Lastentarhanopettajaopiskelijoiden kokemuksia erilaisista pedagogisista lähestymistavoista koulutuksen sisällöissä

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2005) erilaiset pedagogiset lähestymistavat on nostettu omaksi luvukseen. Varhaiskasvatuksen ammattilaisilta voidaan siis odottaa aiheen tuntemusta. Tässä tutkimuksessa selvitettiin lastentarhanopettajaopiskelijoiden kokemuksia erilaisten pedagogisten lähesty...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sinikallio, Laura, Valtanen, Iida
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43207
_version_ 1826225726916919296
author Sinikallio, Laura Valtanen, Iida
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sinikallio, Laura Valtanen, Iida Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sinikallio, Laura Valtanen, Iida Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sinikallio, Laura
datasource_str_mv jyx
description Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2005) erilaiset pedagogiset lähestymistavat on nostettu omaksi luvukseen. Varhaiskasvatuksen ammattilaisilta voidaan siis odottaa aiheen tuntemusta. Tässä tutkimuksessa selvitettiin lastentarhanopettajaopiskelijoiden kokemuksia erilaisten pedagogisten lähestymistapojen käsittelystä koulutuksen sisällöissä. Kyseisistä lähestymistavoista tutkimukseen valittiin Reggiolainen lähestymistapa, Steinerpedagogiikka, Freinet-pedagogiikka sekä Montessoripedagogiikka. Tutkimuksessa haettiin vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin; Miten riittävänä opiskelijat kokivat saamansa tiedon määrän koskien erilaisia pedagogisia lähestymistapoja? Missä ja mitä tietoa opiskelijat kokivat saavansa erilaisista pedagogisista lähestymistavoista? Onko erilaisten pedagogisten lähestymistapojen tunteminen tärkeää lastentarhanopettajaopiskelijoille nyt/tulevaisuudessa? Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2013 suomenkielistä lastentarhanopettajakoulutusta tarjoavien yliopistojen 3.vuosikurssin lastentarhanopettajaopiskelijoilta. Kyselyyn vastasi 39 opiskelijaa. Vastaajien ikä vaihteli 21–30 vuoden välillä. Eniten vastaajia oli Itä-Suomen yliopistosta, kun taas Helsingin yliopistosta ei saatu vastauksia. Tutkimusaineiston keruussa käytettiin sähköistä kyselylomaketta ja aineistoa analysoitiin sekä määrällisen että laadulliseen tutkimusotteen kautta. Tulokset osoittivat opiskelijoiden kaipaavan opintoihinsa lisää tietoa erilaisista pedagogisista lähestymistavoista käytännössä. Opiskelijat ehdottivat kehitysideana koulutukselle vierailuja erilaisia pedagogisia lähestymistapoja toteuttaviin päiväkoteihin sekä laajempia kurssikokonaisuuksia aiheeseen liittyen. Tietoa erilaisista pedagogisista lähestymistavoista arvostettiin, mutta opiskelijat kokivat myös muut aiheet kasvatusalalla tärkeänä, eivätkä halunneet korostaa nimenomaan erilaisten pedagogisten lähestymistapojen esilletuloa koulutuksen sisällöissä. Opiskelijat olivat myös tiedostaneet, että omien pedagogisten taitojen kehittäminen vaatii kriittisyyttä sekä soveltamista. Opiskelijoilla oli selvä kiinnostus saada lisää tietoa erilaisista pedagogisista lähestymistavoista, mikä ei taas kohtaa eri koulutusten opetussuunnitelmien kanssa.
first_indexed 2024-09-11T08:50:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sinikallio, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Valtanen, Iida", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-04-10T19:50:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-04-10T19:50:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1312827", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43207", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2005) erilaiset pedagogiset l\u00e4hestymistavat on nostettu omaksi luvukseen. Varhaiskasvatuksen ammattilaisilta voidaan siis odottaa aiheen tuntemusta. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin lastentarhanopettajaopiskelijoiden kokemuksia erilaisten pedagogisten l\u00e4hestymistapojen k\u00e4sittelyst\u00e4 koulutuksen sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4. Kyseisist\u00e4 l\u00e4hestymistavoista tutkimukseen valittiin Reggiolainen l\u00e4hestymistapa, Steinerpedagogiikka, Freinet-pedagogiikka sek\u00e4 Montessoripedagogiikka. Tutkimuksessa haettiin vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin; Miten riitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 opiskelijat kokivat saamansa tiedon m\u00e4\u00e4r\u00e4n koskien erilaisia pedagogisia l\u00e4hestymistapoja? Miss\u00e4 ja mit\u00e4 tietoa opiskelijat kokivat saavansa erilaisista pedagogisista l\u00e4hestymistavoista? Onko erilaisten pedagogisten l\u00e4hestymistapojen tunteminen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 lastentarhanopettajaopiskelijoille nyt/tulevaisuudessa? Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2013 suomenkielist\u00e4 lastentarhanopettajakoulutusta tarjoavien yliopistojen 3.vuosikurssin lastentarhanopettajaopiskelijoilta. Kyselyyn vastasi 39 opiskelijaa. Vastaajien ik\u00e4 vaihteli 21\u201330 vuoden v\u00e4lill\u00e4. Eniten vastaajia oli It\u00e4-Suomen yliopistosta, kun taas Helsingin yliopistosta ei saatu vastauksia. Tutkimusaineiston keruussa k\u00e4ytettiin s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 kyselylomaketta ja aineistoa analysoitiin sek\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen ett\u00e4 laadulliseen tutkimusotteen kautta. \r\n\r\nTulokset osoittivat opiskelijoiden kaipaavan opintoihinsa lis\u00e4\u00e4 tietoa erilaisista pedagogisista l\u00e4hestymistavoista k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4. Opiskelijat ehdottivat kehitysideana koulutukselle vierailuja erilaisia pedagogisia l\u00e4hestymistapoja toteuttaviin p\u00e4iv\u00e4koteihin sek\u00e4 laajempia kurssikokonaisuuksia aiheeseen liittyen. Tietoa erilaisista pedagogisista l\u00e4hestymistavoista arvostettiin, mutta opiskelijat kokivat my\u00f6s muut aiheet kasvatusalalla t\u00e4rke\u00e4n\u00e4, eiv\u00e4tk\u00e4 halunneet korostaa nimenomaan erilaisten pedagogisten l\u00e4hestymistapojen esilletuloa koulutuksen sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4. Opiskelijat olivat my\u00f6s tiedostaneet, ett\u00e4 omien pedagogisten taitojen kehitt\u00e4minen vaatii kriittisyytt\u00e4 sek\u00e4 soveltamista. Opiskelijoilla oli selv\u00e4 kiinnostus saada lis\u00e4\u00e4 tietoa erilaisista pedagogisista l\u00e4hestymistavoista, mik\u00e4 ei taas kohtaa eri koulutusten opetussuunnitelmien kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Iida Valtanen (iijovalt) on 2014-04-10 19:50:42.876028. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-04-10T19:50:43Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201404101502.pdf: 608895 bytes, checksum: 75c8ab826a5afd55ba8b3c06bac73031 (MD5)\r\nlicense.html: 5525 bytes, checksum: 6b6f89c51bdab457a5e3591483f729f7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-04-10T19:50:43Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201404101502.pdf: 608895 bytes, checksum: 75c8ab826a5afd55ba8b3c06bac73031 (MD5)\r\nlicense.html: 5525 bytes, checksum: 6b6f89c51bdab457a5e3591483f729f7 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (83 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lastentarhanopettajakoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "freinetpedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "montessoripedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "reggio emilia -pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "steinerpedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lastentarhanopettajaopiskelijoiden kokemuksia erilaisista pedagogisista l\u00e4hestymistavoista koulutuksen sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201404101502", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-04-10T19:50:44Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Freinet-pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Montessori-pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Reggio Emilia -pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Steiner-pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastentarhanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43207
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:31Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8e2ddb0b-e13b-4553-a78b-0235ccf36050\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201404101502.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sinikallio, Laura Valtanen, Iida Lastentarhanopettajaopiskelijoiden kokemuksia erilaisista pedagogisista lähestymistavoista koulutuksen sisällöissä lastentarhanopettajakoulutus freinetpedagogiikka montessoripedagogiikka reggio emilia -pedagogiikka steinerpedagogiikka opetussuunnitelma pedagogiikka Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 Freinet-pedagogiikka Montessori-pedagogiikka Reggio Emilia -pedagogiikka Steiner-pedagogiikka opetussuunnitelmat lastentarhanopettajat opettajankoulutus
title Lastentarhanopettajaopiskelijoiden kokemuksia erilaisista pedagogisista lähestymistavoista koulutuksen sisällöissä
title_full Lastentarhanopettajaopiskelijoiden kokemuksia erilaisista pedagogisista lähestymistavoista koulutuksen sisällöissä
title_fullStr Lastentarhanopettajaopiskelijoiden kokemuksia erilaisista pedagogisista lähestymistavoista koulutuksen sisällöissä Lastentarhanopettajaopiskelijoiden kokemuksia erilaisista pedagogisista lähestymistavoista koulutuksen sisällöissä
title_full_unstemmed Lastentarhanopettajaopiskelijoiden kokemuksia erilaisista pedagogisista lähestymistavoista koulutuksen sisällöissä Lastentarhanopettajaopiskelijoiden kokemuksia erilaisista pedagogisista lähestymistavoista koulutuksen sisällöissä
title_short Lastentarhanopettajaopiskelijoiden kokemuksia erilaisista pedagogisista lähestymistavoista koulutuksen sisällöissä
title_sort lastentarhanopettajaopiskelijoiden kokemuksia erilaisista pedagogisista lähestymistavoista koulutuksen sisällöissä
title_txtP Lastentarhanopettajaopiskelijoiden kokemuksia erilaisista pedagogisista lähestymistavoista koulutuksen sisällöissä
topic lastentarhanopettajakoulutus freinetpedagogiikka montessoripedagogiikka reggio emilia -pedagogiikka steinerpedagogiikka opetussuunnitelma pedagogiikka Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 Freinet-pedagogiikka Montessori-pedagogiikka Reggio Emilia -pedagogiikka Steiner-pedagogiikka opetussuunnitelmat lastentarhanopettajat opettajankoulutus
topic_facet 104 Early Childhood Education Freinet-pedagogiikka Montessori-pedagogiikka Reggio Emilia -pedagogiikka Steiner-pedagogiikka Varhaiskasvatus freinetpedagogiikka lastentarhanopettajakoulutus lastentarhanopettajat montessoripedagogiikka opettajankoulutus opetussuunnitelma opetussuunnitelmat pedagogiikka reggio emilia -pedagogiikka steinerpedagogiikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43207 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201404101502
work_keys_str_mv AT sinikalliolaura lastentarhanopettajaopiskelijoidenkokemuksiaerilaisistapedagogisistalähestymista