Pluralis i svenska färdigheter och inlärningsstrategier hos åttondeklassare

Tutkielma selvittää sitä, kuinka 8 – luokkalaiset osaavat ruotsin kielen monikkomuotoja lukuvuoden puolessa välissä ja minkälaisia oppimisstrategioita he käyttävät oikean monikkomuodon löytämiseksi. Myös käytetyn oppikirjan monikkojen esittämistä ja oppilaiden mahdollista deklaratiivista tietoa moni...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hänninen, Sylvi
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43627
_version_ 1826225709140410368
author Hänninen, Sylvi
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hänninen, Sylvi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hänninen, Sylvi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hänninen, Sylvi
datasource_str_mv jyx
description Tutkielma selvittää sitä, kuinka 8 – luokkalaiset osaavat ruotsin kielen monikkomuotoja lukuvuoden puolessa välissä ja minkälaisia oppimisstrategioita he käyttävät oikean monikkomuodon löytämiseksi. Myös käytetyn oppikirjan monikkojen esittämistä ja oppilaiden mahdollista deklaratiivista tietoa monikoista on analysoitu. Oppilaiden omia toiveita opetuksesta ja mielipiteitä oppikirjan monikoiden opetuksesta kuvataan. Monikkomuodot osataan paremmin epämääräisessä muodossa ja subjektina kuin määräisessä tai objektina. En-suvun oikeita nominaalifraaseja osattiin 16,7 % ja ett-suvun 10,8 %. Myös deklinaatiopäätteiden ja substantiivin määräisyyden tasolla en-suku oli helpompi. Indefiniitit nominaalifraasit osattiin noin 13 % tasolla, määräiset osittain huonommin tai paremmin. Tytöt olivat poikia parempia yleisesti kaikilla alueilla, mutta toinen poikaryhmä ohitti tytöt jossakin monikon osa-alueessa ja toisen poikaryhmän kaikissa osa-alueissa. Suurin virhekategoria, 39,9 % yhteensä kaikista vastauksista, oli käyttää yksikön määräistä tai epämääräistä muotoa monikkona. Seuraavaksi eniten käytettiin 3. ja 2. deklinaation päätteitä muissa taivutusluokissa. Tytöt käyttivät monikon oppimisessa eniten kielioppisääntöön pohjautuvaa deduktiota, pojat arvasivat monikon lauseen muista sanoista. Kuitenkin 87,8 % oppilaista ei frekvenssitaulukossa ilmoittanut koskaan käyttävänsä mitään oppimisstrategiaa monikon oppimisessa. Deklaratiivista tietoa löytyi vain muutamalta oppilaalta joissakin monikon osa-alueissa.
first_indexed 2023-03-22T09:58:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4nninen, Sylvi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-04T14:28:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-04T14:28:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1436486", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43627", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielma selvitt\u00e4\u00e4 sit\u00e4, kuinka 8 \u2013 luokkalaiset osaavat ruotsin kielen monikkomuotoja lukuvuoden puolessa v\u00e4liss\u00e4 ja mink\u00e4laisia oppimisstrategioita he k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t oikean monikkomuodon l\u00f6yt\u00e4miseksi. My\u00f6s k\u00e4ytetyn oppikirjan monikkojen esitt\u00e4mist\u00e4 ja oppilaiden mahdollista deklaratiivista tietoa monikoista on analysoitu. Oppilaiden omia toiveita opetuksesta ja mielipiteit\u00e4 oppikirjan monikoiden opetuksesta kuvataan. Monikkomuodot osataan paremmin ep\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4isess\u00e4 muodossa ja subjektina kuin m\u00e4\u00e4r\u00e4isess\u00e4 tai objektina. En-suvun oikeita nominaalifraaseja osattiin 16,7 % ja ett-suvun 10,8 %. My\u00f6s deklinaatiop\u00e4\u00e4tteiden ja substantiivin m\u00e4\u00e4r\u00e4isyyden tasolla en-suku oli helpompi. Indefiniitit nominaalifraasit osattiin noin 13 % tasolla, m\u00e4\u00e4r\u00e4iset osittain huonommin tai paremmin. Tyt\u00f6t olivat poikia parempia yleisesti kaikilla alueilla, mutta toinen poikaryhm\u00e4 ohitti tyt\u00f6t jossakin monikon osa-alueessa ja toisen poikaryhm\u00e4n kaikissa osa-alueissa. Suurin virhekategoria, 39,9 % yhteens\u00e4 kaikista vastauksista, oli k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 yksik\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 tai ep\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 muotoa monikkona. Seuraavaksi eniten k\u00e4ytettiin 3. ja 2. deklinaation p\u00e4\u00e4tteit\u00e4 muissa taivutusluokissa. Tyt\u00f6t k\u00e4yttiv\u00e4t monikon oppimisessa eniten kielioppis\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00f6n pohjautuvaa deduktiota, pojat arvasivat monikon lauseen muista sanoista. Kuitenkin 87,8 % oppilaista ei frekvenssitaulukossa ilmoittanut koskaan k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 mit\u00e4\u00e4n oppimisstrategiaa monikon oppimisessa. Deklaratiivista tietoa l\u00f6ytyi vain muutamalta oppilaalta joissakin monikon osa-alueissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sylvi H\u00e4nninen (syhannin) on 2014-06-04 14:28:49.506941. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-04T14:28:49Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406041929.pdf: 1294848 bytes, checksum: cef0c993b5116057c83dae77559ed715 (MD5)\r\nlicense.html: 4918 bytes, checksum: adbc72bc7a59bf8dfdd2b392a8ba9642 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-04T14:28:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406041929.pdf: 1294848 bytes, checksum: cef0c993b5116057c83dae77559ed715 (MD5)\r\nlicense.html: 4918 bytes, checksum: adbc72bc7a59bf8dfdd2b392a8ba9642 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (87 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "deklaratiivinen tieto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pluralis i svenska : f\u00e4rdigheter och inl\u00e4rningsstrategier hos \u00e5ttondeklassare", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406041929", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-04T14:28:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taivutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimistyylit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikko", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43627
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:48Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/404b976e-b459-4d70-b4b9-ce59cfdc2b24\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406041929.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hänninen, Sylvi Pluralis i svenska : färdigheter och inlärningsstrategier hos åttondeklassare deklaratiivinen tieto Ruotsin kieli Swedish 306 taivutus oppimistyylit ruotsin kieli monikko tieto
title Pluralis i svenska : färdigheter och inlärningsstrategier hos åttondeklassare
title_full Pluralis i svenska : färdigheter och inlärningsstrategier hos åttondeklassare
title_fullStr Pluralis i svenska : färdigheter och inlärningsstrategier hos åttondeklassare Pluralis i svenska : färdigheter och inlärningsstrategier hos åttondeklassare
title_full_unstemmed Pluralis i svenska : färdigheter och inlärningsstrategier hos åttondeklassare Pluralis i svenska : färdigheter och inlärningsstrategier hos åttondeklassare
title_short Pluralis i svenska
title_sort pluralis i svenska färdigheter och inlärningsstrategier hos åttondeklassare
title_sub färdigheter och inlärningsstrategier hos åttondeklassare
title_txtP Pluralis i svenska : färdigheter och inlärningsstrategier hos åttondeklassare
topic deklaratiivinen tieto Ruotsin kieli Swedish 306 taivutus oppimistyylit ruotsin kieli monikko tieto
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish deklaratiivinen tieto monikko oppimistyylit ruotsin kieli taivutus tieto
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43627 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406041929
work_keys_str_mv AT hänninensylvi pluralisisvenskafärdigheterochinlärningsstrategierhosåttondeklassare