Participatory possibilities and multisensory teaching on YouTube

Opettajien kognitiota ja ääntämisen opettamista koskeva tutkimus on ollut vähäistä. Myös uusien opettamiseen soveltuvien tekniikoiden ja verkko-opetusalustojen tutkimusta tarvitaan lisää, jotta voidaan todentaa niiden hyödyllisyys opetuksessa, minkä myötä käyttö voi lisääntyä. Edellä mainitut alat y...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Syrjälä, Kaisa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43709
Description
Summary:Opettajien kognitiota ja ääntämisen opettamista koskeva tutkimus on ollut vähäistä. Myös uusien opettamiseen soveltuvien tekniikoiden ja verkko-opetusalustojen tutkimusta tarvitaan lisää, jotta voidaan todentaa niiden hyödyllisyys opetuksessa, minkä myötä käyttö voi lisääntyä. Edellä mainitut alat yhdistyivät tässä tutkimuksessa, jonka tarkoituksena oli selvittää huomioivatko englannin kielen opettajat YouTube-videopalveluun lataamissaan ääntämisvideoissa yksilölliset oppimistyylit, käyttävätkö he opetuksessaan moniaistillisia metodeja ja millaisia metodeja he hyödyntävät. Tutkimus tarkasteli onnistuivatko opettajat luomaan aktiivisen oppimisyhteisön YouTubeen ja toimimaan siinä itse aktiivisesti. Toisaalta tarkasteltiin katsojien mahdollisuuksia kommunikoida yhteisössä ja olla mukana kehittämässä oppimisympäristöä. Tutkimus etsi videokanavilta merkkejä osallistavasta pedagogiasta sekä vertaili kommentoinnin aktiivisuutta YouTubessa ja opettajien omilla Internet-sivuilla tai yhteisöpalveluissa. Tutkimuksen aineistoksi poimittiin YouTubesta valikoivalla otannalla kahdeksan kappaletta koulutettujen opettajien videokanavia ja kaikkiaan 36 videota, jotka analysoitiin ei-osallistuvaa havainnointia hyödyntäen. Tuloksista käy ilmi, että koulutetut opettajat hallitsevat moniaistilliset metodit hyvin ja huomioivat opetusvideoissa yksilölliset oppimistyylit, mutta auditiiviset ja visuaaliset oppijat huomioidaan yhä paremmin kuin taktuaaliset ja kinesteettiset. Niitä oppijoita, jotka oppivat helpoiten muiden ihmisten seurassa ei juurikaan huomioitu videoissa. Oppimistyylien huomioimisessa on siis yhä parantamisen varaa. Oppimisyhteisöjen aktiivisuus vaihteli eri kanavien välillä runsaasti. Osa opettajista pystyi ylläpitämään yhteisöä myös YouTubessa, mutta opettajien omilla Internet-sivuilla ja yhteisöpalveluissa (Facebook, Google Plus) yhteisöjen toiminta oli vilkkaampaa. Oppijoiden osallistuminen jäi YouTubessa erilaisten kommenttien ja pyyntöjen tasolle, joskin uusien aiheiden pyytäminen ja videoiden korjauspyynnöt tuottivat myös tulosta.