”Så nu jag frågar” inlärning av inversion vid topikalisering

Tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka paljon ruotsia opiskelevien yläkoululaisten ja lukiolaisten taito käyttää käännettyä sanajärjestystä päälauseissa kehittyy kolmen kouluvuoden aikana. Lisäksi selvitetään, ennustaako prosessoitavuusteoria oppijoiden kehityksen. Lisäksi tutkielmassa on tar...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pehkonen, Tanja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43678
_version_ 1826225804355305472
author Pehkonen, Tanja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pehkonen, Tanja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pehkonen, Tanja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pehkonen, Tanja
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka paljon ruotsia opiskelevien yläkoululaisten ja lukiolaisten taito käyttää käännettyä sanajärjestystä päälauseissa kehittyy kolmen kouluvuoden aikana. Lisäksi selvitetään, ennustaako prosessoitavuusteoria oppijoiden kehityksen. Lisäksi tutkielmassa on tarkoitus tarkastella, mitkä asiat käännetyn sanajärjestyksen käytön onnistumiseen vaikuttavat. Aineisto koostuu kuuden kielenoppijan kirjoitelmista kolmen vuoden ajalta. Kielenoppijoista kolme on yläkoululaisia ja kolme lukiolaisia. Kirjoitelmat on kerätty Jyväskylän yliopiston kielten laitoksen ja Soveltavan kielentutkimuksen keskuksen yhteistä tutkimushanketta, Toisen kielen oppimisen polut -hanketta, varten. Kielenoppijoiden teksteistä on poimittu ne päälauseet, joissa on käytetty käännettyä sanajärjestystä ja ne päälauseet, joissa pitäisi käyttää käännettyä sanajärjestystä. Lisäksi on poimittu ne sivulauseet, joissa on virheellisesti käytetty käännettyä sanajärjestystä. Esiintymät on järjestetty vuosittain, ja niitä kvalitatiivisesti analysoimalla on etsitty syitä sanajärjestyksen onnistumiseen ja epäonnistumiseen. Tutkimustulokset osoittavat, että prosessoitavuusteoria selittää kielenoppijoiden kehityksen pääpiirteittäin. Lisäksi huomattiin, että kaikki kielenoppijat kehittyvät käännetyn sanajärjestyksen käytössä kolmen vuoden aikana. Yksilölliset erot ovat kuitenkin melko suuria, ja kullakin oppijalla on omat kompastuskivensä. Ongelmia tuottavat lähdekielen ja muiden vieraiden kielten vaikutus. Lisäksi sanaluokkien heikko tuntemus voi aiheuttaa virheitä sanajärjestyksessä.
first_indexed 2024-09-11T08:48:56Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Pehkonen, Tanja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-11T11:42:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-11T11:42:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43678", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, kuinka paljon ruotsia opiskelevien yl\u00e4koululaisten ja lukiolaisten taito k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 k\u00e4\u00e4nnetty\u00e4 sanaj\u00e4rjestyst\u00e4 p\u00e4\u00e4lauseissa kehittyy kolmen kouluvuoden aikana. Lis\u00e4ksi selvitet\u00e4\u00e4n, ennustaako prosessoitavuusteoria oppijoiden kehityksen. Lis\u00e4ksi tutkielmassa on tarkoitus tarkastella, mitk\u00e4 asiat k\u00e4\u00e4nnetyn sanaj\u00e4rjestyksen k\u00e4yt\u00f6n onnistumiseen vaikuttavat.\r\n\r\nAineisto koostuu kuuden kielenoppijan kirjoitelmista kolmen vuoden ajalta. Kielenoppijoista kolme on yl\u00e4koululaisia ja kolme lukiolaisia. Kirjoitelmat on ker\u00e4tty Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kielten laitoksen ja Soveltavan kielentutkimuksen keskuksen yhteist\u00e4 tutkimushanketta, Toisen kielen oppimisen polut -hanketta, varten. Kielenoppijoiden teksteist\u00e4 on poimittu ne p\u00e4\u00e4lauseet, joissa on k\u00e4ytetty k\u00e4\u00e4nnetty\u00e4 sanaj\u00e4rjestyst\u00e4 ja ne p\u00e4\u00e4lauseet, joissa pit\u00e4isi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 k\u00e4\u00e4nnetty\u00e4 sanaj\u00e4rjestyst\u00e4. Lis\u00e4ksi on poimittu ne sivulauseet, joissa on virheellisesti k\u00e4ytetty k\u00e4\u00e4nnetty\u00e4 sanaj\u00e4rjestyst\u00e4. Esiintym\u00e4t on j\u00e4rjestetty vuosittain, ja niit\u00e4 kvalitatiivisesti analysoimalla on etsitty syit\u00e4 sanaj\u00e4rjestyksen onnistumiseen ja ep\u00e4onnistumiseen.\r\n\r\nTutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 prosessoitavuusteoria selitt\u00e4\u00e4 kielenoppijoiden kehityksen p\u00e4\u00e4piirteitt\u00e4in. Lis\u00e4ksi huomattiin, ett\u00e4 kaikki kielenoppijat kehittyv\u00e4t k\u00e4\u00e4nnetyn sanaj\u00e4rjestyksen k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 kolmen vuoden aikana. Yksil\u00f6lliset erot ovat kuitenkin melko suuria, ja kullakin oppijalla on omat kompastuskivens\u00e4. Ongelmia tuottavat l\u00e4hdekielen ja muiden vieraiden kielten vaikutus. Lis\u00e4ksi sanaluokkien heikko tuntemus voi aiheuttaa virheit\u00e4 sanaj\u00e4rjestyksess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tanja Pehkonen (taelpehk) on 2014-06-11 11:42:02.298705. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-11T11:42:02Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406111994.pdf: 494821 bytes, checksum: 85af36e11b55fe76fa87de5e1e5ec1c9 (MD5)\r\nlicense.html: 5006 bytes, checksum: 1cec03c3e6e2d35180a9ecaca33df208 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-11T11:42:02Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406111994.pdf: 494821 bytes, checksum: 85af36e11b55fe76fa87de5e1e5ec1c9 (MD5)\r\nlicense.html: 5006 bytes, checksum: 1cec03c3e6e2d35180a9ecaca33df208 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "andraspr\u00e5ksinl\u00e4rning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inversion", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "omv\u00e4nd ordf\u00f6ljd", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fundament", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "topikalisering", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dS\u00e5 nu jag fr\u00e5gar\u201d : inl\u00e4rning av inversion vid topikalisering", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406111994", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-11T11:42:03Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43678
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:56:12Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/26da4318-a046-4b76-91f2-8e3c30d290df\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406111994.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pehkonen, Tanja ”Så nu jag frågar” : inlärning av inversion vid topikalisering andraspråksinlärning inversion omvänd ordföljd fundament topikalisering Swedish Ruotsin kieli
title ”Så nu jag frågar” : inlärning av inversion vid topikalisering
title_full ”Så nu jag frågar” : inlärning av inversion vid topikalisering
title_fullStr ”Så nu jag frågar” : inlärning av inversion vid topikalisering ”Så nu jag frågar” : inlärning av inversion vid topikalisering
title_full_unstemmed ”Så nu jag frågar” : inlärning av inversion vid topikalisering ”Så nu jag frågar” : inlärning av inversion vid topikalisering
title_short ”Så nu jag frågar”
title_sort så nu jag frågar inlärning av inversion vid topikalisering
title_sub inlärning av inversion vid topikalisering
title_txtP ”Så nu jag frågar” : inlärning av inversion vid topikalisering
topic andraspråksinlärning inversion omvänd ordföljd fundament topikalisering Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish andraspråksinlärning fundament inversion omvänd ordföljd topikalisering
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43678 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406111994
work_keys_str_mv AT pehkonentanja sånujagfrågarinlärningavinversionvidtopikalisering