Legitimiteetin tasot ja niiden muodostuminen tapaustutkimuksena Veikkaus

Tiivistelmä – Abstract Tutkimuksen tarkoituksena oli määritellä legitimiteettiä ja sen muodostumista. Tutkimuksessa selvitettiin legitimiteetin merkistystä organisaatiolle ja millä eri tavoilla legitimiteetti organisaatiossa voi löytyä. Tutkielman teoreettisessa osiossa käsitellään legitimitee...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Häkämies, Joel
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43354
Kuvaus
Yhteenveto:Tiivistelmä – Abstract Tutkimuksen tarkoituksena oli määritellä legitimiteettiä ja sen muodostumista. Tutkimuksessa selvitettiin legitimiteetin merkistystä organisaatiolle ja millä eri tavoilla legitimiteetti organisaatiossa voi löytyä. Tutkielman teoreettisessa osiossa käsitellään legitimiteetin käsitettä ja hyötyjä organisaatiolle. Aiempi tutkimus on esitellyt legitimiteetin kolme tasoa ja kuinka niitä rakennetaan, ylläpidetään tai korjataan. Teoriaosuuden tutkimusta testattiin käytännössä vedonlyöntiyhtiö Veikkauksen yhdellä sidosryhmällä. Tutkimus toteutettiin kyselynä internetissä vedonlyöjille, jotka pelaavat internetissä sattumanvaraisilla vedonlyöntiyhtiöillä. Kyselyn vastaajat kerättiin lumipallo-otannalla. Kyselyn tulosten pohjalta arvioitiin Veikkauksen legitimiteetin eri tasoja. Kyselyn vastaajat kokivat Veikkauksen jarruttavan vedonlyöntialan kehitystä ja kaipasivat vapaita markkinoita. Merkittävä osa vastaajista ei ollut tietoinen, mihin kaikkeen Veikkauksen voitoista jaettavat veikkausvoittovarat opetus- ja kulttuuriministeriön kautta suunnataan. Tutkimuksessa huomioitiin vain yksi sidosryhmä, mutta sidosryhmän tärkeys korostuu siinä, että internetissä on käytännössä vapaat vedonlyöntimarkkinat, eikä Veikkauksen monopoli toteudu. Veikkauksen legitimiteetin kannalta monopoliasema voidaan tutkimuksen perusteella kokea enemmän haitaksi, kun asiakkaat haluavat puhtaampaa kilpailua arvostaessaan tuotteita ja palveluita yhteiskuntavastuuta enemmän.