Music in the English classroom effects on emotion and motivation perceived by the learners

Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka musiikin käyttäminen englannin opetuksessa voi vaikuttaa oppilaiden emootioihin ja motivaatioon. Oman kokemukseni mukaan kieltenopettajat kokevat yläasteikäisten oppilaiden motivoimisen ajoittain haasteelliseksi. Tutkimusta opettajien pedagogisten...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuhmonen, Eeva
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42876
Description
Summary:Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka musiikin käyttäminen englannin opetuksessa voi vaikuttaa oppilaiden emootioihin ja motivaatioon. Oman kokemukseni mukaan kieltenopettajat kokevat yläasteikäisten oppilaiden motivoimisen ajoittain haasteelliseksi. Tutkimusta opettajien pedagogisten valintojen vaikutuksesta oppilaiden motivaatioon on kuitenkin tehty rajallisesti. Aikaisempi tutkimus on todennut, että musiikki näyttelee suurta osaa yläasteikäisten nuorten elämässä ja tämä tutkimus käsittelee nimenomaan musiikin potentiaalisia vaikutuksia oppilaiden motivaatioon. Tutkimus toteutettiin pienessä itäsuomalaisessa yläkoulussa. Tutkimus on tapaustutkimus eikä sen tuloksia voi yleistää. Tutkimukseen osallistuneet 28 oppilasta vastasivat lyhyeen kyselyyn, jonka tuloksien analysointiin käytettiin pääasiassa deskriptiivistä analyysia. Tulokset esitetään deskriptiivisesti frekvensseinä ja prosentteina sekä esimerkkien avulla. Oppilaat olivat pääasiassa motivoituneita ja englannin tunnit herättivät heissä melko positiivisia tunteita. Tulosten perusteella oppilaiden mielestä tunnit, joilla on musiikkia, ovat rennompia ja iloisempia. Vaikka oppilaat vastaisivat musiikin olevan heille tärkeää, he eivät kuitenkaan tunteneet oloaan motivoituneemmaksi tunneilla, joilla oli musiikkia.