"Kaikki katsoisivat ympärilleen" 5. luokkalaisten lasten kokemukset ja käsitykset yksinäisyydestä

Hätinen, H. & Partti, T. 2014. ”Kaikki katsoisivat ympärilleen” – 5.luokkalaisten lasten kokemukset ja käsitykset yksinäisyydestä. Jyväskylän yliopisto. Pro gradu-tutkielma, 67s. Yksinäisyys on nyky-yhteiskunnassa yleinen ja kipeä ongelma, mutta lasten kokemuksia yksinäisyydestä on tutkittu v...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hätinen, Heini, Partti, Terhi
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42980
Description
Summary:Hätinen, H. & Partti, T. 2014. ”Kaikki katsoisivat ympärilleen” – 5.luokkalaisten lasten kokemukset ja käsitykset yksinäisyydestä. Jyväskylän yliopisto. Pro gradu-tutkielma, 67s. Yksinäisyys on nyky-yhteiskunnassa yleinen ja kipeä ongelma, mutta lasten kokemuksia yksinäisyydestä on tutkittu vähän. Tässä tutkimuksessa selvitetään 5. luokkalaisten lasten (iältään 11–12 vuotta) kokemuksia ja käsityksiä yksinäisyydestä, erityisesti sitä, miten lapset kuvailevat yksinäisyyttä tunteena, minkälaisissa tilanteissa he ovat kokeneet yksinäisyyttä ja kuinka he pyrkivät poistamaan yksinäisyyden tunnetta. Lisäksi lapset tuovat esille keinoja, joilla yksinäisyyttä voisi heidän mielestään ennaltaehkäistä koulussa. Tutkimusaineisto on kerätty kyselylomakkeella koululuokissa. Aineisto on analysoitu pääosin käyttäen laadullisia menetelmiä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 22 tyttöä ja 19 poikaa. Tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan yksinäisyys herättää lapsissa monenlaisia tunteita, pääasiassa negatiivisiksi miellettyjä tunteita kuten surullisuus, ulkopuolisuus ja pettymys. Usein yksinäisyys liitetään kuitenkin konkreettiseen yksinoloon. Lapset pyrkivät aktiivisella toiminnalla poistamaan kokemaansa yksinäisyyttä. Suurimmalla osalla tutkimukseen osallistuneista lapsista on joku kenelle voi kertoa yksinäisyydestään. Tutkimuksen mukaan lapset kaipaavat koululta tukea yhteistoiminnan järjestämiseen, jotta kukaan ei jäisi yksin.