Muntlig talkommunikation metoderna i klassrummet och lärarnas inlärningsfilosofiska tankar angående metodval inom muntlig talkommunikation

Tutkielmani tarkoitus oli selvittää, miten opettajat opettavat suullisia kommunikaatiotaitoja ja niihin kuuluvia osataitoja yläkoulussa, sekä kartoittaa, millaisia ajatuksia ja periaatteita he liittävät suullisen kielitaidon opetukseen. Tämän lisäksi halusin selvittää, realisoituvatko opettajien käs...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vilen, Taru
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:swe
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42704
_version_ 1826225805720551424
author Vilen, Taru
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vilen, Taru Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vilen, Taru Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vilen, Taru
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmani tarkoitus oli selvittää, miten opettajat opettavat suullisia kommunikaatiotaitoja ja niihin kuuluvia osataitoja yläkoulussa, sekä kartoittaa, millaisia ajatuksia ja periaatteita he liittävät suullisen kielitaidon opetukseen. Tämän lisäksi halusin selvittää, realisoituvatko opettajien käsitykset omasta opetuksestaan vai eroavat ne opetuksesta, joka käytännössä toteutuu luokkahuoneissa. Tutkimukseni on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa tutkin kolmen opettajan yläkoulun ruotsinopettajan tuntiopetusta sekä heidän ajatuksiaan suullisen kielitaidon opettamisesta. Tiedonkeruumenetelminä käytin ei-osallistuvaa havainnointia sekä kyselylomaketta, joka koostui opettajien taustatiedoista sekä avoimista kysymyksistä. Havainnointien aikana tein muistiinpanoja, jotka muodostivat kyselyvastausten kanssa tutkimukseni aineiston. Aineiston analysoinnissa käytin pääsääntöisesti sisällön analyysin menetelmiä. Tutkimukseni tuloksista voidaan olettaa, että opettajat käyttävät pääosin opetuksessaan tavallisia opetusmenetelmiä kuten: ääntämisharjoituksia, kuullunymmärtämisharjoituksia, paritehtäviä, kielistudiotyöskentelyä sekä keskusteluharjoituksia. Usein suullinen työskentely on kuitenkin vain tapa harjoittaa jotain muuta kielellistä funktiota kuten kielioppirakennetta. Opettajien tulisi täten lisätä opetukseensa harjoituksia, jotka harjoittaisivat mm. kompensaatiostrategioita, luovaa kielenkäyttöä sekä pragmaattisia taitoja. Opettajien periaatteet opetuksen toteuttamista heijastuvat myös käytännön luokkahuonetyöskentelyyn eikä tuloksissa ilmennyt suuria ristiriitoja. Valmiiden käyttökelpoisen harjoitusmateriaalien puute, sekä tehtävien valmisteluihin käytettävän ajan puute estävät opetuksen toteutusta halutulla tavalla. Opettajat kaipaisivat myös enemmän mahdollisuuksia aitoon vuorovaikutukseen samanikäisten kanssa. Tulosten pohjalta nousee esille muutamia kysymyksiä myöhempiä tutkimuksia silmälläpitäen kuten: Miten suullinen kurssi yläasteella vaikuttaisi oppilaiden taitoihin ja motivaatioon sekä opetusmateriaaleihin, entä tarvitsisivatko tytöt ja pojat erilaisia opetusmenetelmiä?
first_indexed 2013-12-19T21:15:38Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Vilen, Taru", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-12-19T16:53:23Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-12-19T16:53:23Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42704", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmani tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, miten opettajat opettavat suullisia kommunikaatiotaitoja ja niihin kuuluvia osataitoja yl\u00e4koulussa, sek\u00e4 kartoittaa, millaisia ajatuksia ja periaatteita he liitt\u00e4v\u00e4t suullisen kielitaidon opetukseen. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi halusin selvitt\u00e4\u00e4, realisoituvatko opettajien k\u00e4sitykset omasta opetuksestaan vai eroavat ne opetuksesta, joka k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 toteutuu luokkahuoneissa.\r\nTutkimukseni on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa tutkin kolmen opettajan yl\u00e4koulun ruotsinopettajan tuntiopetusta sek\u00e4 heid\u00e4n ajatuksiaan suullisen kielitaidon opettamisesta. Tiedonkeruumenetelmin\u00e4 k\u00e4ytin ei-osallistuvaa havainnointia sek\u00e4 kyselylomaketta, joka koostui opettajien taustatiedoista sek\u00e4 avoimista kysymyksist\u00e4. Havainnointien aikana tein muistiinpanoja, jotka muodostivat kyselyvastausten kanssa tutkimukseni aineiston. Aineiston analysoinnissa k\u00e4ytin p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti sis\u00e4ll\u00f6n analyysin menetelmi\u00e4.\r\nTutkimukseni tuloksista voidaan olettaa, ett\u00e4 opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t p\u00e4\u00e4osin opetuksessaan tavallisia opetusmenetelmi\u00e4 kuten: \u00e4\u00e4nt\u00e4misharjoituksia, kuullunymm\u00e4rt\u00e4misharjoituksia, pariteht\u00e4vi\u00e4, kielistudioty\u00f6skentely\u00e4 sek\u00e4 keskusteluharjoituksia. Usein suullinen ty\u00f6skentely on kuitenkin vain tapa harjoittaa jotain muuta kielellist\u00e4 funktiota kuten kielioppirakennetta. Opettajien tulisi t\u00e4ten lis\u00e4t\u00e4 opetukseensa harjoituksia, jotka harjoittaisivat mm. kompensaatiostrategioita, luovaa kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00e4 sek\u00e4 pragmaattisia taitoja. Opettajien periaatteet opetuksen toteuttamista heijastuvat my\u00f6s k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n luokkahuonety\u00f6skentelyyn eik\u00e4 tuloksissa ilmennyt suuria ristiriitoja.\r\nValmiiden k\u00e4ytt\u00f6kelpoisen harjoitusmateriaalien puute, sek\u00e4 teht\u00e4vien valmisteluihin k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4n ajan puute est\u00e4v\u00e4t opetuksen toteutusta halutulla tavalla. Opettajat kaipaisivat my\u00f6s enemm\u00e4n mahdollisuuksia aitoon vuorovaikutukseen samanik\u00e4isten kanssa.\r\nTulosten pohjalta nousee esille muutamia kysymyksi\u00e4 my\u00f6hempi\u00e4 tutkimuksia silm\u00e4ll\u00e4pit\u00e4en kuten: Miten suullinen kurssi yl\u00e4asteella vaikuttaisi oppilaiden taitoihin ja motivaatioon sek\u00e4 opetusmateriaaleihin, ent\u00e4 tarvitsisivatko tyt\u00f6t ja pojat erilaisia opetusmenetelmi\u00e4?", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Taru Vilen (tapahavi) on 2013-12-19 16:53:22.579417. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-12-19T16:53:23Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201312192850.pdf: 1061139 bytes, checksum: a199cb18f548683219d80668d2906d3e (MD5)\r\nlicense.html: 5073 bytes, checksum: 0ff1e7d57f2cf1a59822485c58ec7390 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-12-19T16:53:23Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201312192850.pdf: 1061139 bytes, checksum: a199cb18f548683219d80668d2906d3e (MD5)\r\nlicense.html: 5073 bytes, checksum: 0ff1e7d57f2cf1a59822485c58ec7390 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "43", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "muntliga kummunikationskunskaper", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "undervisningsmetoder", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "undervisningsprinciper", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sj\u00e4lvreflektion", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Muntlig talkommunikation : metoderna i klassrummet och l\u00e4rarnas inl\u00e4rningsfilosofiska tankar ang\u00e5ende metodval inom muntlig talkommunikation", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201312192850", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-12-19T16:53:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42704
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:59Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bb8f8555-bd6a-4581-bd1d-120845547095\/download","text":"URNNBNfijyu-201312192850.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vilen, Taru Muntlig talkommunikation : metoderna i klassrummet och lärarnas inlärningsfilosofiska tankar angående metodval inom muntlig talkommunikation muntliga kummunikationskunskaper undervisningsmetoder undervisningsprinciper självreflektion Swedish Ruotsin kieli
title Muntlig talkommunikation : metoderna i klassrummet och lärarnas inlärningsfilosofiska tankar angående metodval inom muntlig talkommunikation
title_full Muntlig talkommunikation : metoderna i klassrummet och lärarnas inlärningsfilosofiska tankar angående metodval inom muntlig talkommunikation
title_fullStr Muntlig talkommunikation : metoderna i klassrummet och lärarnas inlärningsfilosofiska tankar angående metodval inom muntlig talkommunikation Muntlig talkommunikation : metoderna i klassrummet och lärarnas inlärningsfilosofiska tankar angående metodval inom muntlig talkommunikation
title_full_unstemmed Muntlig talkommunikation : metoderna i klassrummet och lärarnas inlärningsfilosofiska tankar angående metodval inom muntlig talkommunikation Muntlig talkommunikation : metoderna i klassrummet och lärarnas inlärningsfilosofiska tankar angående metodval inom muntlig talkommunikation
title_short Muntlig talkommunikation
title_sort muntlig talkommunikation metoderna i klassrummet och lärarnas inlärningsfilosofiska tankar angående metodval inom muntlig talkommunikation
title_sub metoderna i klassrummet och lärarnas inlärningsfilosofiska tankar angående metodval inom muntlig talkommunikation
title_txtP Muntlig talkommunikation : metoderna i klassrummet och lärarnas inlärningsfilosofiska tankar angående metodval inom muntlig talkommunikation
topic muntliga kummunikationskunskaper undervisningsmetoder undervisningsprinciper självreflektion Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish muntliga kummunikationskunskaper självreflektion undervisningsmetoder undervisningsprinciper
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42704 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201312192850
work_keys_str_mv AT vilentaru muntligtalkommunikationmetodernaiklassrummetochlärarnasinlärningsfilosofiskatankarangå