Koulun aloitus sisäkorvaistutetta käyttävällä lapsella

Koulun alku on tärkeä ja haastava vaihe kaikille lapsille ja lisähaastetta sekä -jännitystä siihen tuo erityisen tuen tarve. Kun lapsella todetaan kuulovamma, pitää vanhempien ensin käsitellä erityiset tarpeet, joita sen myötä syntyy. Sitten vanhempien onkin tehtävä päätös lapsen koulun aloituksesta...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mäkinen, Tarja
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43103
_version_ 1826225688933302272
author Mäkinen, Tarja
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mäkinen, Tarja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mäkinen, Tarja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mäkinen, Tarja
datasource_str_mv jyx
description Koulun alku on tärkeä ja haastava vaihe kaikille lapsille ja lisähaastetta sekä -jännitystä siihen tuo erityisen tuen tarve. Kun lapsella todetaan kuulovamma, pitää vanhempien ensin käsitellä erityiset tarpeet, joita sen myötä syntyy. Sitten vanhempien onkin tehtävä päätös lapsen koulun aloituksesta; millaiseen kouluun, yksi vai kaksi vuotta esiopetusta, minkä ikäisenä siirrytään koulun puolelle, kuinka lapsi jaksaa, miten vanhemmat jaksavat tukea lasta koulunkäynnissä ja siirtää kaiken tar-peellisen tiedon ja kenelle tietoa pitää jakaa. Jossain määrin näitä asioita pohditaan jo lapsen siirtyessä esiopetukseen, mutta varsinaisen oppivel-vollisuuden suorittamisen aloittaminen on kuitenkin isompi asia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä seikat tutkittavina olleiden sisäkorvaistutetta käyttävien lasten koulun aloituksessa olivat olleet merkityksellisiä, ja miten koulunkäynti oli lähtenyt sujumaan. Tut-kimus pohjautuu sisäkorvaistutetta käyttävien lasten koulun alettua käytyihin henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevan suunnitel-man palavereihin. Keskustelut analysoitiin laadullista aineiston analyy-siä käyttäen. Siinä käydyt keskustelut teemoitettiin niiden sisältämien keskeisten aiheiden mukaan ja saatiin esille vastauksia ja tuloksia esitet-tyihin kysymyksiin. Aineistona olivat kuuden sisäkorvaistutetta käyttä-vän lapsen HOJKS-palaverit, jotka oli nauhoitettu lukuvuonna 2006 – 2007 oppilaiden ollessa seitsenvuotiaita. Tutkimuksessa selvisi, että vanhempien sekä myös opetushenkilöstön mukaan tärkeitä asioita istutetta käyttävän lapsen koulun aloituksessa ovat luokan koko ja sitä kautta oppimisympäristön rauhallisuus, viitto-mien käyttö, visuaalinen tuki opetuksessa sekä vertaislapset. Toimin-nassa istutelapsen hyväksi on mukana todella monia eri ammattilaisia, joiden välisten yhteyksien luomisessa ja tiedonsiirrossa HOJKS-palaverit koettiin yleensä tärkeiksi.
first_indexed 2023-03-22T09:57:18Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kinen, Tarja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-03-25T06:57:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-03-25T06:57:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1311470", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43103", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Koulun alku on t\u00e4rke\u00e4 ja haastava vaihe kaikille lapsille ja lis\u00e4haastetta sek\u00e4 -j\u00e4nnityst\u00e4 siihen tuo erityisen tuen tarve. Kun lapsella todetaan kuulovamma, pit\u00e4\u00e4 vanhempien ensin k\u00e4sitell\u00e4 erityiset tarpeet, joita sen my\u00f6t\u00e4 syntyy. Sitten vanhempien onkin teht\u00e4v\u00e4 p\u00e4\u00e4t\u00f6s lapsen koulun aloituksesta; millaiseen kouluun, yksi vai kaksi vuotta esiopetusta, mink\u00e4 ik\u00e4isen\u00e4 siirryt\u00e4\u00e4n koulun puolelle, kuinka lapsi jaksaa, miten vanhemmat jaksavat tukea lasta koulunk\u00e4ynniss\u00e4 ja siirt\u00e4\u00e4 kaiken tar-peellisen tiedon ja kenelle tietoa pit\u00e4\u00e4 jakaa. Jossain m\u00e4\u00e4rin n\u00e4it\u00e4 asioita pohditaan jo lapsen siirtyess\u00e4 esiopetukseen, mutta varsinaisen oppivel-vollisuuden suorittamisen aloittaminen on kuitenkin isompi asia.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 seikat tutkittavina olleiden sis\u00e4korvaistutetta k\u00e4ytt\u00e4vien lasten koulun aloituksessa olivat olleet merkityksellisi\u00e4, ja miten koulunk\u00e4ynti oli l\u00e4htenyt sujumaan. Tut-kimus pohjautuu sis\u00e4korvaistutetta k\u00e4ytt\u00e4vien lasten koulun alettua k\u00e4ytyihin henkil\u00f6kohtaisen opetuksen j\u00e4rjest\u00e4mist\u00e4 koskevan suunnitel-man palavereihin. Keskustelut analysoitiin laadullista aineiston analyy-si\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. Siin\u00e4 k\u00e4ydyt keskustelut teemoitettiin niiden sis\u00e4lt\u00e4mien keskeisten aiheiden mukaan ja saatiin esille vastauksia ja tuloksia esitet-tyihin kysymyksiin. Aineistona olivat kuuden sis\u00e4korvaistutetta k\u00e4ytt\u00e4-v\u00e4n lapsen HOJKS-palaverit, jotka oli nauhoitettu lukuvuonna 2006 \u2013 2007 oppilaiden ollessa seitsenvuotiaita.\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 vanhempien sek\u00e4 my\u00f6s opetushenkil\u00f6st\u00f6n mukaan t\u00e4rkeit\u00e4 asioita istutetta k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4n lapsen koulun aloituksessa ovat luokan koko ja sit\u00e4 kautta oppimisymp\u00e4rist\u00f6n rauhallisuus, viitto-mien k\u00e4ytt\u00f6, visuaalinen tuki opetuksessa sek\u00e4 vertaislapset. Toimin-nassa istutelapsen hyv\u00e4ksi on mukana todella monia eri ammattilaisia, joiden v\u00e4listen yhteyksien luomisessa ja tiedonsiirrossa HOJKS-palaverit koettiin yleens\u00e4 t\u00e4rkeiksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2014-03-25 06:57:26.701330. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-03-25T06:57:27Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201403251396.pdf: 783097 bytes, checksum: b09f82cfd81567e4ba3fa130cd87bea8 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-03-25T06:57:27Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201403251396.pdf: 783097 bytes, checksum: b09f82cfd81567e4ba3fa130cd87bea8 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (92 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4korvaistute", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kommunikaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuntoutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "HOJKS", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koulun aloitus sis\u00e4korvaistutetta k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ll\u00e4 lapsella", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201403251396", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-03-25T06:57:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4korvaistutteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuulovammaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuntoutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "HOJKS", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43103
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:20Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkinen, Tarja Koulun aloitus sisäkorvaistutetta käyttävällä lapsella sisäkorvaistute siirtymävaihe kommunikaatio kuntoutus HOJKS Erityispedagogiikka Special Education 101 sisäkorvaistutteet kuulovammaiset viestintä lapset koulu
title Koulun aloitus sisäkorvaistutetta käyttävällä lapsella
title_full Koulun aloitus sisäkorvaistutetta käyttävällä lapsella
title_fullStr Koulun aloitus sisäkorvaistutetta käyttävällä lapsella Koulun aloitus sisäkorvaistutetta käyttävällä lapsella
title_full_unstemmed Koulun aloitus sisäkorvaistutetta käyttävällä lapsella Koulun aloitus sisäkorvaistutetta käyttävällä lapsella
title_short Koulun aloitus sisäkorvaistutetta käyttävällä lapsella
title_sort koulun aloitus sisäkorvaistutetta käyttävällä lapsella
title_txtP Koulun aloitus sisäkorvaistutetta käyttävällä lapsella
topic sisäkorvaistute siirtymävaihe kommunikaatio kuntoutus HOJKS Erityispedagogiikka Special Education 101 sisäkorvaistutteet kuulovammaiset viestintä lapset koulu
topic_facet 101 Erityispedagogiikka HOJKS Special Education kommunikaatio koulu kuntoutus kuulovammaiset lapset siirtymävaihe sisäkorvaistute sisäkorvaistutteet viestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43103 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201403251396
work_keys_str_mv AT mäkinentarja koulunaloitussisäkorvaistutettakäyttävällälapsella