fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4ggman, Nina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-04-25T07:02:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-04-25T07:02:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43272", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tiivistelm\u00e4. H\u00e4ggman, Nina. 2014. Kuinka esikouluik\u00e4iset lapset p\u00e4\u00e4sev\u00e4t vaikuttamaan p\u00e4iv\u00e4kodin suunnitteluty\u00f6h\u00f6n, tapaustutkimus lapsil\u00e4ht\u00f6isyyden ilmenemismuotoja yksityisess\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodissa. Varhaiskasvatustieteen kandidaatin tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. 30 sivua + liitteet.\r\n\r\nLapsil\u00e4ht\u00f6isyys on paljolti pinnalla oleva ilmi\u00f6, mutta se k\u00e4sitet\u00e4\u00e4n eri p\u00e4iv\u00e4kodeissa hyvin eri tavalla. Opintoihini kuuluvissa p\u00e4iv\u00e4kotiharjoitteluissa olen huomannut, ett\u00e4 lapsil\u00e4ht\u00f6isyys on l\u00e4hes poikkeuksetta tilan antamista lapsille esimerkiksi musiikkituokion laulun valitsemisessa tai liikuntaleikin p\u00e4\u00e4tt\u00e4misess\u00e4. Lasten todellinen mahdollisuus vaikuttamiseen ja p\u00e4iv\u00e4kotiymp\u00e4rist\u00f6n kehitt\u00e4miseen voi olla hyvin pieni. Haluan tutkia niit\u00e4 keinoja, joilla p\u00e4iv\u00e4kodit tuovat lapsil\u00e4ht\u00f6isyytt\u00e4\u00e4n n\u00e4kyviin etenkin suunnittelun n\u00e4k\u00f6kulmasta; kuinka lapset p\u00e4\u00e4sev\u00e4t osaksi suunnittelu- ja kehitysty\u00f6t\u00e4.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on l\u00f6yt\u00e4\u00e4 niit\u00e4 keinoja, joilla esikouluik\u00e4iset lapset p\u00e4\u00e4sev\u00e4t osallisiksi p\u00e4iv\u00e4kodin arkeen? P\u00e4\u00e4ongelmana tutkimuksessa on, kuinka esikouluik\u00e4iset lapset p\u00e4\u00e4sev\u00e4t vaikuttamaan esikoulun pedagogiseen suunnitteluun. T\u00e4t\u00e4 kysymyst\u00e4 avataan alakysymyksill\u00e4, jotka viev\u00e4t l\u00e4hemm\u00e4s lapsil\u00e4ht\u00f6isyyden arkea: Millaisia vaikuttamisen keinoja lapsilla ilmenee p\u00e4iv\u00e4kodin arjessa, mill\u00e4 tavoin lastentarhanopettaja ja sosiaalikasvattaja kokevat lapsil\u00e4ht\u00f6isyyden ja lasten vaikuttamisen mahdollisuudet sek\u00e4 kuinka lapset kokevat voivansa vaikuttaa p\u00e4iv\u00e4kodin toimintaan? Tutkimuksessa tarkastellaan sek\u00e4 lastentarhanopettajan ja sosiaalikasvattajan ett\u00e4 esikouluik\u00e4isten lasten omia kokemuksiaan lapsil\u00e4ht\u00f6isyyden keinoista. Lastentarhanopettaja ja sosiaalikasvattaja my\u00f6s kuvailevat k\u00e4sityksi\u00e4\u00e4n lapsil\u00e4ht\u00f6isyydest\u00e4 ja tavoitteitaan lasten osallisuuden tukemiseen.\r\n\r\nTutkimustulokset osoittivat p\u00e4iv\u00e4kotihenkil\u00f6st\u00f6n olevan kehitt\u00e4m\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6skentelytyyli\u00e4\u00e4n kohti lapsil\u00e4ht\u00f6isemp\u00e4\u00e4 arkea. T\u00e4m\u00e4 tilanne n\u00e4kyi huomion kiinnitt\u00e4misess\u00e4 lapsil\u00e4ht\u00f6isyyteen arjessa, henkil\u00f6st\u00f6n v\u00e4lisess\u00e4 keskustelussa lapsil\u00e4ht\u00f6isyyden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 sek\u00e4 ammattitaitoa kehitt\u00e4vien koulutusten hy\u00f6dynt\u00e4misen\u00e4. Toisaalta, paine lapsil\u00e4ht\u00f6isyyteen aiheutti p\u00e4iv\u00e4kotihenkil\u00f6st\u00f6ss\u00e4 my\u00f6s negatiivisia tunteita; oman ty\u00f6skentely tuntui riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4lt\u00e4 ja lasten ideoiden huomioiminen arjessa v\u00e4h\u00e4iselt\u00e4. Lasten kokema lapsil\u00e4ht\u00f6isyys ja vallan jakautuminen n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan haastavampaa. Lapset mainitsivat haastatteluissa vain niit\u00e4 vaikuttamisen alueita, joista heill\u00e4 ennest\u00e4\u00e4n oli jo kokemusta \u2013 lapset eiv\u00e4t osanneet nimet\u00e4 niit\u00e4 alueita, joilla he tahtoisivat enemm\u00e4n p\u00e4\u00e4t\u00f6svaltaa. Lasten kokemusten merkitys p\u00e4iv\u00e4kodin lapsil\u00e4ht\u00f6isyyden kehittymisess\u00e4 on ilmeinen. Ty\u00f6skentelyn tulee sallia lapsille enemm\u00e4n vaikuttamisen kokemuksia, jolloin lapset saavat t\u00e4st\u00e4 lis\u00e4\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n taitoa omaan p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoon.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Nina H\u00e4ggman (nikrhagg) on 2014-04-25 07:02:29.627767. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-04-25T07:02:30Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201404251574.docx: 111878 bytes, checksum: c699c39cabf666075981d904029a969b (MD5)\r\nlicense.html: 5125 bytes, checksum: 54075a8f668ae4381188d20225bb809f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-04-25T07:02:30Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201404251574.docx: 111878 bytes, checksum: c699c39cabf666075981d904029a969b (MD5)\r\nlicense.html: 5125 bytes, checksum: 54075a8f668ae4381188d20225bb809f (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Lapsil\u00e4ht\u00f6isyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "demokratia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuinka esikouluik\u00e4iset lapset p\u00e4\u00e4sev\u00e4t vaikuttamaan p\u00e4iv\u00e4kodin pedagogiseen suunnitteluty\u00f6h\u00f6n : tapaustutkimus lapsil\u00e4ht\u00f6isyyden eri ilmenemismuodoista yksityisess\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201404251574", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-04-25T07:02:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|