Halutaan hyvä tyyppi viestintäalan työnantajien toiveet ja vaatimukset

Tutkielmassa tarkasteltiin rekrytointia ja erityisesti valintaa organisaation ja työnhakijan rajapinnassa tapahtuvana prosessina. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä asioita viestintäalan työnantajat vaativat ja toivovat työnhakijoilta. Tutkimuksessa lähestyttiin asiaa sekä ammatillisen os...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Auer, Pauliina
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42146
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielmassa tarkasteltiin rekrytointia ja erityisesti valintaa organisaation ja työnhakijan rajapinnassa tapahtuvana prosessina. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä asioita viestintäalan työnantajat vaativat ja toivovat työnhakijoilta. Tutkimuksessa lähestyttiin asiaa sekä ammatillisen osaamisen, persoonallisuuden että organisaatiokulttuurin näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää vastauksia siihen, mitä asioita viestintäalan työnantajat arvostavat. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuskohteena oli viisi eri viestintäalan organisaatiota. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tuloksista kävi ilmi, että ammatillinen osaaminen, persoonallisuus ja organisaatiokulttuuri ovat merkittäviä seikkoja valintavaiheessa. Näiden painoarvo vaihtelee organisaatiosta, työtehtävästä ja työhaastattelijasta riippuen. Ammatilliseen osaamiseen liittyvät tekijät, kuten asiantuntijuus, koulutus, työkokemus ja moniosaaminen, ovat olennaisia vaatimuksia viestintäalalla lähes poikkeuksetta, mutta ratkaisevia kriteereitä ovat myös innokkuus, ulospäinsuuntautuneisuus ja sopivasti samanlainen luonne työyhteisön muiden jäsenten kanssa. Mitään selkeätä viestintäalan ihannetyöntekijän profiilia ei löydetty, mutta työnantajilla havaittiin joitakin yhteneväisiä valintakriteereitä.