Erityisopettajaopiskelijoiden inkluusiokäsityksiä "kaikki lapset ovat koulunsa arvoisia"

TIIVISTELMÄ Jyrinki Riitta ja Voltti Minna. ERITYISOPETTAJAOPISKELIJOIDEN INKLUUSIOKÄSITYKSIÄ. Erityispedagogiikan pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 89 sivua. Julkaisematon. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erillisissä erityisopettajaopinnoissa o...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jyrinki, Riitta, Voltti, Minna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42825
_version_ 1828193127937081344
author Jyrinki, Riitta Voltti, Minna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jyrinki, Riitta Voltti, Minna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jyrinki, Riitta Voltti, Minna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jyrinki, Riitta
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Jyrinki Riitta ja Voltti Minna. ERITYISOPETTAJAOPISKELIJOIDEN INKLUUSIOKÄSITYKSIÄ. Erityispedagogiikan pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 89 sivua. Julkaisematon. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erillisissä erityisopettajaopinnoissa opiskelevien käsityksiä inkluusiosta. Tutkimuksessa keskitytään tarkastelemaan millaisia merkityksiä opiskelijat rakentavat inkluusiosta kielenkäytössään ja millaiseen positioon he asettavat erityisopettajuuden ja erityistä tukea tarvitsevan oppilaan. Tutkimuksen lähtöoletuksena on sosiaalisen konstruktionismin näkemys todellisuudesta sosiaalisesti tuotettuna ilmiönä. Tutkimuskohteena olivat Jyväskylän yliopiston erillisissä erityisopettajaopinnoissa (EOK) 2012–2013 opiskelevat opiskelijat. Tutkimus oli laadullinen ja se toteutettiin diskurssiivisen psykologian ja kriittisen dis-kurssianalyysin menetelmillä analyysin painottuessa diskurssiiviseen psykologiaan. Aineisto kerättiin opintojakson ERIA221 opiskelijoilta tammikuussa 2013 vapaamuo-toisina esseinä, joiden tehtävänantona oli “Inklusiivinen kasvatus ja opetus päivähoidossa / koulussa”. Tutkimus rajattiin koskemaan perusopetusta. Tulosten perusteella EOK-opiskelijat asennoituvat inkluusioon pääosin myönteisesti, mutta sen toteuttaminen koettiin haastavana. Opettajat tarvitsevat lisää koulutusta erilaisten oppilaiden tukemiseen. Vastaajat eivät hahmottaneet inkluusiokäsitteen sisältöä kokonaisvaltaisesti. Tämä näkyi integraatio – ja inkluusiokäsitteiden ristiriitaisena käyttönä. Tärkeimpänä asiana inkluusion toteutumisessa nähtiin riittävät henkilöstöresurssit. Erityisopettajan rooli kouluyhteisössä koettiin keskeisenä inkluusioprosessia eteenpäin vievänä ja asenteita muokkaavana. Erityistä tukea tarvitseva oppilas asemoitiin ulkopuolisiksi toiminnan kohteeksi, jota tarkasteltiin suhteessa opettajan ammattitaitoon ja työn määrään. Opettajan koulutukseen tulisi sisällyttää enemmän erityispedagogisia opintoja ja työ-elämässä olevia opettajia tulisi tukea lisäkoulutuksen hakemiseen. Koulutusten tulisi sisältää enemmän inklusiivisen pedagogiikan menetelmiä, jotta lähikouluperiaate ja osallisuus lisääntyisivät. Hakusanat: inkluusio, osallisuus, diskurssianalyysi, käsitykset, erityisopetus ________________________________________
first_indexed 2024-09-11T08:51:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Jyrinki, Riitta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Voltti, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-01-20T15:32:23Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-01-20T15:32:23Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1307299", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42825", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\n\r\n\r\nJyrinki Riitta ja Voltti Minna. ERITYISOPETTAJAOPISKELIJOIDEN INKLUUSIOK\u00c4SITYKSI\u00c4. Erityispedagogiikan pro gradu -ty\u00f6. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 89 sivua. Julkaisematon.\r\n\r\n\r\nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 erillisiss\u00e4 erityisopettajaopinnoissa opiskelevien k\u00e4sityksi\u00e4 inkluusiosta. Tutkimuksessa keskityt\u00e4\u00e4n tarkastelemaan millaisia merkityksi\u00e4 opiskelijat rakentavat inkluusiosta kielenk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4\u00e4n ja millaiseen positioon he asettavat erityisopettajuuden ja erityist\u00e4 tukea tarvitsevan oppilaan. Tutkimuksen l\u00e4ht\u00f6oletuksena on sosiaalisen konstruktionismin n\u00e4kemys todellisuudesta sosiaalisesti tuotettuna ilmi\u00f6n\u00e4. Tutkimuskohteena olivat Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston erillisiss\u00e4 erityisopettajaopinnoissa (EOK) 2012\u20132013 opiskelevat opiskelijat.\r\n\r\nTutkimus oli laadullinen ja se toteutettiin diskurssiivisen psykologian ja kriittisen dis-kurssianalyysin menetelmill\u00e4 analyysin painottuessa diskurssiiviseen psykologiaan. Aineisto ker\u00e4ttiin opintojakson ERIA221 opiskelijoilta tammikuussa 2013 vapaamuo-toisina essein\u00e4, joiden teht\u00e4v\u00e4nantona oli \u201cInklusiivinen kasvatus ja opetus p\u00e4iv\u00e4hoidossa / koulussa\u201d. Tutkimus rajattiin koskemaan perusopetusta. \r\n\r\nTulosten perusteella EOK-opiskelijat asennoituvat inkluusioon p\u00e4\u00e4osin my\u00f6nteisesti, mutta sen toteuttaminen koettiin haastavana. Opettajat tarvitsevat lis\u00e4\u00e4 koulutusta erilaisten oppilaiden tukemiseen. Vastaajat eiv\u00e4t hahmottaneet inkluusiok\u00e4sitteen sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 kokonaisvaltaisesti. T\u00e4m\u00e4 n\u00e4kyi integraatio \u2013 ja inkluusiok\u00e4sitteiden ristiriitaisena k\u00e4ytt\u00f6n\u00e4. T\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 asiana inkluusion toteutumisessa n\u00e4htiin riitt\u00e4v\u00e4t henkil\u00f6st\u00f6resurssit. Erityisopettajan rooli kouluyhteis\u00f6ss\u00e4 koettiin keskeisen\u00e4 inkluusioprosessia eteenp\u00e4in viev\u00e4n\u00e4 ja asenteita muokkaavana. Erityist\u00e4 tukea tarvitseva oppilas asemoitiin ulkopuolisiksi toiminnan kohteeksi, jota tarkasteltiin suhteessa opettajan ammattitaitoon ja ty\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n. \r\n\r\nOpettajan koulutukseen tulisi sis\u00e4llytt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n erityispedagogisia opintoja ja ty\u00f6-el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 olevia opettajia tulisi tukea lis\u00e4koulutuksen hakemiseen. Koulutusten tulisi sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n inklusiivisen pedagogiikan menetelmi\u00e4, jotta l\u00e4hikouluperiaate ja osallisuus lis\u00e4\u00e4ntyisiv\u00e4t.\r\n\r\nHakusanat: inkluusio, osallisuus, diskurssianalyysi, k\u00e4sitykset, erityisopetus\r\n________________________________________", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Minna Voltti (mivoltti) on 2014-01-20 15:32:22.448958. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-01-20T15:32:22Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201401201089.pdf: 670228 bytes, checksum: 00d13764817ea987cc945a63c294e46f (MD5)\r\nlicense.html: 5492 bytes, checksum: c0943f025d6c35705e76ca25bcbefa35 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-01-20T15:32:23Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201401201089.pdf: 670228 bytes, checksum: 00d13764817ea987cc945a63c294e46f (MD5)\r\nlicense.html: 5492 bytes, checksum: c0943f025d6c35705e76ca25bcbefa35 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (89 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inkluusio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4sitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityisopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erityisopettajaopiskelijoiden inkluusiok\u00e4sityksi\u00e4 : \"kaikki lapset ovat koulunsa arvoisia\"", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201401201089", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-01-20T15:32:23Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42825
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:16Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1bec4b26-ec98-4f47-b02c-b5f27798e03d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201401201089.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jyrinki, Riitta Voltti, Minna Erityisopettajaopiskelijoiden inkluusiokäsityksiä : "kaikki lapset ovat koulunsa arvoisia" inkluusio osallisuus diskurssianalyysi käsitykset erityisopetus Erityispedagogiikka Special Education Diskurssianalyysi 101 erityiskasvatus
title Erityisopettajaopiskelijoiden inkluusiokäsityksiä : "kaikki lapset ovat koulunsa arvoisia"
title_full Erityisopettajaopiskelijoiden inkluusiokäsityksiä : "kaikki lapset ovat koulunsa arvoisia"
title_fullStr Erityisopettajaopiskelijoiden inkluusiokäsityksiä : "kaikki lapset ovat koulunsa arvoisia" Erityisopettajaopiskelijoiden inkluusiokäsityksiä : "kaikki lapset ovat koulunsa arvoisia"
title_full_unstemmed Erityisopettajaopiskelijoiden inkluusiokäsityksiä : "kaikki lapset ovat koulunsa arvoisia" Erityisopettajaopiskelijoiden inkluusiokäsityksiä : "kaikki lapset ovat koulunsa arvoisia"
title_short Erityisopettajaopiskelijoiden inkluusiokäsityksiä
title_sort erityisopettajaopiskelijoiden inkluusiokäsityksiä kaikki lapset ovat koulunsa arvoisia
title_sub "kaikki lapset ovat koulunsa arvoisia"
title_txtP Erityisopettajaopiskelijoiden inkluusiokäsityksiä : "kaikki lapset ovat koulunsa arvoisia"
topic inkluusio osallisuus diskurssianalyysi käsitykset erityisopetus Erityispedagogiikka Special Education Diskurssianalyysi 101 erityiskasvatus
topic_facet 101 Diskurssianalyysi Erityispedagogiikka Special Education diskurssianalyysi erityiskasvatus erityisopetus inkluusio käsitykset osallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42825 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201401201089
work_keys_str_mv AT jyrinkiriitta erityisopettajaopiskelijoideninkluusiokäsityksiäkaikkilapsetovatkoulunsaarvoisia