Asiakkuudenhallintajärjestelmien ja niiden pilviratkaisujen hinnoittelun vertailu

Tämän tutkielman aiheena on asiakkuudenhallintajärjestelmien ja niiden pilviratkaisujen hinnoittelu. Tavoitteena on tarkastella eri tyyppisten asiakkuudenhallintajärjestelmien kustannuksia ja niiden suhteita toisiinsa. Tutkielman teoriaosuus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja sen lähteinä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Paananen, Panu
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Tietojenkäsittelytieteiden laitos, Department of Computer Science and Information Systems, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42438
Description
Summary:Tämän tutkielman aiheena on asiakkuudenhallintajärjestelmien ja niiden pilviratkaisujen hinnoittelu. Tavoitteena on tarkastella eri tyyppisten asiakkuudenhallintajärjestelmien kustannuksia ja niiden suhteita toisiinsa. Tutkielman teoriaosuus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja sen lähteinä on käytetty pääasiassa alan tieteellisiä julkaisuja. Teoriaosuudessa käsitellään asiakkuudenhallintaa, asiakkuudenhallintajärjestelmiä, pilvipalveluita ja hinnoittelua. Tutkielman empiirinen osuus koostuu kyselytutkimuksesta ja sen tulosten analysoinnista. Kyselytutkimus suoritettiin web-kyselylomakkeen avulla ja sen kohteena olivat suomalaiset yritykset. Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella asiakkuudenhallintajärjestelmien kustannukset voivat olla hyvin samansuuruiset, sekä pilvipalveluna toimivaa että paikallisesti asennettavaa asiakkuudenhallintajärjestelmää käyttävillä, samaa koko luokkaa olevilla yrityksillä. Tulosten perusteella todettiin myös, että asiakkuudenhallintajärjestelmälle asetetut vaatimukset vaikuttavat todennäköisimmin sen kustannuksiin, eikä asiakkuudenhallintajärjestelmän tyypillä ole välttämättä kovin suurta merkitystä kustannusten suuruuteen. The subject of this thesis is pricing of local and cloud CRM systems. The aim is to examine different CRM systems pricing and compare those prices to each others. Theoretical part of the study has been carried out as a literature review and sources used on this part of study were mainly Infromation Systems Science publications. Theoretical part introduces customer relationship management, CRM systems, cloud services and pricing. The empirical part of the study consists of survey and results of the survey analysis. Survey was carried out by using a web based questionnaire and it's targets were Finnish companies. The results of this survey shows that the costs of the CRM systems may be approximately the same level of the same size enterprises, despite the fact they are using cloud-based or locally installed CRM system. Based on the results was also found that the CRM system requirements most likely affects to the costs and CRM system type may not be very great importance to the magnitude of the costs.