Johdon tunneälyosaaminen ja sen kehittäminen coachingin keinoin

Tutkimus tarkastelee johdon tunneälyosaamisen kehittämistä johdon coachingin keinoin. Tutkimustehtävänä on etsiä vastauksia siihen, miten johdon coachit pyrkivät arvioimaan ja kehittämään johdon tunneälyn kahdeksaa avainosaamista osana valmennustyötään. Tarkasteltavat avainosaamiset ovat hyvä itsetu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saarinen, Petri
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42212
_version_ 1826225756528705536
author Saarinen, Petri
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Saarinen, Petri Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Saarinen, Petri Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Saarinen, Petri
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus tarkastelee johdon tunneälyosaamisen kehittämistä johdon coachingin keinoin. Tutkimustehtävänä on etsiä vastauksia siihen, miten johdon coachit pyrkivät arvioimaan ja kehittämään johdon tunneälyn kahdeksaa avainosaamista osana valmennustyötään. Tarkasteltavat avainosaamiset ovat hyvä itsetuntemus, itsekontrolli, läpinäkyvyys, empaattisuus, kannustavuus, kyky kehittää toisia, taito hallita konflikteja ja ryhmä- ja yhteistyötaito. Laadullisen tutkimuksen aineiston hankintamenetelmä oli teemahaastattelu ja työhön haastateltiin yhteensä yhtätoista johdon coachia. Aineiston analyysimenetelmänä oli laadullinen teoriaohjaava sisällönanalyysi ja analyysitekniikkana käytettiin teemoittelua. Tutkimuksessa tunneälyn arviointiin kehitettyjä mittaristoja oli käyttänyt kolme johdon coachia. Suosituin mittari oli Bar- Onin EQ-i, jota olivat käyttäneet kaikki kolme coachia. Muita coachien käyttämiä tunneälyosaamisten arviointimenetelmiä olivat MSCEIT, EBW, PK5 ja Team Resilience Profile. Havainnointiarviointikokemuksia coachien puheesta ilmeni itsetuntemuksen, itsekontrollin, empaattisuuden ja ryhmä- ja yhteistyötaidon osalta. Ryhmä- ja yhteistyön avainosaamisen havainnoinnissa toimiva työväline coachille saattaa olla Balesin vuorovaikutusprosessianalyysi. 360 asteen haastattelupalautetta arviointimenetelmänään oli käyttänyt kolme coachia ja se koettiin laajasti toimivana ja potentiaalisena arviointivälineenä. Haastatteluarviointityökalu ESCI-360 yhdessä Johari Window nelikenttämallin kanssa voi auttaa coachia hahmottamaan johtajan sokeita pisteitä. Haastateltavat olivat yksimielisiä siitä, että tunneälyn osaamisten kehittämiseen pitää suhtautua kokonaisvaltaisesti ja siinä tulisi huomioida muun muassa keho-, konteksti- ja suhdetekijät. Hyvä itsetuntemus on kaikkien muiden tunneälyosaamisten perusta, jonka kehittämisen ytimessä on coachattavan itsereflektiosaamisen harjoittaminen. Itsekontrollissa pitää ottaa huomioon coachattavan temperamentti. Itsekontrollin kehittämisessä voivat auttaa erilaiset itsereflektio- ja mindfulness-harjoitukset. Läpinäkyvyydessä johtajan johdonmukaisen käyttäytymisen kehittäminen on tärkeää ja avoimuuden sekä aitouden suhteen coachin täytyy ottaa huomioon korostetusti johtajan konteksti- ja tilannetekijät. Empaattisuuden ytimessä on coachattavan kuunteluosaamisen kehittäminen ja empatiaosaamisella on merkittävä vaikutus jokaiseen sosiaalisen tunneälyn avainosaamiseen. Kannustavuudessa coachin on olennaista auttaa coachattavaa inspiroimisosaamisen kehittämisessä. Siinä korostuvat johtajan empaattisuuden sekä itsetuntemuksen kehittäminen. Kyvyn kehittää toisia avainosaamista coachit pyrkivät kehittämään johdon coachingin näkökulmasta ja sen hallinnassa tärkeää on empatiaosaaminen. Taidon hallita konflikteja avainosaamisssa coachin on tärkeää auttaa johtajaa kehittämään emotionaalista itsetietoisuuttaan, itseluottamustaan, itsekontrolliaan ja empaattisuuttaan. Ryhmä ja yhteistyötaidon avainosaamisessa coachin on tärkeää tukea coachattavan kehittymistä laajasti sekä henkilökohtaisissa, että sosiaalisissa tunneälyosaamisissa.
first_indexed 2024-09-11T08:52:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Saarinen, Petri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-09-24T17:16:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-09-24T17:16:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1280778", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42212", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus tarkastelee johdon tunne\u00e4lyosaamisen kehitt\u00e4mist\u00e4 johdon coachingin keinoin.\nTutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on etsi\u00e4 vastauksia siihen, miten johdon coachit pyrkiv\u00e4t arvioimaan ja\nkehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n johdon tunne\u00e4lyn kahdeksaa avainosaamista osana valmennusty\u00f6t\u00e4\u00e4n.\nTarkasteltavat avainosaamiset ovat hyv\u00e4 itsetuntemus, itsekontrolli, l\u00e4pin\u00e4kyvyys, empaattisuus, kannustavuus, kyky kehitt\u00e4\u00e4 toisia, taito hallita konflikteja ja ryhm\u00e4- ja yhteisty\u00f6taito. Laadullisen\ntutkimuksen aineiston hankintamenetelm\u00e4 oli teemahaastattelu ja ty\u00f6h\u00f6n haastateltiin yhteens\u00e4\nyht\u00e4toista johdon coachia. Aineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 oli laadullinen teoriaohjaava\nsis\u00e4ll\u00f6nanalyysi ja analyysitekniikkana k\u00e4ytettiin teemoittelua. Tutkimuksessa tunne\u00e4lyn\narviointiin kehitettyj\u00e4 mittaristoja oli k\u00e4ytt\u00e4nyt kolme johdon coachia. Suosituin mittari oli Bar-\nOnin EQ-i, jota olivat k\u00e4ytt\u00e4neet kaikki kolme coachia. Muita coachien k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4\ntunne\u00e4lyosaamisten arviointimenetelmi\u00e4 olivat MSCEIT, EBW, PK5 ja Team Resilience Profile.\nHavainnointiarviointikokemuksia coachien puheesta ilmeni itsetuntemuksen, itsekontrollin,\nempaattisuuden ja ryhm\u00e4- ja yhteisty\u00f6taidon osalta. Ryhm\u00e4- ja yhteisty\u00f6n avainosaamisen\nhavainnoinnissa toimiva ty\u00f6v\u00e4line coachille saattaa olla Balesin vuorovaikutusprosessianalyysi.\n360 asteen haastattelupalautetta arviointimenetelm\u00e4n\u00e4\u00e4n oli k\u00e4ytt\u00e4nyt kolme coachia ja se koettiin\nlaajasti toimivana ja potentiaalisena arviointiv\u00e4lineen\u00e4. Haastatteluarviointity\u00f6kalu ESCI-360\nyhdess\u00e4 Johari Window nelikentt\u00e4mallin kanssa voi auttaa coachia hahmottamaan johtajan\nsokeita pisteit\u00e4. Haastateltavat olivat yksimielisi\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 tunne\u00e4lyn osaamisten kehitt\u00e4miseen\npit\u00e4\u00e4 suhtautua kokonaisvaltaisesti ja siin\u00e4 tulisi huomioida muun muassa keho-, konteksti- ja\nsuhdetekij\u00e4t. Hyv\u00e4 itsetuntemus on kaikkien muiden tunne\u00e4lyosaamisten perusta, jonka\nkehitt\u00e4misen ytimess\u00e4 on coachattavan itsereflektiosaamisen harjoittaminen. Itsekontrollissa pit\u00e4\u00e4\nottaa huomioon coachattavan temperamentti. Itsekontrollin kehitt\u00e4misess\u00e4 voivat auttaa erilaiset\nitsereflektio- ja mindfulness-harjoitukset. L\u00e4pin\u00e4kyvyydess\u00e4 johtajan johdonmukaisen\nk\u00e4ytt\u00e4ytymisen kehitt\u00e4minen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ja avoimuuden sek\u00e4 aitouden suhteen coachin t\u00e4ytyy\nottaa huomioon korostetusti johtajan konteksti- ja tilannetekij\u00e4t. Empaattisuuden ytimess\u00e4 on\ncoachattavan kuunteluosaamisen kehitt\u00e4minen ja empatiaosaamisella on merkitt\u00e4v\u00e4 vaikutus\njokaiseen sosiaalisen tunne\u00e4lyn avainosaamiseen. Kannustavuudessa coachin on olennaista auttaa\ncoachattavaa inspiroimisosaamisen kehitt\u00e4misess\u00e4. Siin\u00e4 korostuvat johtajan empaattisuuden sek\u00e4\nitsetuntemuksen kehitt\u00e4minen. Kyvyn kehitt\u00e4\u00e4 toisia avainosaamista coachit pyrkiv\u00e4t\nkehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n johdon coachingin n\u00e4k\u00f6kulmasta ja sen hallinnassa t\u00e4rke\u00e4\u00e4 on empatiaosaaminen.\nTaidon hallita konflikteja avainosaamisssa coachin on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 auttaa johtajaa kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n\nemotionaalista itsetietoisuuttaan, itseluottamustaan, itsekontrolliaan ja empaattisuuttaan. Ryhm\u00e4 ja\nyhteisty\u00f6taidon avainosaamisessa coachin on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tukea coachattavan kehittymist\u00e4 laajasti\nsek\u00e4 henkil\u00f6kohtaisissa, ett\u00e4 sosiaalisissa tunne\u00e4lyosaamisissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Petri Saarinen (peensaar) on 2013-09-24 17:16:03.477705. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-09-24T17:16:03Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201309242347.pdf: 1010523 bytes, checksum: 1d3b6eebdb17afcc3251adc88f0e19c2 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-09-24T17:16:04Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201309242347.pdf: 1010523 bytes, checksum: 1d3b6eebdb17afcc3251adc88f0e19c2 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Johdon tunne\u00e4lyosaaminen ja sen kehitt\u00e4minen coachingin keinoin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201309242347", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Management and Leadership", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Haastattelututkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-09-24T17:16:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20424", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunne\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42212
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:53Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fa0e7288-c0d1-4a38-99d0-ad2132fa1d22\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201309242347.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saarinen, Petri Johdon tunneälyosaaminen ja sen kehittäminen coachingin keinoin Johtaminen Management and Leadership Haastattelututkimus 20424 tunneäly johtaminen kehittäminen osaaminen
title Johdon tunneälyosaaminen ja sen kehittäminen coachingin keinoin
title_full Johdon tunneälyosaaminen ja sen kehittäminen coachingin keinoin
title_fullStr Johdon tunneälyosaaminen ja sen kehittäminen coachingin keinoin Johdon tunneälyosaaminen ja sen kehittäminen coachingin keinoin
title_full_unstemmed Johdon tunneälyosaaminen ja sen kehittäminen coachingin keinoin Johdon tunneälyosaaminen ja sen kehittäminen coachingin keinoin
title_short Johdon tunneälyosaaminen ja sen kehittäminen coachingin keinoin
title_sort johdon tunneälyosaaminen ja sen kehittäminen coachingin keinoin
title_txtP Johdon tunneälyosaaminen ja sen kehittäminen coachingin keinoin
topic Johtaminen Management and Leadership Haastattelututkimus 20424 tunneäly johtaminen kehittäminen osaaminen
topic_facet 20424 Haastattelututkimus Johtaminen Management and Leadership johtaminen kehittäminen osaaminen tunneäly
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42212 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201309242347
work_keys_str_mv AT saarinenpetri johdontunneälyosaaminenjasenkehittäminencoachinginkeinoin