Opettajan mahdollisuudet vaikuttaa oppilaan haasteelliseen käytökseen alakoulussa vaihtoehtoja etsimässä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaaopettajien mahdollisuuksia vaikuttaa alakoulun oppilaan haasteelliseen käyttäytymiseen. Pyrkimyksenä oli myös selvittää opettajien näkemyksiä uusista, vaihtoehtoisista, vaikutusmahdollisuuksista käyttäytymisen muuttamiseksi. Lisäksi tutkimuksessa oli tar...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kuisma, Anne
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43538
_version_ 1826225764037558272
author Kuisma, Anne
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kuisma, Anne Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kuisma, Anne Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kuisma, Anne
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaaopettajien mahdollisuuksia vaikuttaa alakoulun oppilaan haasteelliseen käyttäytymiseen. Pyrkimyksenä oli myös selvittää opettajien näkemyksiä uusista, vaihtoehtoisista, vaikutusmahdollisuuksista käyttäytymisen muuttamiseksi. Lisäksi tutkimuksessa oli tarkoitus selvittää opettajien näkemyksiä koulun yhteisistä toimintamalleista. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselyn (n = 27, 21 naista ja 6 miestä)sekä haastattelun (n = 8, 5 naista ja 3 miestä) avulla. Opettajien lisäksi haastattelin myös kasvatustieteen dosentti Tapio Puolimatkaa. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään niin lapsen, opettajan kuin yhteiskunnankin mahdollisuuksia työrauhan edistäjinä. Tutkimuksen tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Saadun aineiston pohjalta muodostettiin sisällönanalyysin avulla neljä luokkaa: 1) haasteelliset käyttäytymisen muodot, 2) käytössä olevat mahdollisuudet vaikuttaa niihin, 3) toivotut, vaihtoehtoiset vaikutusmahdollisuudet ja 4) koulun yhteiset toimintamallit. Tutkimuksen analyysitapa on aineistolähtöinen. Opettajat kaipaavat lisää mahdollisuuksia vaikuttaa haasteelliseen käyttäytymiseen. Osa nykyisistä interventioista tarvitsee opettajien mukaan tarkennuksia. Niiden lisäksi opettajat ehdottivat uusia toimintatapoja, joiden avulla oppilaan käyttäytymisen muuttaminen positiivisempaan suuntaan olisi mahdollista. Opettajat kaipasivat eniten repun tarkastus- ja tavaroiden takavarikointimahdollisuutta. Oppilaan omien jälkien siivoottaminen tulisi olla myös sallittua. Vanhemmat haluttiin vastuuttaa tukemaan lapsensa koulunkäyntiä enemmän, mutta myös yhteiskunnan yleisiin asenteisiin toivottiin muutoksia. Koulun yhteisten toimintamallien tarkastelu osoitti, että opettajat toivoivat kouluihinsa selkeää ohjeistusta siitä, miten erilaisissa haasteellisissa tilanteissa tulisi toimia. Toimintatapojen yhdenmukaisuuden nähtiin olevan sekä oppilaiden että opettajien etu. Oppilaiden haasteellisen käyttäytymisen kohtaaminen helpottuu, jos koululla on käytössä opettajien yhdessä sopima toimintamalli, jonka sisällön kaikki tuntevat. Lainsäädännölliset ongelmat tulisi poistaa, jotta tehokkaiden toimintatapojen käyttöönotto mahdollistuu. The purpose of this study was to map teachers’ possibilities to affect primary school students’ challenging behavior. Researchers’ attempt was also to find out teachers’ views of new, alternative ways to reduce behavior. The aim of this study was also to find out teachers’ views concerning schools common frameworks. The data were gathered from surveys (n = 27, 21 females and 6 males) and from interviews (n= 8, 5 females and 3 males). In addition to teachers’ interviews assistant professor of education Tapio Puolimatka was interviewed as well. In the study’s theoretical context the possibilities of progressing classroom management is conversed on from the point of a child as well as teacher and society. Method for this study was theme interview. Content based data revealed four categories: 1) challenging forms of behavior, 2) used ways to affect challenging behavior, 3) hoped, alternative ways to affect against misbehavior and 4) schools common frameworks to act against ghallenging behavior. Teachers need more possibilities to affect ones challenging behavior. From the teachers’ opinions some of the modern interventions require adjustments. In addition teachers suggested new ways to act to make students’ behavior more positive. Inspection of a backpack and possibility to confiscate students’ belongings were expected among teachers. It was also suggested that students’ should clean their mess themselves. In addition, teachers wanted parents to support their children's studies more, but changes to society’s common attitudes were also hoped. Viewing school’s frameworks teachers hoped clear instructions how they should act in different challenging situations. Unity of courses of action was seen to be beneficial for students and teachers. Encountering students challenging behavior it will become easier if a school has a framework of principles that has been accommodated by teachers. Everyone should know the content as well. Legislation should support every day’s school work and classroom management.
first_indexed 2023-03-22T09:57:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuisma, Anne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-05-23T17:10:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-05-23T17:10:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1435814", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43538", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaaopettajien mahdollisuuksia vaikuttaa alakoulun oppilaan haasteelliseen k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Pyrkimyksen\u00e4 oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4 opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 uusista, vaihtoehtoisista, vaikutusmahdollisuuksista k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muuttamiseksi. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa oli tarkoitus selvitt\u00e4\u00e4 opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 koulun yhteisist\u00e4 toimintamalleista. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kyselyn (n = 27, 21 naista ja 6 miest\u00e4)sek\u00e4 haastattelun (n = 8, 5 naista ja 3 miest\u00e4) avulla. Opettajien lis\u00e4ksi haastattelin my\u00f6s kasvatustieteen dosentti Tapio Puolimatkaa.\r\nTutkimuksen teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n niin lapsen, opettajan kuin yhteiskunnankin mahdollisuuksia ty\u00f6rauhan edist\u00e4jin\u00e4. Tutkimuksen tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teemahaastattelua. Saadun aineiston pohjalta muodostettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla nelj\u00e4 luokkaa: 1) haasteelliset k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muodot, 2) k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevat mahdollisuudet vaikuttaa niihin, 3) toivotut, vaihtoehtoiset vaikutusmahdollisuudet ja 4) koulun yhteiset toimintamallit. Tutkimuksen analyysitapa on aineistol\u00e4ht\u00f6inen.\r\nOpettajat kaipaavat lis\u00e4\u00e4 mahdollisuuksia vaikuttaa haasteelliseen k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Osa nykyisist\u00e4 interventioista tarvitsee opettajien mukaan tarkennuksia. Niiden lis\u00e4ksi opettajat ehdottivat uusia toimintatapoja, joiden avulla oppilaan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muuttaminen positiivisempaan suuntaan olisi mahdollista. Opettajat kaipasivat eniten repun tarkastus- ja tavaroiden takavarikointimahdollisuutta. Oppilaan omien j\u00e4lkien siivoottaminen tulisi olla my\u00f6s sallittua. Vanhemmat haluttiin vastuuttaa tukemaan lapsensa koulunk\u00e4ynti\u00e4 enemm\u00e4n, mutta my\u00f6s yhteiskunnan yleisiin asenteisiin toivottiin muutoksia. Koulun yhteisten toimintamallien tarkastelu osoitti, ett\u00e4 opettajat toivoivat kouluihinsa selke\u00e4\u00e4 ohjeistusta siit\u00e4, miten erilaisissa haasteellisissa tilanteissa tulisi toimia. Toimintatapojen yhdenmukaisuuden n\u00e4htiin olevan sek\u00e4 oppilaiden ett\u00e4 opettajien etu. \r\nOppilaiden haasteellisen k\u00e4ytt\u00e4ytymisen kohtaaminen helpottuu, jos koululla on k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 opettajien yhdess\u00e4 sopima toimintamalli, jonka sis\u00e4ll\u00f6n kaikki tuntevat. Lains\u00e4\u00e4d\u00e4nn\u00f6lliset ongelmat tulisi poistaa, jotta tehokkaiden toimintatapojen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto mahdollistuu.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study was to map teachers\u2019 possibilities to affect primary school students\u2019 challenging behavior. Researchers\u2019 attempt was also to find out teachers\u2019 views of new, alternative ways to reduce behavior. The aim of this study was also to find out teachers\u2019 views concerning schools common frameworks. The data were gathered from surveys (n = 27, 21 females and 6 males) and from interviews (n= 8, 5 females and 3 males). In addition to teachers\u2019 interviews assistant professor of education Tapio Puolimatka was interviewed as well.\r\n\tIn the study\u2019s theoretical context the possibilities of progressing classroom management is conversed on from the point of a child as well as teacher and society. Method for this study was theme interview. Content based data revealed four categories: 1) challenging forms of behavior, 2) used ways to affect challenging behavior, 3) hoped, alternative ways to affect against misbehavior and 4) schools common frameworks to act against ghallenging behavior. \r\n\tTeachers need more possibilities to affect ones challenging behavior. From the teachers\u2019 opinions some of the modern interventions require adjustments. In addition teachers suggested new ways to act to make students\u2019 behavior more positive. Inspection of a backpack and possibility to confiscate students\u2019 belongings were expected among teachers. It was also suggested that students\u2019 should clean their mess themselves. In addition, teachers wanted parents to support their children's studies more, but changes to society\u2019s common attitudes were also hoped. Viewing school\u2019s frameworks teachers hoped clear instructions how they should act in different challenging situations. Unity of courses of action was seen to be beneficial for students and teachers.\r\nEncountering students challenging behavior it will become easier if a school has a framework of principles that has been accommodated by teachers. Everyone should know the content as well. Legislation should support every day\u2019s school work and classroom management.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anne Kuisma (amkuisma) on 2014-05-23 17:10:53.187405. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-05-23T17:10:53Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405231805.pdf: 533632 bytes, checksum: 77d4a93b5e76a59ff88609c1627a9778 (MD5)\r\nlicense.html: 4942 bytes, checksum: 5ceddfcd76e1745caf397e14eb5e6df0 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-05-23T17:10:53Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405231805.pdf: 533632 bytes, checksum: 77d4a93b5e76a59ff88609c1627a9778 (MD5)\r\nlicense.html: 4942 bytes, checksum: 5ceddfcd76e1745caf397e14eb5e6df0 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "haasteellinen k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6rauha", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aggressiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toimintamalli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajan mahdollisuudet vaikuttaa oppilaan haasteelliseen k\u00e4yt\u00f6kseen alakoulussa : vaihtoehtoja etsim\u00e4ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201405231805", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-05-23T17:10:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6rauha", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aggressiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintamallit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43538
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:17Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a5bd4ab9-ec02-4b57-bc81-e99df53318c2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201405231805.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuisma, Anne Opettajan mahdollisuudet vaikuttaa oppilaan haasteelliseen käytökseen alakoulussa : vaihtoehtoja etsimässä haasteellinen käyttäytyminen työrauha aggressiivisuus toimintamalli Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koulu käyttäytyminen käyttäytymishäiriöt toimintamallit
title Opettajan mahdollisuudet vaikuttaa oppilaan haasteelliseen käytökseen alakoulussa : vaihtoehtoja etsimässä
title_full Opettajan mahdollisuudet vaikuttaa oppilaan haasteelliseen käytökseen alakoulussa : vaihtoehtoja etsimässä
title_fullStr Opettajan mahdollisuudet vaikuttaa oppilaan haasteelliseen käytökseen alakoulussa : vaihtoehtoja etsimässä Opettajan mahdollisuudet vaikuttaa oppilaan haasteelliseen käytökseen alakoulussa : vaihtoehtoja etsimässä
title_full_unstemmed Opettajan mahdollisuudet vaikuttaa oppilaan haasteelliseen käytökseen alakoulussa : vaihtoehtoja etsimässä Opettajan mahdollisuudet vaikuttaa oppilaan haasteelliseen käytökseen alakoulussa : vaihtoehtoja etsimässä
title_short Opettajan mahdollisuudet vaikuttaa oppilaan haasteelliseen käytökseen alakoulussa
title_sort opettajan mahdollisuudet vaikuttaa oppilaan haasteelliseen käytökseen alakoulussa vaihtoehtoja etsimässä
title_sub vaihtoehtoja etsimässä
title_txtP Opettajan mahdollisuudet vaikuttaa oppilaan haasteelliseen käytökseen alakoulussa : vaihtoehtoja etsimässä
topic haasteellinen käyttäytyminen työrauha aggressiivisuus toimintamalli Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koulu käyttäytyminen käyttäytymishäiriöt toimintamallit
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education aggressiivisuus haasteellinen käyttäytyminen koulu käyttäytyminen käyttäytymishäiriöt toimintamalli toimintamallit työrauha
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43538 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405231805
work_keys_str_mv AT kuismaanne opettajanmahdollisuudetvaikuttaaoppilaanhaasteelliseenkäytökseenalakoulussavaihtoehto