Teacher written feedback teachers' perceptions of given feedback

Kirjallinen tuottaminen on vakiinnuttanut asemansa osana englannin opiskelua suomalaisissa kouluissa. Erityisen tärkeä rooli osana kirjoitusprosessia ja opiskelijan kirjoittajana kehittymistä on opettajan antamalla kirjallisella palautteella. Opettajien näkökulmasta tehtävä ei kuitenkaan ole helppo,...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Erkkilä, Matti
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42213
Kuvaus
Yhteenveto:Kirjallinen tuottaminen on vakiinnuttanut asemansa osana englannin opiskelua suomalaisissa kouluissa. Erityisen tärkeä rooli osana kirjoitusprosessia ja opiskelijan kirjoittajana kehittymistä on opettajan antamalla kirjallisella palautteella. Opettajien näkökulmasta tehtävä ei kuitenkaan ole helppo, ja siksi on tarpeen kysyä, vastaavatko opettajien omat käsitykset hyvästä palautteesta heidän opiskelijoille antamaansa palautetta – tai kääntäen: onko opettajien antama palaute todellakin sitä, mitä he uskovat antavansa? Tässä tutkimuksessa kaksi lukion englanninopettajaa vastasi kyselylomakkeen kysymyksiin hyvästä kirjallisesta palautteesta ja omista palautteenantotavoistaan. Molemmilta opettajilta myös kerättiin yhden abiturienttiryhmän kirjoittamia ylioppilaskokeen harjoitusaineita, joihin tutkimukseen osallistuva opettaja oli kirjoittanut palautteensa ja jotka hän oli arvostellut. Opettajien kyselylomakevastauksia ja oppilasaineisiin kirjoittamaa palautetta vertailtiin ja saatiin selville, että yleensä palaute ja opettajien käsitykset vastasivat toisiaan palautteen määrään ja sisältöön liittyen, mutta he myös säästelivät kehusanojaan, vaikka uskoivat antavansa paljon positiivista palautetta ja tunnustusta hyvistä suorituksista.