Hyria koulutus oy:n urheiluvalmennus laadullinen tapaustutkimus urheiluvalmennukseen osallistuvien toisen asteen opiskelijoiden kokemuksista

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Liikuntakasvatuksen laitos / Liikuntatieteellinen tiedekunta Kalmari Hannu HYRIA KOULUTUS OY:N URHEILUVALMENNUS - laadullinen tapaustutkimus urheiluvalmennukseen osallistuvien toisen asteen opiskelijoiden koke-muksista Pro gradu -tutkielma, 72 s. Liikuntapedagogiikka 2013....

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kalmari, Hannu
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42530
Kuvaus
Yhteenveto:JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Liikuntakasvatuksen laitos / Liikuntatieteellinen tiedekunta Kalmari Hannu HYRIA KOULUTUS OY:N URHEILUVALMENNUS - laadullinen tapaustutkimus urheiluvalmennukseen osallistuvien toisen asteen opiskelijoiden koke-muksista Pro gradu -tutkielma, 72 s. Liikuntapedagogiikka 2013. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Hyrian urheiluvalmennukseen osallistuneiden opiskelijoiden kokemuksia. Halusin tietää, kuinka opiskelijat ovat kokeneet Hyrian ur-heiluvalmennuksen, millaisia odotuksia opiskelijoilla on harjoittelun tukipalveluille, miten urheiluvalmennus on kehittänyt heitä heidän urheilu-urallaan ja mitä kehitettävää Hyrian urheiluvalmennuksessa on. Tutkimusjoukko koostui Hyrian sekä Hyvinkään kahden lukion opiskelijoista, jotka ovat osallistuneet Hyrian urheiluvalmennukseen (n=30) lukuvuonna 2012 – 2013. Ai-neisto kerättiin keväällä 2013, jolloin opiskelijat kirjoittivat aineet ”Kokemuksia Hyrian urheiluvalmennuksesta”. Aineissa pyysin opiskelijoita kirjoittamaan omiin, Hyrian ur-heiluvalmennuksen kokemuksiin pohjautuen, miten he ovat kokeneet Hyrian urheilu-valmennuksen. Näiden kirjoitusten avulla on mahdollisuus kehittää Hyrian urheiluval-mennusta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena pohjautuen hermeneuttis-fenomenologiseen tutkimusotteeseen. Aineiston käsittelymetodiksi valitsin narratiivisen analyysin, koska halusin tietää opiskelijoiden omakohtaisia kokemuksia siitä, miten he ovat kokeneet Hyrian urheiluvalmennuksen. Tutkimuksen mukaan opiskelijat olivat tyytyväisiä Hyrian urheiluvalmennukseen. Olo-suhteet, valmennus, harjoitusajankohdat sekä harjoitusmäärät saivat positiivisia kom-mentteja. Harjoittelun tukipalveluista kaivattiin eniten hierontaa ja asiantuntijaluentoja, esimerkiksi ravinnon merkityksestä urheilijoille. Eniten tyytymättömyyttä oli tiistain aamuharjoituksen jälkeiseen kiireeseen seuraavalle oppitunnille.