Tietojärjestelmät johdon strategisena tukena asiakkuuksien suhteen

Riihisaari, Janni Tietojärjestelmät johdon strategisena tukena asiakkuuksien suhteen Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 29 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Kankaanpää, Irja Tietojärjestelmien rooli yrityksen kilpailukyvyssä on huomattava, sillä yritykset toimivat epä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Riihisaari, Janni
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43379
_version_ 1826225792710868992
author Riihisaari, Janni
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Riihisaari, Janni Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Riihisaari, Janni Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Riihisaari, Janni
datasource_str_mv jyx
description Riihisaari, Janni Tietojärjestelmät johdon strategisena tukena asiakkuuksien suhteen Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 29 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Kankaanpää, Irja Tietojärjestelmien rooli yrityksen kilpailukyvyssä on huomattava, sillä yritykset toimivat epävakaassa ja alati muuttuvassa ympäristössä. Tietojärjestelmien voidaankin sanoa olevan yksi todella olennainen osa yrityksen kilpailustrategiaa. Erilaisten tietojärjestelmien avulla yritysjohto voi taata yritykselle erinomaisen aseman kilpailussa. Lisäksi yrityksen johto voi hyödyntää erilaisia tietojärjestelmiä päätöksenteon apuna ja saada tukea ratkaiseviin strategisiin päätöksiin. Myös asiakkaiden merkitys yrityksen kilpailukyvyssä on huomattava ja asiakkaiden tarpeiden huomioiminen elintärkeää, jotta yritys kykenee tuottamaan tuotteita ja palveluita strategiansa edellyttämällä tavalla kilpailukykyisesti. Asiakkuudenhallintajärjestelmän avulla yritys saa arvokasta tietoa asiakkaista, jonka avulla voi saavuttaa merkittävää kilpailuetua markkinoilla. Tässä kirjallisuuskatsauksena toteutetussa kandidaatintutkielmassa käsitellään joitakin yrityksen johdon hyödyntämiä tietojärjestelmiä ja niiden mahdollistamia strategisia etuja kilpailukyvyn kannalta sekä merkitystä strategisten tavoitteiden saavuttamisessa. Johdon hyödyntämistä tietojärjestelmistä käsitellään johdon tietojärjestelmiä yleisesti, päätöksenteon tukijärjestelmiä ja ylimmän johdon tietojärjestelmiä. Lisäksi käsitellään asiakkuudenhallintaa ja asiakkuudenhallintajärjestelmiä. Koska erilaisilla yrityksillä on hyvin paljon erilaisia strategisia tavoitteita on tässä tutkielmassa strategisten tavoitteiden käsittely rajattu strategisiin tavoitteisiin asiakkuuksien suhteen. Tutkimustuloksena esitetään, että tietojärjestelmien strateginen merkitys yrityksen kilpailukykyyn ja menestymiseen markkinoilla on huomattava. Erilaisia tietojärjestelmiä hyödyntämällä yrityksen johto voi luoda yritykselle kilpailukykyisen etulyöntiaseman kilpailijoihinsa nähden. Asiakkuudenhallintajärjestelmä mahdollistaa arvokkaan asiakastiedon hyödyntämisen jokaisella organisaatiotasolla ja oikein hyödynnettynä voi olla avain menestykseen
first_indexed 2014-05-12T20:02:13Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Riihisaari, Janni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-05-12T04:29:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-05-12T04:29:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43379", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Riihisaari, Janni\r\nTietoj\u00e4rjestelm\u00e4t johdon strategisena tukena asiakkuuksien suhteen\r\nJyv\u00e4skyl\u00e4: Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 2013, 29 s.\r\nTietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede, kandidaatintutkielma\r\nOhjaaja: Kankaanp\u00e4\u00e4, Irja\r\nTietoj\u00e4rjestelmien rooli yrityksen kilpailukyvyss\u00e4 on huomattava, sill\u00e4 yritykset\r\ntoimivat ep\u00e4vakaassa ja alati muuttuvassa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Tietoj\u00e4rjestelmien voidaankin\r\nsanoa olevan yksi todella olennainen osa yrityksen kilpailustrategiaa.\r\nErilaisten tietoj\u00e4rjestelmien avulla yritysjohto voi taata yritykselle erinomaisen\r\naseman kilpailussa. Lis\u00e4ksi yrityksen johto voi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 erilaisia tietoj\u00e4rjestelmi\u00e4\r\np\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteon apuna ja saada tukea ratkaiseviin strategisiin p\u00e4\u00e4t\u00f6ksiin.\r\nMy\u00f6s asiakkaiden merkitys yrityksen kilpailukyvyss\u00e4 on huomattava ja asiakkaiden\r\ntarpeiden huomioiminen elint\u00e4rke\u00e4\u00e4, jotta yritys kykenee tuottamaan\r\ntuotteita ja palveluita strategiansa edellytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 tavalla kilpailukykyisesti. Asiakkuudenhallintaj\u00e4rjestelm\u00e4n\r\navulla yritys saa arvokasta tietoa asiakkaista,\r\njonka avulla voi saavuttaa merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 kilpailuetua markkinoilla. T\u00e4ss\u00e4 kirjallisuuskatsauksena\r\ntoteutetussa kandidaatintutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n joitakin yrityksen\r\njohdon hy\u00f6dynt\u00e4mi\u00e4 tietoj\u00e4rjestelmi\u00e4 ja niiden mahdollistamia strategisia\r\netuja kilpailukyvyn kannalta sek\u00e4 merkityst\u00e4 strategisten tavoitteiden saavuttamisessa.\r\nJohdon hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 tietoj\u00e4rjestelmist\u00e4 k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n johdon tietoj\u00e4rjestelmi\u00e4\r\nyleisesti, p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteon tukij\u00e4rjestelmi\u00e4 ja ylimm\u00e4n johdon tietoj\u00e4rjestelmi\u00e4.\r\nLis\u00e4ksi k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n asiakkuudenhallintaa ja asiakkuudenhallintaj\u00e4rjestelmi\u00e4.\r\nKoska erilaisilla yrityksill\u00e4 on hyvin paljon erilaisia strategisia tavoitteita\r\non t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa strategisten tavoitteiden k\u00e4sittely rajattu strategisiin\r\ntavoitteisiin asiakkuuksien suhteen. Tutkimustuloksena esitet\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 tietoj\u00e4rjestelmien\r\nstrateginen merkitys yrityksen kilpailukykyyn ja menestymiseen\r\nmarkkinoilla on huomattava. Erilaisia tietoj\u00e4rjestelmi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 yrityksen\r\njohto voi luoda yritykselle kilpailukykyisen etuly\u00f6ntiaseman kilpailijoihinsa\r\nn\u00e4hden. Asiakkuudenhallintaj\u00e4rjestelm\u00e4 mahdollistaa arvokkaan asiakastiedon\r\nhy\u00f6dynt\u00e4misen jokaisella organisaatiotasolla ja oikein hy\u00f6dynnettyn\u00e4 voi olla\r\navain menestykseen", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Seija Paananen (sepaanan@jyu.fi) on 2014-05-12T04:29:57Z\nNo. of bitstreams: 1\nJanni Riihisaari.pdf: 353290 bytes, checksum: d2ac142404ab900b6f899cad50e40967 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-05-12T04:29:57Z (GMT). No. of bitstreams: 1\nJanni Riihisaari.pdf: 353290 bytes, checksum: d2ac142404ab900b6f899cad50e40967 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "strategia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteko", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "johdon tietoj\u00e4rjestelm\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteon tukij\u00e4rjestelm\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ylimm\u00e4n johdon tietoj\u00e4rjestelm\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakkuudenhallintaj\u00e4rjestelm\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4t johdon strategisena tukena asiakkuuksien suhteen", "language": "fi", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201405121686", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43379
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:55Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a5d4cfa7-4847-46e0-ad68-2659256f975d\/download","text":"Janni Riihisaari.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Riihisaari, Janni Tietojärjestelmät johdon strategisena tukena asiakkuuksien suhteen strategia päätöksenteko johdon tietojärjestelmä päätöksenteon tukijärjestelmä ylimmän johdon tietojärjestelmä asiakkuudenhallintajärjestelmä Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Tietojärjestelmät johdon strategisena tukena asiakkuuksien suhteen
title_full Tietojärjestelmät johdon strategisena tukena asiakkuuksien suhteen
title_fullStr Tietojärjestelmät johdon strategisena tukena asiakkuuksien suhteen Tietojärjestelmät johdon strategisena tukena asiakkuuksien suhteen
title_full_unstemmed Tietojärjestelmät johdon strategisena tukena asiakkuuksien suhteen Tietojärjestelmät johdon strategisena tukena asiakkuuksien suhteen
title_short Tietojärjestelmät johdon strategisena tukena asiakkuuksien suhteen
title_sort tietojärjestelmät johdon strategisena tukena asiakkuuksien suhteen
title_txtP Tietojärjestelmät johdon strategisena tukena asiakkuuksien suhteen
topic strategia päätöksenteko johdon tietojärjestelmä päätöksenteon tukijärjestelmä ylimmän johdon tietojärjestelmä asiakkuudenhallintajärjestelmä Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakkuudenhallintajärjestelmä johdon tietojärjestelmä päätöksenteko päätöksenteon tukijärjestelmä strategia ylimmän johdon tietojärjestelmä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43379 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405121686
work_keys_str_mv AT riihisaarijanni tietojärjestelmätjohdonstrategisenatukenaasiakkuuksiensuhteen