Pitäisikö matikkaa vääntää rautalangasta? luokanopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan opettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa. Toiminnallinen matematiikan opetus on määritelty opetukseksi, jossa oppiminen tapahtuu näkö- tai kuuloaistin li-säksi tunto – ja/tai liikeaistin kautta tulevaksi oppimiseksi. Myös puhe kat-sotaan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Parvela-Westerinen, Eija
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42012
_version_ 1826225741258293248
author Parvela-Westerinen, Eija
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Parvela-Westerinen, Eija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Parvela-Westerinen, Eija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Parvela-Westerinen, Eija
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkastellaan opettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa. Toiminnallinen matematiikan opetus on määritelty opetukseksi, jossa oppiminen tapahtuu näkö- tai kuuloaistin li-säksi tunto – ja/tai liikeaistin kautta tulevaksi oppimiseksi. Myös puhe kat-sotaan tässä tutkimuksessa toiminnallisuudeksi. Tutkimuksen teoreetti-sessa osuudessa tuodaan esille Piaget’n, Galperinin ja Haapasalon tutki-muksia matemaattisen ajattelun kehittymisestä. Opetusta ohjaavan ope-tussuunnitelman oppimiskäsityksen mukaan lapsi on oman oppimisensa keskiössä ja rakentaa oman tietonsa itse omaan kokemusmaailmaansa nähden. Lapsen matemaattinen ajattelu kehittyy konkreettisesta toimin-nasta kohti abstraktia. Monikanavaisuus ja oppimisympäristö jäsentävät toiminnallisen matematiikan kenttää alkuopetuksessa. Lapsen yksilölliset lähtökohdat ja tarpeet luovat pohjan matematiikan opetukselle. Opettaja nähdään oppimistilanteen ohjaajana ja hyvän toimintaympäristön luojana. Tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttista menetelmää noudat-taen. Aineisto muodostui kuudesta haastattelusta. Haastattelut tehtiin tal-vella 2013 ja analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Opettajien puhetta ryhmiteltiin ja saatiin aikaiseksi luokkia,, joiden avulla saatiin vastauksia tutkimuskysymyksiin. Tutkimustulokset toivat esiin pe-rusteluja toiminnallisten opetusmenetelmien käytölle. Alkuopetusikäinen lapsi on konkreettisen oppimisen vaiheessa, oppimisen tulee tapahtua mahdollisimman monen aistikanavan kautta, lapsen omaan kokemusmaailmaan sitoutuen. Opettajat toivat esiin myös kehon avulla tapahtuvan matematiikan oppimisen, toimintamateriaalien käyttämisen ja matematiikkapuheen merkityksen alkuopetuksessa. Erityisesti toimintamateriaalien käyttämisestä opettajilla oli runsaasti kokemuksia. Opettajat kokivat toiminnallisen matematiikan hyödyttävän kaikkia oppilaita ja sopivan useisiin matematiikan vaiheisiin ja tilanteisiin. Opettajilla oli kuitenkin myös kokemuksia toiminnallisuuden haasteellisesta suunnittelusta, oppikirjan merkittävästä osuudesta opetuksessa sekä ristiriitaa matematiikan opetukseen liittyvien ajatusten ja toteutuksen välillä. Opettajat haluaisivat käyttää enemmän toiminnallisia menetelmiä opetuksessaan kuin mitä tällä hetkellä käyttävät. Johtopäätöksenä todetaan, että opettajat ymmärtävät toimin-nallisuuden merkityksen ja ovat kehittäneet monia keinoja sen toteuttami-seen, mutta toiminnallisuuden pitäisi olla paljon yleisempää ja laajempaa.
first_indexed 2023-03-22T10:00:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Parvela-Westerinen, Eija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-08-26T03:47:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-08-26T03:47:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1278194", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42012", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan opettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa. Toiminnallinen matematiikan opetus on m\u00e4\u00e4ritelty opetukseksi, jossa oppiminen tapahtuu n\u00e4k\u00f6- tai kuuloaistin li-s\u00e4ksi tunto \u2013 ja/tai liikeaistin kautta tulevaksi oppimiseksi. My\u00f6s puhe kat-sotaan t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa toiminnallisuudeksi. Tutkimuksen teoreetti-sessa osuudessa tuodaan esille Piaget\u2019n, Galperinin ja Haapasalon tutki-muksia matemaattisen ajattelun kehittymisest\u00e4. Opetusta ohjaavan ope-tussuunnitelman oppimisk\u00e4sityksen mukaan lapsi on oman oppimisensa keski\u00f6ss\u00e4 ja rakentaa oman tietonsa itse omaan kokemusmaailmaansa n\u00e4hden. Lapsen matemaattinen ajattelu kehittyy konkreettisesta toimin-nasta kohti abstraktia. Monikanavaisuus ja oppimisymp\u00e4rist\u00f6 j\u00e4sent\u00e4v\u00e4t toiminnallisen matematiikan kentt\u00e4\u00e4 alkuopetuksessa. Lapsen yksil\u00f6lliset l\u00e4ht\u00f6kohdat ja tarpeet luovat pohjan matematiikan opetukselle. Opettaja n\u00e4hd\u00e4\u00e4n oppimistilanteen ohjaajana ja hyv\u00e4n toimintaymp\u00e4rist\u00f6n luojana.\r\n\r\nTutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttista menetelm\u00e4\u00e4 noudat-taen. Aineisto muodostui kuudesta haastattelusta. Haastattelut tehtiin tal-vella 2013 ja analysoinnissa k\u00e4ytettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Opettajien puhetta ryhmiteltiin ja saatiin aikaiseksi luokkia,, joiden avulla saatiin vastauksia tutkimuskysymyksiin. Tutkimustulokset toivat esiin pe-rusteluja toiminnallisten opetusmenetelmien k\u00e4yt\u00f6lle. Alkuopetusik\u00e4inen lapsi on konkreettisen oppimisen vaiheessa, oppimisen tulee tapahtua mahdollisimman monen aistikanavan kautta, lapsen omaan kokemusmaailmaan sitoutuen. Opettajat toivat esiin my\u00f6s kehon avulla tapahtuvan matematiikan oppimisen, toimintamateriaalien k\u00e4ytt\u00e4misen ja matematiikkapuheen merkityksen alkuopetuksessa. Erityisesti toimintamateriaalien k\u00e4ytt\u00e4misest\u00e4 opettajilla oli runsaasti kokemuksia. Opettajat kokivat toiminnallisen matematiikan hy\u00f6dytt\u00e4v\u00e4n kaikkia oppilaita ja sopivan useisiin matematiikan vaiheisiin ja tilanteisiin. Opettajilla oli kuitenkin my\u00f6s kokemuksia toiminnallisuuden haasteellisesta suunnittelusta, oppikirjan merkitt\u00e4v\u00e4st\u00e4 osuudesta opetuksessa sek\u00e4 ristiriitaa matematiikan opetukseen liittyvien ajatusten ja toteutuksen v\u00e4lill\u00e4. Opettajat haluaisivat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n toiminnallisia menetelmi\u00e4 opetuksessaan kuin mit\u00e4 t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 todetaan, ett\u00e4 opettajat ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t toimin-nallisuuden merkityksen ja ovat kehitt\u00e4neet monia keinoja sen toteuttami-seen, mutta toiminnallisuuden pit\u00e4isi olla paljon yleisemp\u00e4\u00e4 ja laajempaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Eija Parvela-Westerinen (eimaparv) on 2013-08-26 03:47:48.883437. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-08-26T03:47:50Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201308262191.pdf: 1790924 bytes, checksum: f4378cbc195816c7420b9843aa2825de (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-08-26T03:47:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201308262191.pdf: 1790924 bytes, checksum: f4378cbc195816c7420b9843aa2825de (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnallinen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pit\u00e4isik\u00f6 matikkaa v\u00e4\u00e4nt\u00e4\u00e4 rautalangasta? : luokanopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Luokanopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201308262191", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-08-26T03:47:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisk\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42012
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:55Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e6ff519d-fe12-46fc-84a6-f4d50c6c65bf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201308262191.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Parvela-Westerinen, Eija Pitäisikö matikkaa vääntää rautalangasta? : luokanopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa toiminnallinen opetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 matematiikka oppimiskäsitykset alkuopetus toiminnallisuus opetus
title Pitäisikö matikkaa vääntää rautalangasta? : luokanopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa
title_alt Luokanopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa
title_full Pitäisikö matikkaa vääntää rautalangasta? : luokanopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa
title_fullStr Pitäisikö matikkaa vääntää rautalangasta? : luokanopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa Pitäisikö matikkaa vääntää rautalangasta? : luokanopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa
title_full_unstemmed Pitäisikö matikkaa vääntää rautalangasta? : luokanopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa Pitäisikö matikkaa vääntää rautalangasta? : luokanopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa
title_short Pitäisikö matikkaa vääntää rautalangasta?
title_sort pitäisikö matikkaa vääntää rautalangasta luokanopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa
title_sub luokanopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa
title_txtP Pitäisikö matikkaa vääntää rautalangasta? : luokanopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa
topic toiminnallinen opetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 matematiikka oppimiskäsitykset alkuopetus toiminnallisuus opetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus matematiikka opetus oppimiskäsitykset toiminnallinen opetus toiminnallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42012 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201308262191
work_keys_str_mv AT parvelawesterineneija pitäisikömatikkaavääntäärautalangastaluokanopettajienkokemuksiatoiminnalli