Urheiluorganisaatiot ja sidosryhmät vuorovaikutuksessa mahdollisuuksia urheilumarkkinoinnin tutkimukseen

Urheilumarkkinointi on tieteenalana melko nuori, mutta kasvussa oleva tieteenala. Aiheesta tarvitaan tutkimustietoa urheilun johtotehtävissä toimimiseen ja urheiluorganisaatioiden varainhankinnan edistämisen tueksi. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää miten urheilumarkkinointia voidaan tutki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saari, Lasse
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42938
_version_ 1828193215879053312
author Saari, Lasse
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Saari, Lasse Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Saari, Lasse Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Saari, Lasse
datasource_str_mv jyx
description Urheilumarkkinointi on tieteenalana melko nuori, mutta kasvussa oleva tieteenala. Aiheesta tarvitaan tutkimustietoa urheilun johtotehtävissä toimimiseen ja urheiluorganisaatioiden varainhankinnan edistämisen tueksi. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää miten urheilumarkkinointia voidaan tutkia ja millaisin menetelmin siitä voitaisiin saada hyödyllistä tutkimustietoa. Tutkielman tavoitteena on löytää teoreettista pohjaa tulevalle sisällölliselle tutkimukselle aiheesta. Tutkielmassa esitellään ajankohtaisimpia ja suomalaiseen kontekstiin soveltuvia malleja tuottaa tutkimustietoa sekä pohditaan niiden mahdollisuuksia urheiluorganisaation markkinoinnin kehittämiseen. Erityisesti paneudutaan suhdemarkkinointiin, joka on aiheen ajankohtaisimpia tutkimussuuntia. Suhdemarkkinoinnin tutkimus voi tarjota kiinnostavaa tietoa urheiluorganisaatioiden ja niiden sidosryhmien välisistä suhteista. Näkökulma soveltuu suomalaisen urheilun kenttään erityisen hyvin. Keskiössä tutkielmassa ovat nimenomaan urheiluorganisaatiot, jollaisia ovat esimerkiksi urheiluseurat, lajiliitot ja muut urheilujärjestöt. Tutkimusmenetelmänä on laaja-alainen perehtyminen urheilumarkkinoinnin kansainväliseen ja kotimaiseen kirjallisuuteen. Erityisesti käsittelyssä on Andre Bühlerin ja Gerd Nuferin (2010) teos, joka painottaa suhdemarkkinoinnin asiakassuhteita korostavan lähestymistavan mahdollisuuksia urheiluorganisaatioille. Tutkielmassa esitetyistä tiedoista on hyötyä urheilumarkkinoinnin parissa toimiville ja siitä tutkimuksellisesti kiinnostuneille. Useita jatkotutkimusaiheita esitellään ja perustellaan, sekä tarjotaan suhdemarkkinointiin ja asiakassuhteiden laatuun perustuvaa teoreettista mallia niiden toteuttamiseksi. Pitkäaikaisena tavoitteena tutkielmalla on edistää alan tutkimusta ja käytäntöä Suomessa ja Jyväskylän yliopistossa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:41Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Saari, Lasse", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-02-11T14:59:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-02-11T14:59:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42938", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Urheilumarkkinointi on tieteenalana melko nuori, mutta kasvussa oleva tieteenala. Aiheesta tarvitaan tutkimustietoa urheilun johtoteht\u00e4viss\u00e4 toimimiseen ja urheiluorganisaatioiden varainhankinnan edist\u00e4misen tueksi. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 miten urheilumarkkinointia voidaan tutkia ja millaisin menetelmin siit\u00e4 voitaisiin saada hy\u00f6dyllist\u00e4 tutkimustietoa. \r\n\r\nTutkielman tavoitteena on l\u00f6yt\u00e4\u00e4 teoreettista pohjaa tulevalle sis\u00e4ll\u00f6lliselle tutkimukselle aiheesta. Tutkielmassa esitell\u00e4\u00e4n ajankohtaisimpia ja suomalaiseen kontekstiin soveltuvia malleja tuottaa tutkimustietoa sek\u00e4 pohditaan niiden mahdollisuuksia urheiluorganisaation markkinoinnin kehitt\u00e4miseen. \r\nErityisesti paneudutaan suhdemarkkinointiin, joka on aiheen ajankohtaisimpia tutkimussuuntia. Suhdemarkkinoinnin tutkimus voi tarjota kiinnostavaa tietoa urheiluorganisaatioiden ja niiden sidosryhmien v\u00e4lisist\u00e4 suhteista. N\u00e4k\u00f6kulma soveltuu suomalaisen urheilun kentt\u00e4\u00e4n erityisen hyvin. Keski\u00f6ss\u00e4 tutkielmassa ovat nimenomaan urheiluorganisaatiot, jollaisia ovat esimerkiksi urheiluseurat, lajiliitot ja muut urheiluj\u00e4rjest\u00f6t.\r\n \r\nTutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 on laaja-alainen perehtyminen urheilumarkkinoinnin kansainv\u00e4liseen ja kotimaiseen kirjallisuuteen. Erityisesti k\u00e4sittelyss\u00e4 on Andre B\u00fchlerin ja Gerd Nuferin (2010) teos, joka painottaa suhdemarkkinoinnin asiakassuhteita korostavan l\u00e4hestymistavan mahdollisuuksia urheiluorganisaatioille.\r\n \r\nTutkielmassa esitetyist\u00e4 tiedoista on hy\u00f6ty\u00e4 urheilumarkkinoinnin parissa toimiville ja siit\u00e4 tutkimuksellisesti kiinnostuneille. Useita jatkotutkimusaiheita esitell\u00e4\u00e4n ja perustellaan, sek\u00e4 tarjotaan suhdemarkkinointiin ja asiakassuhteiden laatuun perustuvaa teoreettista mallia niiden toteuttamiseksi. Pitk\u00e4aikaisena tavoitteena tutkielmalla on edist\u00e4\u00e4 alan tutkimusta ja k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00e4 Suomessa ja Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Lasse Saari (laonilsa) on 2014-02-11 14:59:34.322059. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-02-11T14:59:34Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201402111221.docx: 173117 bytes, checksum: 77eb70a3ba6cf3b1d0723a22ca8af86b (MD5)\r\nlicense.html: 5037 bytes, checksum: 2a3a4d4e7d07de54069245a24bbf8274 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-02-11T14:59:34Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201402111221.docx: 173117 bytes, checksum: 77eb70a3ba6cf3b1d0723a22ca8af86b (MD5)\r\nlicense.html: 5037 bytes, checksum: 2a3a4d4e7d07de54069245a24bbf8274 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suhdemarkkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "urheiluhallinto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "urheiluj\u00e4rjest\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "urheilumarkkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "urheiluseurat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Urheiluorganisaatiot ja sidosryhm\u00e4t vuorovaikutuksessa : mahdollisuuksia urheilumarkkinoinnin tutkimukseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201402111221", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikunnan yhteiskuntatieteet", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-02-11T14:59:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42938
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:57Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f399e7e8-c8fb-4daa-94bf-20c86cf7969e\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201402111221.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saari, Lasse Urheiluorganisaatiot ja sidosryhmät vuorovaikutuksessa : mahdollisuuksia urheilumarkkinoinnin tutkimukseen suhdemarkkinointi urheiluhallinto urheilujärjestöt urheilumarkkinointi urheiluseurat Liikunnan yhteiskuntatieteet
title Urheiluorganisaatiot ja sidosryhmät vuorovaikutuksessa : mahdollisuuksia urheilumarkkinoinnin tutkimukseen
title_full Urheiluorganisaatiot ja sidosryhmät vuorovaikutuksessa : mahdollisuuksia urheilumarkkinoinnin tutkimukseen
title_fullStr Urheiluorganisaatiot ja sidosryhmät vuorovaikutuksessa : mahdollisuuksia urheilumarkkinoinnin tutkimukseen Urheiluorganisaatiot ja sidosryhmät vuorovaikutuksessa : mahdollisuuksia urheilumarkkinoinnin tutkimukseen
title_full_unstemmed Urheiluorganisaatiot ja sidosryhmät vuorovaikutuksessa : mahdollisuuksia urheilumarkkinoinnin tutkimukseen Urheiluorganisaatiot ja sidosryhmät vuorovaikutuksessa : mahdollisuuksia urheilumarkkinoinnin tutkimukseen
title_short Urheiluorganisaatiot ja sidosryhmät vuorovaikutuksessa
title_sort urheiluorganisaatiot ja sidosryhmät vuorovaikutuksessa mahdollisuuksia urheilumarkkinoinnin tutkimukseen
title_sub mahdollisuuksia urheilumarkkinoinnin tutkimukseen
title_txtP Urheiluorganisaatiot ja sidosryhmät vuorovaikutuksessa : mahdollisuuksia urheilumarkkinoinnin tutkimukseen
topic suhdemarkkinointi urheiluhallinto urheilujärjestöt urheilumarkkinointi urheiluseurat Liikunnan yhteiskuntatieteet
topic_facet Liikunnan yhteiskuntatieteet suhdemarkkinointi urheiluhallinto urheilujärjestöt urheilumarkkinointi urheiluseurat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42938 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201402111221
work_keys_str_mv AT saarilasse urheiluorganisaatiotjasidosryhmätvuorovaikutuksessamahdollisuuksiaurheilumarkkinoinni