Kuudesluokkalaisten liikuntaharrastaminen ja ruutuaika Seinäjoella

Lasten ja nuorten liikuntaharrastaminen on vähentynyt ja vastaavasti ruutuaika lisääntynyt merkittävästi viimeisimpinä vuosina. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuudesluokkalaisten liikuntaharrastamista, ruutuaikaa ja niiden välisiä yhteyksiä Seinäjoella sekä verrata niitä liikunta- ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hyvärinen-Näykki, Heli
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Terveystieteiden laitos, Department of Health Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43681
_version_ 1826225775229009920
author Hyvärinen-Näykki, Heli
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hyvärinen-Näykki, Heli Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hyvärinen-Näykki, Heli Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hyvärinen-Näykki, Heli
datasource_str_mv jyx
description Lasten ja nuorten liikuntaharrastaminen on vähentynyt ja vastaavasti ruutuaika lisääntynyt merkittävästi viimeisimpinä vuosina. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuudesluokkalaisten liikuntaharrastamista, ruutuaikaa ja niiden välisiä yhteyksiä Seinäjoella sekä verrata niitä liikunta- ja ruutuaikasuosituksiin. Aineisto kerättiin Seinäjoen kuudesluokkalaisilta (ikä=11,5 v.) (N=601) kouluissa Terveys- ja elämäntapakyselyn yhteydessä Webropol -ohjelmalla toteutettuna keväällä 2013. Tutkimusta varten aineistosta poimittiin kysymykset, jotka käsittelivät liikuntaharrastamista ja ruutuaikaa (7 kpl). Liikuntakysymyksillä selvitettiin vapaa-ajalla omatoimisesti ja urheiluseurassa harrastetun liikunnan määrää sekä tehoa. Ruutuaikaa selvitettiin tv:n katseluun, videopelien pelaamiseen ja internetin kautta kavereiden kanssa yhteydenpitoon käytettyä aikaa sekä vanhempien puuttumista lastensa ruutuaikaan sekä liikunnallisten videopelien pelaamista ja niihin käytettyä aikaa. Muuttujien välisiä yhteyksiä sukupuoleen selvitettiin ristiintaulukoinnilla ja korrelaatioilla SPSS Statistics 20 -ohjelmaa apuna käyttäen. Kuudesluokkalaisista harrasti liikuntaa omatoimisesti yli 40 % ja urheiluseurassa yli 30 % vähintään neljä kertaa viikossa, 3 % ei harrastanut liikuntaa. Omatoiminen liikuntaharrastus oli yhteydessä (r=.26; p<.001) urheiluseuraharrastukseen. Sukupuolten välillä ei harrastusmäärissä ollut eroa. Kuudesluokkalaisista TV:n, ym. katsomiseen yli kaksi tuntia päivässä käytti reilut 30 %. Tytöt pitivät tilastollisesti merkittävästi (p<.001) enemmän internetillä yhteyttä kavereihin ja pojat pelasivat selvästi (p<.001) vastakkaista sukupuolta enemmän. Vanhemmat eivät rajoittaneet 16 %:n ruutuaikaa. Vähäinen liikuntaharrastaminen oli yhteydessä runsaaseen ruutuaikaan. Liikuntaharrastus seurassa oli yhteydessä (r=.083; p<.05) liikunnallisten videopelien pelaamiseen. Isolla osalla koululaisista liikuntasuositukset eivät täyty ja ruutuaikaa on syytä vähentää. Tärkein huomioitava ryhmä on täysin liikuntaa harrastamattomat, sillä aiempiin tutkimuksiin perustuen he ovat suurimmassa riskissä jatkaa passiivista elintapaansa aikuisenakin. Kyseisen ryhmän passiivisen ruutuajan käyttöä tulisi pyrkiä vähentämään sekä muuttamaan aktiiviseksi, apuna voisi toimia liikunnalliset videopelit sekä lasten ruutuajan määrään puuttuminen. Physical activity has decreased and respectively screen time has been increasing significantly in recent years among children and young people. The purpose of this study was to investigate sixth-graders’ physical activity, screen time and their associations and to compare the frequencies of participation in these activities to physical activity and screen time recommendations. Research data were collected from sixth-graders (age=11,5 year) in Seinäjoki (N=601) in schools by the Health and Lifestyle questionnaire with Webropol -program in spring 2013. For the present study those questions that asked about the physical activity and screen time (7 pcs) were analyzed. Physical activity questions delt with the amount and effectiveness of physical activity on free time by oneself and in sport clubs. Questions about screen time delt with the time spent on watching TV, playing video games and communicating with friends in the Internet, and about parents’ interference with their children’s screen time, and about playing sportive video games and time spent on those. The connections between variables were analyzed by cross-tables and Chi-square tests and Spearman correlation coefficients using SPSS Statistics 20. Of the sixth-graders over 40 % were doing some physical activities by themselves and over 30 % in sport clubs with a minimum of four times a week; 3 % did not have any physical activities. Spontaneous physical activity was associated (r=.26; p<.001) with physical activity in sport clubs. There were no statistically significant differences between genders. Of the sixth-grades, 30 % were watching TV, DVD or BlueRay over two hours daily. Girls spent statistically significantly (p<.001) more time to communicate in the Internet with their friends and boys played (p<.001) more compared to the opposite genders. Screen time was not limited by 16 % of the parents. Low physical activity was associated with a large amount of screen time. Exercising in sports clubs was associated with (r=.083; p<.05) playing sportive video games. For large amount of schoolchildren the physical activity recommendations are not met and the amount of screen time should be reduced. The most important group of children to target is those that don’t exercise at all, for previous studies have indicated that they are in the greatest risk for continuing their passive lifestyle also as adults. For that particular group the time spent passively in front of the screen should be reduced and replaced by more sportive activities; a good remedy could be the sportive video games and limiting children’s screen time.
first_indexed 2024-09-11T08:50:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hyv\u00e4rinen-N\u00e4ykki, Heli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-12T06:18:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-12T06:18:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1436981", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43681", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lasten ja nuorten liikuntaharrastaminen on v\u00e4hentynyt ja vastaavasti ruutuaika lis\u00e4\u00e4ntynyt merkitt\u00e4v\u00e4sti viimeisimpin\u00e4 vuosina. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 kuudesluokkalaisten liikuntaharrastamista, ruutuaikaa ja niiden v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 Sein\u00e4joella sek\u00e4 verrata niit\u00e4 liikunta- ja ruutuaikasuosituksiin. \n\nAineisto ker\u00e4ttiin Sein\u00e4joen kuudesluokkalaisilta (ik\u00e4=11,5 v.) (N=601) kouluissa Terveys- ja el\u00e4m\u00e4ntapakyselyn yhteydess\u00e4 Webropol -ohjelmalla toteutettuna kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2013. Tutkimusta varten aineistosta poimittiin kysymykset, jotka k\u00e4sitteliv\u00e4t liikuntaharrastamista ja ruutuaikaa (7 kpl). Liikuntakysymyksill\u00e4 selvitettiin vapaa-ajalla omatoimisesti ja urheiluseurassa harrastetun liikunnan m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 sek\u00e4 tehoa. Ruutuaikaa selvitettiin tv:n katseluun, videopelien pelaamiseen ja internetin kautta kavereiden kanssa yhteydenpitoon k\u00e4ytetty\u00e4 aikaa sek\u00e4 vanhempien puuttumista lastensa ruutuaikaan sek\u00e4 liikunnallisten videopelien pelaamista ja niihin k\u00e4ytetty\u00e4 aikaa. Muuttujien v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 sukupuoleen selvitettiin ristiintaulukoinnilla ja korrelaatioilla SPSS Statistics 20 -ohjelmaa apuna k\u00e4ytt\u00e4en.\n\nKuudesluokkalaisista harrasti liikuntaa omatoimisesti yli 40 % ja urheiluseurassa yli 30 % v\u00e4hint\u00e4\u00e4n nelj\u00e4 kertaa viikossa, 3 % ei harrastanut liikuntaa. Omatoiminen liikuntaharrastus oli yhteydess\u00e4 (r=.26; p<.001) urheiluseuraharrastukseen. Sukupuolten v\u00e4lill\u00e4 ei harrastusm\u00e4\u00e4riss\u00e4 ollut eroa. Kuudesluokkalaisista TV:n, ym. katsomiseen yli kaksi tuntia p\u00e4iv\u00e4ss\u00e4 k\u00e4ytti reilut 30 %. Tyt\u00f6t pitiv\u00e4t tilastollisesti merkitt\u00e4v\u00e4sti (p<.001) enemm\u00e4n internetill\u00e4 yhteytt\u00e4 kavereihin ja pojat pelasivat selv\u00e4sti (p<.001) vastakkaista sukupuolta enemm\u00e4n. Vanhemmat eiv\u00e4t rajoittaneet 16 %:n ruutuaikaa. V\u00e4h\u00e4inen liikuntaharrastaminen oli yhteydess\u00e4 runsaaseen ruutuaikaan. Liikuntaharrastus seurassa oli yhteydess\u00e4 (r=.083; p<.05) liikunnallisten videopelien pelaamiseen.\n\nIsolla osalla koululaisista liikuntasuositukset eiv\u00e4t t\u00e4yty ja ruutuaikaa on syyt\u00e4 v\u00e4hent\u00e4\u00e4. T\u00e4rkein huomioitava ryhm\u00e4 on t\u00e4ysin liikuntaa harrastamattomat, sill\u00e4 aiempiin tutkimuksiin perustuen he ovat suurimmassa riskiss\u00e4 jatkaa passiivista elintapaansa aikuisenakin. Kyseisen ryhm\u00e4n passiivisen ruutuajan k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 tulisi pyrki\u00e4 v\u00e4hent\u00e4m\u00e4\u00e4n sek\u00e4 muuttamaan aktiiviseksi, apuna voisi toimia liikunnalliset videopelit sek\u00e4 lasten ruutuajan m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n puuttuminen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Physical activity has decreased and respectively screen time has been increasing significantly in recent years among children and young people. The purpose of this study was to investigate sixth-graders\u2019 physical activity, screen time and their associations and to compare the frequencies of participation in these activities to physical activity and screen time recommendations. \n\nResearch data were collected from sixth-graders (age=11,5 year) in Sein\u00e4joki (N=601) in schools by the Health and Lifestyle questionnaire with Webropol -program in spring 2013. For the present study those questions that asked about the physical activity and screen time (7 pcs) were analyzed. Physical activity questions delt with the amount and effectiveness of physical activity on free time by oneself and in sport clubs. Questions about screen time delt with the time spent on watching TV, playing video games and communicating with friends in the Internet, and about parents\u2019 interference with their children\u2019s screen time, and about playing sportive video games and time spent on those. The connections between variables were analyzed by cross-tables and Chi-square tests and Spearman correlation coefficients using SPSS Statistics 20. \n\nOf the sixth-graders over 40 % were doing some physical activities by themselves and over 30 % in sport clubs with a minimum of four times a week; 3 % did not have any physical activities. Spontaneous physical activity was associated (r=.26; p<.001) with physical activity in sport clubs. There were no statistically significant differences between genders. Of the sixth-grades, 30 % were watching TV, DVD or BlueRay over two hours daily. Girls spent statistically significantly (p<.001) more time to communicate in the Internet with their friends and boys played (p<.001) more compared to the opposite genders. Screen time was not limited by 16 % of the parents. Low physical activity was associated with a large amount of screen time. Exercising in sports clubs was associated with (r=.083; p<.05) playing sportive video games. \n\nFor large amount of schoolchildren the physical activity recommendations are not met and the amount of screen time should be reduced. The most important group of children to target is those that don\u2019t exercise at all, for previous studies have indicated that they are in the greatest risk for continuing their passive lifestyle also as adults. For that particular group the time spent passively in front of the screen should be reduced and replaced by more sportive activities; a good remedy could be the sportive video games and limiting children\u2019s screen time.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heli Hyv\u00e4rinen-N\u00e4ykki (hejohyva) on 2014-06-12 06:18:30.576048. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-12T06:18:31Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406122000.pdf: 967635 bytes, checksum: a4af7c1e976d160735a354d1813b1c4d (MD5)\nlicense.html: 4923 bytes, checksum: cd3714f30d76429b04ceed36b68d4801 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-12T06:18:31Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406122000.pdf: 967635 bytes, checksum: a4af7c1e976d160735a354d1813b1c4d (MD5)\nlicense.html: 4923 bytes, checksum: cd3714f30d76429b04ceed36b68d4801 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (58 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ruutuaika", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuudesluokkalaisten liikuntaharrastaminen ja ruutuaika Sein\u00e4joella", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406122000", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Terveystieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntal\u00e4\u00e4ketiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sport Medicine", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-12T06:18:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "5042", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntaharrastus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "harrastukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokonepelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43681
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:32Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c3a8fefa-41f0-4485-bf04-82298cb37ab6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406122000.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hyvärinen-Näykki, Heli Kuudesluokkalaisten liikuntaharrastaminen ja ruutuaika Seinäjoella ruutuaika Liikuntalääketiede Sport Medicine 5042 koululaiset lapset liikuntaharrastus liikunta harrastukset tietokonepelit
title Kuudesluokkalaisten liikuntaharrastaminen ja ruutuaika Seinäjoella
title_full Kuudesluokkalaisten liikuntaharrastaminen ja ruutuaika Seinäjoella
title_fullStr Kuudesluokkalaisten liikuntaharrastaminen ja ruutuaika Seinäjoella Kuudesluokkalaisten liikuntaharrastaminen ja ruutuaika Seinäjoella
title_full_unstemmed Kuudesluokkalaisten liikuntaharrastaminen ja ruutuaika Seinäjoella Kuudesluokkalaisten liikuntaharrastaminen ja ruutuaika Seinäjoella
title_short Kuudesluokkalaisten liikuntaharrastaminen ja ruutuaika Seinäjoella
title_sort kuudesluokkalaisten liikuntaharrastaminen ja ruutuaika seinäjoella
title_txtP Kuudesluokkalaisten liikuntaharrastaminen ja ruutuaika Seinäjoella
topic ruutuaika Liikuntalääketiede Sport Medicine 5042 koululaiset lapset liikuntaharrastus liikunta harrastukset tietokonepelit
topic_facet 5042 Liikuntalääketiede Sport Medicine harrastukset koululaiset lapset liikunta liikuntaharrastus ruutuaika tietokonepelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43681 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406122000
work_keys_str_mv AT hyvärinennäykkiheli kuudesluokkalaistenliikuntaharrastaminenjaruutuaikaseinäjoella