, jotka oppivat helpoiten muiden ihmisten seurassa ei juurikaan huomioitu videoissa. Oppimistyylien huomioimisessa on siis yhä parantamisen varaa. Oppimisyhteisöjen aktiivisuus vaihteli eri kanavien välillä runsaasti. Osa opettajista pystyi ylläpitämään yhteisöä myös YouTubessa, mutta opettajien omilla Internet-sivuilla ja yhteisöpalveluissa (Facebook, Google Plus) yhteisöjen toiminta oli vilkkaampaa. Oppijoiden osallistuminen jäi YouTubessa erilaisten kommenttien ja pyyntöjen tasolle, joskin uusien aiheiden pyytäminen ja videoiden korjauspyynnöt tuottivat myös tulosta.
first_indexed 2014-06-16T20:04:40Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Syrj\u00e4l\u00e4, Kaisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-16T07:16:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-16T07:16:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43709", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opettajien kognitiota ja \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettamista koskeva tutkimus on ollut v\u00e4h\u00e4ist\u00e4. My\u00f6s uusien opettamiseen soveltuvien tekniikoiden ja verkko-opetusalustojen tutkimusta tarvitaan lis\u00e4\u00e4, jotta voidaan todentaa niiden hy\u00f6dyllisyys opetuksessa, mink\u00e4 my\u00f6t\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6 voi lis\u00e4\u00e4nty\u00e4. Edell\u00e4 mainitut alat yhdistyiv\u00e4t t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa, jonka tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 huomioivatko englannin kielen opettajat YouTube-videopalveluun lataamissaan \u00e4\u00e4nt\u00e4misvideoissa yksil\u00f6lliset oppimistyylit, k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 he opetuksessaan moniaistillisia metodeja ja millaisia metodeja he hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t. Tutkimus tarkasteli onnistuivatko opettajat luomaan aktiivisen oppimisyhteis\u00f6n YouTubeen ja toimimaan siin\u00e4 itse aktiivisesti. Toisaalta tarkasteltiin katsojien mahdollisuuksia kommunikoida yhteis\u00f6ss\u00e4 ja olla mukana kehitt\u00e4m\u00e4ss\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6\u00e4. Tutkimus etsi videokanavilta merkkej\u00e4 osallistavasta pedagogiasta sek\u00e4 vertaili kommentoinnin aktiivisuutta YouTubessa ja opettajien omilla Internet-sivuilla tai yhteis\u00f6palveluissa. \n\nTutkimuksen aineistoksi poimittiin YouTubesta valikoivalla otannalla kahdeksan kappaletta koulutettujen opettajien videokanavia ja kaikkiaan 36 videota, jotka analysoitiin ei-osallistuvaa havainnointia hy\u00f6dynt\u00e4en. Tuloksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 koulutetut opettajat hallitsevat moniaistilliset metodit hyvin ja huomioivat opetusvideoissa yksil\u00f6lliset oppimistyylit, mutta auditiiviset ja visuaaliset oppijat huomioidaan yh\u00e4 paremmin kuin taktuaaliset ja kinesteettiset. Niit\u00e4 oppijoita, jotka oppivat helpoiten muiden ihmisten seurassa ei juurikaan huomioitu videoissa. Oppimistyylien huomioimisessa on siis yh\u00e4 parantamisen varaa.\n\nOppimisyhteis\u00f6jen aktiivisuus vaihteli eri kanavien v\u00e4lill\u00e4 runsaasti. Osa opettajista pystyi yll\u00e4pit\u00e4m\u00e4\u00e4n yhteis\u00f6\u00e4 my\u00f6s YouTubessa, mutta opettajien omilla Internet-sivuilla ja yhteis\u00f6palveluissa (Facebook, Google Plus) yhteis\u00f6jen toiminta oli vilkkaampaa. Oppijoiden osallistuminen j\u00e4i YouTubessa erilaisten kommenttien ja pyynt\u00f6jen tasolle, joskin uusien aiheiden pyyt\u00e4minen ja videoiden korjauspyynn\u00f6t tuottivat my\u00f6s tulosta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kaisa Syrj\u00e4l\u00e4 (aksyrjal) on 2014-06-16 07:16:40.275958. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-16T07:16:40Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406162031.pdf: 805042 bytes, checksum: d198f88878e3e7ec3cfd4ad5ef3b061a (MD5)\nlicense.html: 5003 bytes, checksum: b11fbd7fc0ffd541c434c7539fc55fa3 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-16T07:16:40Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406162031.pdf: 805042 bytes, checksum: d198f88878e3e7ec3cfd4ad5ef3b061a (MD5)\nlicense.html: 5003 bytes, checksum: b11fbd7fc0ffd541c434c7539fc55fa3 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "29", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "e-learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learning styles", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multisensory methods", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "participatory pedagogy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pronunciation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "social media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "video", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "videocy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "YouTube", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Participatory possibilities and multisensory teaching on YouTube", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406162031", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-16T07:16:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43709
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:47Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f1cf9251-45ec-4e13-acca-c2b6638a0b88\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406162031.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Syrjälä, Kaisa Participatory possibilities and multisensory teaching on YouTube e-learning learning styles multisensory methods participatory pedagogy pronunciation social media video videocy YouTube English Englannin kieli
title Participatory possibilities and multisensory teaching on YouTube
title_full Participatory possibilities and multisensory teaching on YouTube
title_fullStr Participatory possibilities and multisensory teaching on YouTube Participatory possibilities and multisensory teaching on YouTube
title_full_unstemmed Participatory possibilities and multisensory teaching on YouTube Participatory possibilities and multisensory teaching on YouTube
title_short Participatory possibilities and multisensory teaching on YouTube
title_sort participatory possibilities and multisensory teaching on youtube
title_txtP Participatory possibilities and multisensory teaching on YouTube
topic e-learning learning styles multisensory methods participatory pedagogy pronunciation social media video videocy YouTube English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English YouTube e-learning learning styles multisensory methods participatory pedagogy pronunciation social media video videocy
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43709 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406162031
work_keys_str_mv AT syrjäläkaisa participatorypossibilitiesandmultisensoryteachingonyoutube