Suullisen testauksen hyödyntäminen vieraskielisessä opetuksessa

Suullista vuorovaikutusta pidetään merkittävänä tekijänä kielenoppimisessa. Etenkin vieraskielisen opetuksen eli CLIL-opetuksen saralla oppilaiden puheen tuottaminen nähdään tärkeänä osana oppimista sekä tiedonrakentamista. Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää kuinka pareittain tehtävää suulli...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Suutarinen, Risto
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42480
_version_ 1826225756531851264
author Suutarinen, Risto
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Suutarinen, Risto Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Suutarinen, Risto Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Suutarinen, Risto
datasource_str_mv jyx
description Suullista vuorovaikutusta pidetään merkittävänä tekijänä kielenoppimisessa. Etenkin vieraskielisen opetuksen eli CLIL-opetuksen saralla oppilaiden puheen tuottaminen nähdään tärkeänä osana oppimista sekä tiedonrakentamista. Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää kuinka pareittain tehtävää suullista testausta voidaan hyödyntää CLIL-opetuksessa. Suullisen testin hyödyntämistä lähestytään kielen oppimisen, aihesisällön oppimisen, arvioinnin sekä oppilaiden mielipiteiden näkökulmista. Tutkimuksen painoarvoa nostaa se, että vieraalla kielellä opettamisen arviointi on todettu olevan haasteellista, eikä selkeitä suuntaviivoja sen suhteen ole. Tutkimus on tehty koulussa, jonka vieraskielistä opetusta saavia oppilaita ei valita minkään pääsykokeen perusteella. Tutkimusaineistona toimi kuusituntisen opetuskokonaisuuden päätteeksi eräälle kuudennelle luokalle toteutetusta suullisesta testistä saadut nauhoitteet, oppilaiden palautekyselylomakkeen vastaukset sekä oma havainnointi. Tutkimuksen menetelmä on laadullinen toimintatutkimus ja se on toteutettu One-shot- menetelmällä. Pareittain tehdyt suulliset testit osoittautuivat vuorovaikutuksellisiksi oppimistilanteiksi, joissa syntyi vertaisoppimisen piirteitä, kuten avunantoa ja yhteistä toimintaa. Useimmiten oppilaat kuiskasivat toisilleen yksittäisiä sanoja tehtävän ratkaisemiseksi. Oppilaiden kielitaidon taso vaikutti heidän aihesisällöllisen osaamisensa näyttämiseen testissä. Suurin osa oppilaista koki pareittain tehtävän suullisen testin mieluisana ja he kokivat op-pineensa etenkin uusia englanninkielisiä sanoja testin myötä. Oppilaiden positiiviset mielipiteet testiä kohtaan, testin helppo organisointi sekä oppilaiden aktiivinen kielenkäyttö sen aikana puoltavat pareittain tehtävän suullisen testin hyödyntämistä kielellisen oppimisen edistämiseksi. Pareittain tehtävän suullisen testin avulla oppilaiden kielitaitoa oli mahdollista arvioida 10-portaisen asteikon mukaan. Testi soveltuu silti kyseenalaisesti CLIL-arvioinnin avuksi, sillä vieraankielen osaamisen taso vaikutti oppilaiden aihesisällöllisen osaamisen näyttämisessä. CLIL-opetuksen arvioinnin näkökulmasta olisi hyvä luoda testejä, joissa koodinvaihto eli kielen vaihtaminen kesken vastauksen olisi sallittua sekä arviointiasteikkoja, joissa koodinvaihto otettaisiin huomioon. Näin voitaisiin vähentää vieraan kielen kielitaidon vaikutusta aihesisällöllisen osaamisen näyttämisessä, silti vieraankielen käyttämiseen kannustaen. Suullisten testien aikana usein esiintynyt oppilaiden toisiaan auttava kuiskailu on merkki yksilökeskeisestä koekulttuurista, jossa toisen auttaminen koetaan sopimattomana kokeen aikana. Tutkimus toimii esimerkkinä, kuinka suullisen testin voi organisoida vieraskielisessä- tai kielten opetuksessa ja antaa ideoita sille, kuinka suullisia testejä sekä arviointia voitaisiin kehittää.
first_indexed 2023-03-22T09:57:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Suutarinen, Risto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-11-19T19:26:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-11-19T19:26:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1287577", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42480", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suullista vuorovaikutusta pidet\u00e4\u00e4n merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 kielenoppimisessa. Etenkin vieraskielisen opetuksen eli CLIL-opetuksen saralla oppilaiden puheen tuottaminen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana oppimista sek\u00e4 tiedonrakentamista.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4 kuinka pareittain teht\u00e4v\u00e4\u00e4 suullista testausta voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 CLIL-opetuksessa. Suullisen testin hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n kielen oppimisen, aihesis\u00e4ll\u00f6n oppimisen, arvioinnin sek\u00e4 oppilaiden mielipiteiden n\u00e4k\u00f6kulmista. Tutkimuksen painoarvoa nostaa se, ett\u00e4 vieraalla kielell\u00e4 opettamisen arviointi on todettu olevan haasteellista, eik\u00e4 selkeit\u00e4 suuntaviivoja sen suhteen ole. Tutkimus on tehty koulussa, jonka vieraskielist\u00e4 opetusta saavia oppilaita ei valita mink\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4sykokeen perusteella.\n\nTutkimusaineistona toimi kuusituntisen opetuskokonaisuuden p\u00e4\u00e4tteeksi er\u00e4\u00e4lle kuudennelle luokalle toteutetusta suullisesta testist\u00e4 saadut nauhoitteet, oppilaiden palautekyselylomakkeen vastaukset sek\u00e4 oma havainnointi. Tutkimuksen menetelm\u00e4 on laadullinen toimintatutkimus ja se on toteutettu One-shot- menetelm\u00e4ll\u00e4.\n\nPareittain tehdyt suulliset testit osoittautuivat vuorovaikutuksellisiksi oppimistilanteiksi, joissa syntyi vertaisoppimisen piirteit\u00e4, kuten avunantoa ja yhteist\u00e4 toimintaa. Useimmiten oppilaat kuiskasivat toisilleen yksitt\u00e4isi\u00e4 sanoja teht\u00e4v\u00e4n ratkaisemiseksi. Oppilaiden kielitaidon taso vaikutti heid\u00e4n aihesis\u00e4ll\u00f6llisen osaamisensa n\u00e4ytt\u00e4miseen testiss\u00e4. Suurin osa oppilaista koki pareittain teht\u00e4v\u00e4n suullisen testin mieluisana ja he kokivat op-pineensa etenkin uusia englanninkielisi\u00e4 sanoja testin my\u00f6t\u00e4.\n\nOppilaiden positiiviset mielipiteet testi\u00e4 kohtaan, testin helppo organisointi sek\u00e4 oppilaiden aktiivinen kielenk\u00e4ytt\u00f6 sen aikana puoltavat pareittain teht\u00e4v\u00e4n suullisen testin hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 kielellisen oppimisen edist\u00e4miseksi. Pareittain teht\u00e4v\u00e4n suullisen testin avulla oppilaiden kielitaitoa oli mahdollista arvioida 10-portaisen asteikon mukaan. Testi soveltuu silti kyseenalaisesti CLIL-arvioinnin avuksi, sill\u00e4 vieraankielen osaamisen taso vaikutti oppilaiden aihesis\u00e4ll\u00f6llisen osaamisen n\u00e4ytt\u00e4misess\u00e4. \n\nCLIL-opetuksen arvioinnin n\u00e4k\u00f6kulmasta olisi hyv\u00e4 luoda testej\u00e4, joissa koodinvaihto eli kielen vaihtaminen kesken vastauksen olisi sallittua sek\u00e4 arviointiasteikkoja, joissa koodinvaihto otettaisiin huomioon. N\u00e4in voitaisiin v\u00e4hent\u00e4\u00e4 vieraan kielen kielitaidon vaikutusta aihesis\u00e4ll\u00f6llisen osaamisen n\u00e4ytt\u00e4misess\u00e4, silti vieraankielen k\u00e4ytt\u00e4miseen kannustaen. Suullisten testien aikana usein esiintynyt oppilaiden toisiaan auttava kuiskailu on merkki yksil\u00f6keskeisest\u00e4 koekulttuurista, jossa toisen auttaminen koetaan sopimattomana kokeen aikana. Tutkimus toimii esimerkkin\u00e4, kuinka suullisen testin voi organisoida vieraskielisess\u00e4- tai kielten opetuksessa ja antaa ideoita sille, kuinka suullisia testej\u00e4 sek\u00e4 arviointia voitaisiin kehitt\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Risto Suutarinen (riursasu) on 2013-11-19 19:26:44.684016. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-11-19T19:26:55Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201311192613.pdf: 55580397 bytes, checksum: bf837e8607de1fb3ab37e7351ca1af57 (MD5)\nlicense.html: 4909 bytes, checksum: 0d2017a07a669c04a02f9a6b36bc7ca0 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-11-19T19:26:55Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201311192613.pdf: 55580397 bytes, checksum: bf837e8607de1fb3ab37e7351ca1af57 (MD5)\nlicense.html: 4909 bytes, checksum: 0d2017a07a669c04a02f9a6b36bc7ca0 (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Vieraskielinen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "englannin kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielellinen vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vertaisoppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suullisen testauksen hy\u00f6dynt\u00e4minen vieraskielisess\u00e4 opetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201311192613", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-11-19T19:26:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vieraskielinen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaisoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42480
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:21Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ea654a97-5218-4ae5-8c56-16f09723c7dc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201311192613.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suutarinen, Risto Suullisen testauksen hyödyntäminen vieraskielisessä opetuksessa Vieraskielinen opetus arviointi englannin kieli kielellinen vuorovaikutus vertaisoppiminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vieraskielinen opetus kielitaito
title Suullisen testauksen hyödyntäminen vieraskielisessä opetuksessa
title_full Suullisen testauksen hyödyntäminen vieraskielisessä opetuksessa
title_fullStr Suullisen testauksen hyödyntäminen vieraskielisessä opetuksessa Suullisen testauksen hyödyntäminen vieraskielisessä opetuksessa
title_full_unstemmed Suullisen testauksen hyödyntäminen vieraskielisessä opetuksessa Suullisen testauksen hyödyntäminen vieraskielisessä opetuksessa
title_short Suullisen testauksen hyödyntäminen vieraskielisessä opetuksessa
title_sort suullisen testauksen hyödyntäminen vieraskielisessä opetuksessa
title_txtP Suullisen testauksen hyödyntäminen vieraskielisessä opetuksessa
topic Vieraskielinen opetus arviointi englannin kieli kielellinen vuorovaikutus vertaisoppiminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vieraskielinen opetus kielitaito
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education Vieraskielinen opetus arviointi englannin kieli kielellinen vuorovaikutus kielitaito vertaisoppiminen vieraskielinen opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42480 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201311192613
work_keys_str_mv AT suutarinenristo suullisentestauksenhyödyntäminenvieraskielisessäopetuksessa