Lukemisen ja aritmetiikan sujuvuuden kehittyminen toisen koululuokan aikana

Tutkimuksessa tarkasteltiin lukemisen ja aritmetiikan sujuvuutta ja niiden kehitystä toisen koululuokan aikana kolmena ajankohtana (lukukauden alussa, keskellä ja lopussa). Lukemisen sujuvuuden kehitys oli edistyvää niin sujuvilla kuin sujumattomillakin lukijoilla. Sen sijaan yhteen- ja vähennyslask...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Polet, Juho
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43118
_version_ 1826225732124147712
author Polet, Juho
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Polet, Juho Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Polet, Juho Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Polet, Juho
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin lukemisen ja aritmetiikan sujuvuutta ja niiden kehitystä toisen koululuokan aikana kolmena ajankohtana (lukukauden alussa, keskellä ja lopussa). Lukemisen sujuvuuden kehitys oli edistyvää niin sujuvilla kuin sujumattomillakin lukijoilla. Sen sijaan yhteen- ja vähennyslaskutaidon sujuvuudessa ei tapahtunut juurikaan kehitystä sujumattomilla laskijoilla, toisin kuin sujuvilla laskijoilla, joiden kehitys oli edistyvää lukukauden aikana. Tulokset tukevat oletusta aritmetiikan taitojen kehityksen Matteusvaikutuksesta, eli siitä, että lähtötasoltaan aritmetiikassa sujumattomien kehitys jää jälkeen lähtötasoltaan sujuvien laskijoiden kehityksestä. Lukutaidon taso ei sen sijaan vaikuttanut sen kehitykseen toisella koululuokalla. Lukemisen ja aritmetiikan sujuvuuden vaihtelua luonnehti pääsääntöisesti yleinen tasoero – sujuvat lukijat olivat useimmiten myös sujuvia laskijoita ja sujumattomat lukijat sujumattomia laskijoita. Osalle lapsista lukemisen ja laskemisen sujuvuudelle oli kuitenkin luonteenomaista tasoerot niiden välillä. Tilastollisesti sujumaton lukeminen oli yhteydessä keskimääräistä sujumattomampaan aritmetiikkaan; samoin sujumattomuus aritmetiikassa oli yhteydessä keskimääräistä sujumattomampaan lukemiseen. Ero sujuvuuden taitojen kehityksessä lukemisessa ja aritmetiikassa taidoiltaan heikommilla saattaa heijastella eroja taitojen kognitiivisten edellytysten ja vaatimusten välillä. Toinen mahdollinen selitys taitoalueiden kehityksen eroille on, etteivät oppimisen ongelmat aritmetiikassa tule koulumaailmassa samalla tavoin huomioiduksi kuin oppimisen ongelmat lukemisessa. Aritmetiikan kuntouttamisen ja erityisopetuksen toimivista käytänteistä ei ole myöskään yhtä paljon tutkittua tietoa ja käytännön kokemusta kuin lukemisen kohdalla. Lukemisen sujuvuuden kehityksellä ja laskemisen sujuvuuden kehityksellä ei ollut eroja sukupuolten välillä. Sen sijaan tyttöjen taso oli keskimäärin poikia parempi luonnollisen kielen lukemista vaativissa tehtävissä, mutta ei merkityksettömien tavujen ja sanojen lukemisessa. Aritmetiikan sujuvuudessa ei ollut tasoeroja sukupuolten välillä.
first_indexed 2023-03-22T09:57:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Polet, Juho", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-03-31T07:33:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-03-31T07:33:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1311723", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43118", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin lukemisen ja aritmetiikan sujuvuutta ja niiden kehityst\u00e4 toisen koululuokan aikana kolmena ajankohtana (lukukauden alussa, keskell\u00e4 ja lopussa). Lukemisen sujuvuuden kehitys oli edistyv\u00e4\u00e4 niin sujuvilla kuin sujumattomillakin lukijoilla. Sen sijaan yhteen- ja v\u00e4hennyslaskutaidon sujuvuudessa ei tapahtunut juurikaan kehityst\u00e4 sujumattomilla laskijoilla, toisin kuin sujuvilla laskijoilla, joiden kehitys oli edistyv\u00e4\u00e4 lukukauden aikana. Tulokset tukevat oletusta aritmetiikan taitojen kehityksen Matteusvaikutuksesta, eli siit\u00e4, ett\u00e4 l\u00e4ht\u00f6tasoltaan aritmetiikassa sujumattomien kehitys j\u00e4\u00e4 j\u00e4lkeen l\u00e4ht\u00f6tasoltaan sujuvien laskijoiden kehityksest\u00e4. Lukutaidon taso ei sen sijaan vaikuttanut sen kehitykseen toisella koululuokalla.\n\nLukemisen ja aritmetiikan sujuvuuden vaihtelua luonnehti p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti yleinen tasoero \u2013 sujuvat lukijat olivat useimmiten my\u00f6s sujuvia laskijoita ja sujumattomat lukijat sujumattomia laskijoita. Osalle lapsista lukemisen ja laskemisen sujuvuudelle oli kuitenkin luonteenomaista tasoerot niiden v\u00e4lill\u00e4. Tilastollisesti sujumaton lukeminen oli yhteydess\u00e4 keskim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 sujumattomampaan aritmetiikkaan; samoin sujumattomuus aritmetiikassa oli yhteydess\u00e4 keskim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 sujumattomampaan lukemiseen.\n\nEro sujuvuuden taitojen kehityksess\u00e4 lukemisessa ja aritmetiikassa taidoiltaan heikommilla saattaa heijastella eroja taitojen kognitiivisten edellytysten ja vaatimusten v\u00e4lill\u00e4. Toinen mahdollinen selitys taitoalueiden kehityksen eroille on, etteiv\u00e4t oppimisen ongelmat aritmetiikassa tule koulumaailmassa samalla tavoin huomioiduksi kuin oppimisen ongelmat lukemisessa. Aritmetiikan kuntouttamisen ja erityisopetuksen toimivista k\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4 ei ole my\u00f6sk\u00e4\u00e4n yht\u00e4 paljon tutkittua tietoa ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kokemusta kuin lukemisen kohdalla.\n\nLukemisen sujuvuuden kehityksell\u00e4 ja laskemisen sujuvuuden kehityksell\u00e4 ei ollut eroja sukupuolten v\u00e4lill\u00e4. Sen sijaan tytt\u00f6jen taso oli keskim\u00e4\u00e4rin poikia parempi luonnollisen kielen lukemista vaativissa teht\u00e4viss\u00e4, mutta ei merkityksett\u00f6mien tavujen ja sanojen lukemisessa. Aritmetiikan sujuvuudessa ei ollut tasoeroja sukupuolten v\u00e4lill\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Juho Polet (jupolet) on 2014-03-31 07:33:02.186504. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-03-31T07:33:02Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201403311422.pdf: 598310 bytes, checksum: 5a22ffe50955a9d9454e5767604dcb74 (MD5)\nlicense.html: 4905 bytes, checksum: bf0ba071f4109ec0b5ba502f90dd238f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-03-31T07:33:02Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201403311422.pdf: 598310 bytes, checksum: 5a22ffe50955a9d9454e5767604dcb74 (MD5)\nlicense.html: 4905 bytes, checksum: bf0ba071f4109ec0b5ba502f90dd238f (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (40 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Lukemisen sujuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aritmetiikan sujuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukutaidon kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laskutaidon kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "komorbiditeetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matteusvaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuoli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toistettujen mittausten varianssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "klusterianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "faktorianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukemisen ja aritmetiikan sujuvuuden kehittyminen toisen koululuokan aikana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201403311422", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-03-31T07:33:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aritmetiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sujuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "komorbiditeetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "klusterianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "faktorianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43118
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:40Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f5816ccd-b6c2-4a04-9ce7-113e8726f94d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201403311422.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Polet, Juho Lukemisen ja aritmetiikan sujuvuuden kehittyminen toisen koululuokan aikana Lukemisen sujuvuus aritmetiikan sujuvuus lukutaidon kehitys laskutaidon kehitys komorbiditeetti matteusvaikutus sukupuoli toistettujen mittausten varianssianalyysi klusterianalyysi faktorianalyysi Psykologia Psychology 202 lukeminen aritmetiikka sujuvuus lukutaito matemaattiset taidot
title Lukemisen ja aritmetiikan sujuvuuden kehittyminen toisen koululuokan aikana
title_full Lukemisen ja aritmetiikan sujuvuuden kehittyminen toisen koululuokan aikana
title_fullStr Lukemisen ja aritmetiikan sujuvuuden kehittyminen toisen koululuokan aikana Lukemisen ja aritmetiikan sujuvuuden kehittyminen toisen koululuokan aikana
title_full_unstemmed Lukemisen ja aritmetiikan sujuvuuden kehittyminen toisen koululuokan aikana Lukemisen ja aritmetiikan sujuvuuden kehittyminen toisen koululuokan aikana
title_short Lukemisen ja aritmetiikan sujuvuuden kehittyminen toisen koululuokan aikana
title_sort lukemisen ja aritmetiikan sujuvuuden kehittyminen toisen koululuokan aikana
title_txtP Lukemisen ja aritmetiikan sujuvuuden kehittyminen toisen koululuokan aikana
topic Lukemisen sujuvuus aritmetiikan sujuvuus lukutaidon kehitys laskutaidon kehitys komorbiditeetti matteusvaikutus sukupuoli toistettujen mittausten varianssianalyysi klusterianalyysi faktorianalyysi Psykologia Psychology 202 lukeminen aritmetiikka sujuvuus lukutaito matemaattiset taidot
topic_facet 202 Lukemisen sujuvuus Psychology Psykologia aritmetiikan sujuvuus aritmetiikka faktorianalyysi klusterianalyysi komorbiditeetti laskutaidon kehitys lukeminen lukutaidon kehitys lukutaito matemaattiset taidot matteusvaikutus sujuvuus sukupuoli toistettujen mittausten varianssianalyysi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43118 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201403311422
work_keys_str_mv AT poletjuho lukemisenjaaritmetiikansujuvuudenkehittyminentoisenkoululuokanaikana