Kolmiportaisen tuen toteuttaminen esiopetuksessa

Tutkimuksen tarkoitus oli kuvata kolmiportaisen tuen toteuttamista esiopetuksessa. Erityisesti kiinnostus kohdistui lasten saamaan tukeen yleisessä, tehostetussa ja erityisessä tuessa. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin esiopetuksen opettajien käsityksiä kolmiportaisen tuen hyvistä käytännöistä ja...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vehviläinen, Heli
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42877
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoitus oli kuvata kolmiportaisen tuen toteuttamista esiopetuksessa. Erityisesti kiinnostus kohdistui lasten saamaan tukeen yleisessä, tehostetussa ja erityisessä tuessa. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin esiopetuksen opettajien käsityksiä kolmiportaisen tuen hyvistä käytännöistä ja kehittämisen kohdista. Tässä laadullisessa tutkimuksessa aineistonkeruumenetelminä käytettiin lapsikohtaista kyselylomaketta ja teemahaastattelua. Tutkimukseen valikoitui neljä esiopetuksen opettajaa ja yksi varhaiserityisopettaja, joiden ryhmissä oli tukea tarvitsevia lapsia. Opettajat täyttivät pääasiassa avoimia kysymyksiä sisältävät kyselylomakkeet yhteensä kymmenen lapsen osalta. Lisäksi tutkimukseen osallistuneet opettajat haastateltiin. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimustulosten mukaan kolmiportaisen tuen toteuttamiseen liittyvät kaikilla tuen portailla toistuvat erilaiset tuen muodot, tuen prosessointi ja tuen kontekstit. Tuen muodot voidaan jakaa aikuisen tarjoamaan välittömään tukeen, pedagogisiin menetelmiin ja toimintaympäristön muokkaukseen. Tuen prosessoinnissa toistuvat yksilöllisyys ja tarve johonkin enempään sekä tuen konteksteissa laadukas esiopetus, kodin tarjoama tuki ja esiopetuksen jälkeinen perusopetus. Kolmiportaisen tuen toimivuuden arvioinnissa sekä hyväksi käytännöksi että kehittämisen kohdaksi kuvataan dokumentointi ja jatkuvuus esiopetuksesta perusopetukseen. Pelkäksi hyväksi käytännöksi arvioidaan muun muassa lasten oikeus saada tukea ja yhteistyö kodin kanssa. Kehittämisen kohdiksi koetaan vielä muun muassa uuden käytännön siirtyminen osaksi arjen toimintaa ja yhteiset linjaukset tuen muodoista.