Kestävää liikennettä kaupunkiympäristössä tarkastelu ympäristömyötäisen liikkumisen esteistä Jyväskylässä value-action gap mallin avulla

Tämän laadullisen tutkimuksen aiheena on liikkumisen green gap-ilmiö, eli kuluttajien ympäristöasenteiden ja kulkutapavalintojen välillä esiintyvä kuilu. Ilmiötä tarkasteltiin Jyväskylän kaupungin asukkaiden ilmastonmuutoksen hillintään ja liikkumisen valintoihin liittyvien näkemysten kautta. Tutkim...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karlstedt, Jukka
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43372
Description
Summary:Tämän laadullisen tutkimuksen aiheena on liikkumisen green gap-ilmiö, eli kuluttajien ympäristöasenteiden ja kulkutapavalintojen välillä esiintyvä kuilu. Ilmiötä tarkasteltiin Jyväskylän kaupungin asukkaiden ilmastonmuutoksen hillintään ja liikkumisen valintoihin liittyvien näkemysten kautta. Tutkimuksessa selvitettiin, millaiset tekijät osaltaan rajoittavat tai kokonaan estävät kestävien kulkutapamuotojen valintaa Jyväskylän kaupungin sisäisessä liikenteessä. Tässä tutkimuksessa kestävillä kulkutapamuodoilla tarkoitettiin linja-autoilla tapahtuvaa joukkoliikennettä, pyöräilyä sekä kävelyä vastakohtana yksityisautoilulle. Tutkimuksen aineisto kerättiin seitsemällä kohderyhmähaastattelulla, joihin osallistui yhteensä 30 Jyväskylän kaupungin asukasta. Tutkimusaineisto analysoitiin teorialähtöisesti teemoitellen. Value-action gap mallin mukaisesti muodostettujen teemaluokkien avulla ja tutkimuksen kirjallisuusaineistoon vertailemalla löydettiin esteitä, jotka vaikuttavat asukkaiden liikkumisen valintoihin. Tutkimuksessa selvisi, että liikkuminen on rutinoitunutta toimintaa ja kulkutapatottumusten muuttaminen koetaan usein omaa elämänlaatua heikentävänä tekijänä. Lisäksi elämäntilanne, mielikuvat kestävästä liikkumisesta, hajautunut kaupunkirakenne sekä yksilön koetut ympäristöön liittyvät rajalliset vaikutusmahdollisuudet toimivat esteinä kulkutapojen muutokselle.