Yhteenveto: | Glumoff, Aino. ALISUORIUTUMISEEN VASTAAMINEN: KIRJALLISUUSKATSAUS LÄHESTYMISTAPOIHIN. Erityispedagogiikan pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 46 sivua. Julkaisematon.
Tutkimuksessa todettiin, että alisuoriutumiseen olisi tärkeä vastata yksilön elämänlaadun ja sitä kautta yhteiskunnan edun vuoksi. Tunnistettiin kolme perinteistä tapaa lähestyä alisuoriutumista: psykometrinen, vuorovaikutuksellinen ja rakenteellinen. Todettiin, ettei millään em. lähestymistavalla ole vielä löydetty tieteellisesti riittävän laadukasta ja laajaa alisuoriutumisen poistokeinoa.
Suoritettiin systemaattinen kirjallisuuskatsaus 14 vuosina 1990–2012 ilmestyneeseen artikkeliin. Artikkelien analyysin perusteella todettiin, että alisuoriutumisen tunnistamiseksi yksilöltä ei ole löydetty ihanteellista psykometristä tapaa. Sen sijaan ollaan kehittämässä interventiovasteeseen perustuvaa tunnistamismenetelmää sekä ohjelmia, joissa yksilöitä ei tarvitse tunnistaa alisuoriutujiksi. Alisuoriutumiseen oli vaikutettu sekä pitkillä että lyhyillä interventioilla. Interventioissa korostettiin sekä palveluiden tarjoajan että oppilaan vuorovaikutuksen muuttamista. Rakenteen tasolla alisuoriutumiseen oli vastattu onnistuneesti monialaisella pitkäaikaisella interventiolla, johon perheillä oli halutessaan mahdollisuus osallistua aktiivisestikin. Perheen aktiivinen osallistuminen vähensi alisuoriutumisriskiä entisestään.
Aineiston artikkelien luotettavuusarvioinneissa todettiin kuitenkin puutteita. Siksi käsillä olevan tutkielman tulosten yleistettävyyttä voi pitää rajallisena. Ehdotettiin jatkotutkimusta, jossa etsittäisiin tai tuotettaisiin tieteellisesti laadukkaampaa tietoa.
|